کد مطلب: ۸۹۸۸۲۱

رئیس کل بانک مرکزی:

مرکز مبادله باید سامانه مرجع در زمینه قیمت طلا و ارز باشد

مرکز مبادله باید سامانه مرجع در زمینه قیمت طلا و ارز باشد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در حوزه ارز می‌خواهیم اختیارات بحث‌های اجرایی را به مرکز مبادله بسپاریم تا مرکز مبادله تابلوهایی داشته باشد که نرخش به نرخ مرجع تبدیل شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدرضا فرزین در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران ۱۴۰۳ اظهار کرد: در حوزه تنظیم‌گری بازار سال آینده عرضه طلا افزایش خواهد یافت. طلا مهم‌ترین جایگزین ارز است، ما نمی‌توانیم بدون این‌که وارد بازار طلا شویم ارز را مدیریت کنیم. تلاش ما استفاده از ابزارهای مختلف بازارمحور در این مرکز مبادله خواهد بود.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز مبادله طلا و ارز بیان کرد: با راه‌اندازی مرکز مبادله که قول آن را داده بودیم ولی به دلیل آماده‌سازی نرم‌افزارها، امسال راه‌اندازی شد، به حوزه طلا وارد شده و هفتگی در بازار طلا حراج داریم. در حوزه ارز هم می‌خواهیم اختیارات بحث‌های اجرایی را به مرکز مبادله بسپاریم تا مرکز مبادله تابلوهایی داشته باشد که نرخش به نرخ مرجع تبدیل شود. ما نمی‌توانیم به این روش ادامه دهیم که دائما صدها سامانه در نقاط جهان هدایت افکار عمومی، تجار و فعالیت‌های اقتصادی را در نرح ارز به عهده داشته باشد و روی انتظارات هم اثرگذار باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بازار ارز و طلا تعریف دارد، اظهار کرد: این سامانه‌ها بازار محور نیستند. حجم معامله و نوع پولی که در این سامانه‌ها مبادله می‌شود مشخص نیست. کشور ما حجم بسیار بالای قاچاق کالا از نوع واردات، صادرات و پولشویی دارد. در بسیاری از این سامانه‌ها این عملیات قاچاق صورت می‌گیرد. علامت دادن این سامانه‌ها به فعالان اقتصادی یکی از آسیب‌های اساسی بازار ارز ما است و ما باید بتوانیم مرکزی داشته باشیم تا برای هدایت بازار و مردم، بتواند مرجع باشد.

فرزین خاطرنشان کرد: این کار به سرعت اتفاق نمی‌افتد، لازمه‌اش اعتماد مردم به سیاست‌گذار است، اعتماد مردم به بانک مرکزی و سیاست‌های بانک مرکزی. تلاش ما این است که این اعتماد بین ما، مردم و فعالان اقتصادی ایجاد شود و ما بتوانیم یک نرخ مرجع داشته باشیم.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.