کد مطلب: ۸۷۸۸۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خروج مسکن از سبد خانوارهای کارگری/ سازندگان مسکن خانه ندارند!

خروج مسکن از سبد خانوارهای کارگری/ سازندگان مسکن خانه ندارند!

اجاره و خرید مسکن برای کارگران ساختمانی تبدیل به بحران شده است. در این میان، رکود بازار مسکن هم هر روز به بدترشدن وضعیت معیشت کارگران این حوزه دامن می‌زند. رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی در این مورد گفته است: نزدیک به 40 درصد کل اعضای این صنف مستاجر هستند؛ یعنی حتی توان ساختن یک خانه برای خود در ضعیف‌ترین نقاط شهر را هم ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارگران همیشه اولین قشری هستند که موج‌های تورمی برآمده از بحران‌های اقتصادی، آینده مالی آنها ویران می‌کند؛ در ایران کارگران ساختمانی آسیب‌پذیری بیشتری در این زمینه دارند. اغلب فعالان این حوزه نه از بیمه مناسبی برخوردارند و نه به عضویت اتحادیه و صنف کارگران ساختمانی درآمده‌اند تا به مشکل آنها رسیدگی کند؛ این در حالی‌ست که عده زیادی از آنها حتی از حقوقی که کفاف زندگی حداقلی را بدهد برخودار نیستند و درآمدی فصلی دارند. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد درصد قابل توجهی از کارگران ساختمانی مستاجر هستند.

اکبر شوکت، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی نیز در این مورد به تسنیم گفته است: در استان قم یک بررسی آماری انجام دادیم؛ از بین 25 هزار نفر کارگر ساختمانی که عضو انجمن بودند، حدود 85 درصد از اعضا در ضعیف‌ترین نقاط شهری زندگی می‌کنند و نزدیک به 40 درصد کل اعضا مستأجر هستند. یعنی حتی توان ساختن یک خانه برای خود در ضعیف‌ترین نقاط شهر را هم ندارند.

البته این گوشه‌ای از مشکلات کارگران ساختمانی است و بر اساس گفته‌های شوکت، رکود نیز به وضعیت سخت معیشت آنها ضربه زده است.

او در ادامه در این باره نیز بیان کرده است: اتباع بیگانه به دلیل اینکه نیروی کار ارزان و در کشور خود تحت فشار هستند، در کشور ما جایگزین نیروی کار ایرانی شده‌اند. پس از آنکه بازار مسکن دچار رکود شد، این کارگران غیرایرانی که از سایر صنایع وارد ساخت‌وساز شدند و دیگر خارج نشدند. در واقع، بخش زیادی از بازار ساخت‌وساز مسکن توسط نیروی کار غیرایرانی اشغال شده بود. اتباع بیگانه برای اینکه همچنان بازار کار ساخت‌وساز را در اختیار داشته باشند، حتی دستمزد کمتر از قیمت واقعی می‌گیرند.

پیشی گرفتن اجاره از حقوق کارگران

خرید خانه برای کارگران مستاجر رویاست؛ اما این پایان بحران مسکن آنها نیست بلکه یک گزارش نشان می‌دهد اکنون بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد درآمد ماهانه اقشار متوسط و نیازمند که کارگران هم جزو آنها هستند، خرج پرداخت اجاره می‌شود.

اکنون برای اجاره یک خانه کوچک‌متراژ در پایتخت حداقل 100 تا 200 میلیون تومان رهن و تمام یک حقوق پایه به‌عنوان اجاره ماهانه نیاز است. البته به گفته یک فعال صنفی کارگران در رشت، جلو افتادنِ کرایه خانه از دستمزد کارگران فقط محدود به تهران نیست و در همه شهرها با حقوق کارگری نمی‌شود اجاره‌ خانه را پرداخت کرد.

این در حالی‌ست که طرح‌هایی موسوم به مسکن حمایتی نیز دو سال است در کشور معلق است و واحدهای مسکن مهر نیز با گذشت دو دهه هنوز به جامعه هدف به‌طور کامل تحویل داده نشده است. ضمن آنکه هزینه اولیه برای ورود به طرح‌های حمایتی مسکن هم آنقدر بالاست که عملا توان خرید مسکن را از اقشار کارگری سلب می‌کند.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.