کد مطلب: ۸۹۴۰۸۹

گزارش تجارت‌نیوز از عملکرد بانک‌‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن؛

کدام بانک‌ها به تعهد پرداخت وام ساخت مسکن عمل نکردند؟

کدام بانک‌ها به تعهد پرداخت وام ساخت مسکن عمل نکردند؟

بررسی عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد بانک‌های عامل در این حوزه عملکردی حداقلی در این مورد داشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، امتناع بانک‌ها از پرداخت تسهیلات مربوط به بخش مسکن یکی از معضلاتی‌ است که بازار مسکن، هم در زمینه ساخت و هم در مورد خرید با آن روبه‌رو‌ست. این مشکل تا حدی جدی بوده است که یکی از دلایل تعویق پروژه‌ نهضت ملی مسکن را می‌توان همین موضوع پرداخت نشدن تسهیلات مربوط به این پروژه دانست.

قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را مکلف کرده است که حداقل 20 درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند، به صورتی‌که در سال اول اجرای قانون از حداقل 360 میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سال‌های آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد.

بر این اساس در سال دوم اجرای قانون یعنی از شهریور 1401 تا شهریور 1402 این تسهیلات تکلیفی به 458 هزار میلیارد تومان رسیده است. به بیان دیگر طی این دو سال بانک‌ها باید 818 همت تسهیلات در این زمینه پرداخت می‌کردند.

اما حالا برآوردها در این زمینه نشان می‌دهد عملکرد بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات مربوط به نهضت ملی مسکن، با میزان معین شده در قانون جهش تولید مسکن فاصله چشمگیری دارد.

عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

بررسی عملکرد بانک‌ها و مؤسسات مالی در نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد طی این دو سال به‌علاوه سه ماه پاییز امسال، در مجموع حدود 234 همت قرارداد برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن امضا شده است که به معنای عملکرد 24 درصدی نسبت به کل تعهدات است.

در این بین، بانک مسکن نسبت به دیگر بانک‌ها و مؤسسات مالی، پرداخت بیشتری در زمینه تسهیلات داشته است. این بانک با امضای قرارداد تسهیلات حدود 128 هزار میلیارد تومان، به‌طور قریبی به 74 درصد تعهدات خود عمل کرده است.

بانک سپه با پرداخت 36 درصد از تکلیف خود در رتبه بعدی جای گرفته و بانک‌های تجارت و ملت با عملکردی 19 درصدی در رتبه دوم قرار دارند. بانک ملی نیز با پرداخت 18 درصد از کل تعهد خود طی این دو سال در مقام بعدی قرار می‌گیرد.

سهمیه تکلیفی بانک صادرات نیز در مجموع حدود 95 همت بوده که تا کنون حدود 12 همت یعنی تقریبا 10.5 درصد آن محقق شده است. کمترین عملکرد را بین بانک‌های دولتی، بانک‌ کشاورزی با پرداخت هشت درصد از تعهدات خود داشته و آن‌گونه که تسنیم در این باره نوشته، ، سهم ۱۷ بانک زیر ۱۰ درصد بوده است.

در این بین آمارهای مربوط به بانک‌های خصوصی نشان می‌دهد، این نهادها بدترین عملکرد را داشته‌اند. پرداختی بانک‌های کارآفرین، پاسارگاد و دی زیر یک درصد بوده و بانک سرمایه نیز تاکنون هیچ تسهیلاتی در نهضت ملی مسکن پرداخت نکرده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.