خبر فوری:

کد مطلب: ۸۹۱۴۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تولید خودروهای برقی، هدف جدید دولت پس از عملی نشدن وعده واردات خودرو

تولید خودروهای برقی، هدف جدید دولت پس از عملی نشدن وعده واردات خودرو

با عملی نشدن وعده‌های وزارت صمت و دولت در مورد واردات خودرو، این‌بار مسئولان ساختمان خیابان سمیه قصد ورود در حوزه خودروهای تمام برقی را دارند تا شاید با این روش جلوی مصرف بالای بنزین را در کشور بگیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز، طی دو سال گذشته مسئولان دولت در حوزه واردات خودرو بارها و بارها وعده‌هایی داده‌اند که تنها در حد حرف و وعده باقی مانده و خبر از آن‌ها نشده است.

در بحث واردات خودروهای صفر کیلومتر که وعده‌های سنگین و عجیب و غریبی از سمت مسئولان داده شده بود که هیچ یک از آن‌ها عملی نشد.

سپس بحث واردات خودروهای کارکرده مطرح شد که این طرح نیز با گذشت چند ماه از تصویب دوفوریتی توسط مجلس، هنوز هم اجرایی نشده و حتی یک دستگاه خودروی کارکرده وارداتی نیز در کشور دیده نمی‌شود. گویا طرح فوق تا حدی به بن‌بست رسیده است که دولت قصد دارد با شعار واردات خودروهای برقی، طرح واردات خودروهای کارکرده را به فراموشی بسپارد.

واردات خودروهای برقی؛ شعار دیگری که عملی نمی‌شود؟

با نگاه به وضعیت زیرساخت کشور در حوزه خودروهای برقی، می‌توان فهمید که این وعده نیز شباهت بسیاری به وعده واردات خودروهای نو و کارکرده دارد و احتمالاً به همان سرنوشت دچار شود. چرا که این مسئله را از چند بعد می‌توان بررسی کرد.

در ابتدا باید توجه داشت که اولین و مهم‌ترین مسئله خودروهای برقی، جایگاه‌های شارژ آن‌ها است. طبق آخرین آمار منتشره، تنها 15 ایستگاه در استان تهران و 100 ایستگاه شارژ خودروهای برقی در کل کشور راه‌اندازی شده که تعداد بسیار پایینی است. البته طبق وعده‌هایی که داده شده، قرار است تعداد این ایستگاه‌ها تا سال آینده به رقم قابل توجهی افزایش یابد.

از سوی دیگر علاوه‌بر اینکه ناترازی موجود در بخش بنزین در حوزه برق نیز کاملاً مشهود است، باید توجه داشت که بیش از 80 درصد برق تولید شده در داخل کشور، توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود که سوخت‌های فسیلی می‌سوزانند.

بنابراین وعده رفع آلودگی هوا از طریق خودروهای تمام برقی در ایران کاملاً اشتباه است. حتی اگر خودروهای برقی در تعداد بسیار بالا وارد کشور شود، علاوه‌بر مشکل ناترازی بنزین، مشکلات مربوط به مصرف بالای برق نیز حادتر خواهد شد.

اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که خودروهای برقی وارد شده به کشور، با اعمال هزینه‌های گمرکی و تعرفه‌های دولتی، با قیمت‌های بسیار بالاتری به دست مشتری خواهد رسید که عامه مردم توان خرید آن‌هارا نخواهند داشت.

خدمات پس از فروش خودروهای برقی به چه صورت خواهد بود؟

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های خریداران این محصولات، مسئله تعمیر و خدمات پس از فروش خودروهای تمام الکتریک خواهد بود. هرچند برخی از محصولات تمام برقی که قرار است داخل کشور مونتاژ شود با وعده گارانتی چندین ساله به فروش خواهند رفت؛ اما باید به فکر اتمام دوره گارانتی نیز بود.

جدای از این، درحال حاضر بسیاری از خودروهای مونتاژی نیز با مشکل نبود قطعه مواجه هستند. برخی از خریداران محصولات چینی علی‌رغم گارانتی با مشکل خرابی خودرو روبه رو بوده و مجبور به ماندن در صف‌های طویل انتظار برای دریافت قطعه مورد نظر هستند.

حال باید درنظر داشت که خودروهای مونتاژی فوق از نوع بنزینی بوده که مکانیک و نیروی متخصص این محصولات در کشور وجود دارد؛ درحالی که برای خودروهای برقی، هیچ نیروی متخصص یا آموزش‌دیده در داخل کشور نداریم.

 بنابراین بهترین کاری که دولت درحال حاضر می‌تواند انجام دهد، واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی کم مصرف با تکنولوژی ساخت بالا و تقویت زیرساخت‌های کشور جهت ورود خودروهای برقی در آینده نزدیک است. منظور از تقویت زیرساخت، رفع مشکلات مربوط به ناترازی برق، جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی، آموزش نیروهای داخلی در حوزه خودروهای برقی و انتظار جهت ورود اولین خودروهای برقی داخلی است.

برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر، صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.