کد مطلب: ۸۸۶۲۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اطلس ۱۰۰ میلیون گران‌تر از کوییک/ سایپا مصوبه قیمتی شورای رقابت را دور زد؟

اطلس 100 میلیون گران‌تر از کوییک/ سایپا مصوبه قیمتی شورای رقابت را دور زد؟

شرکت سایپا پس از اعلام نرخ شورای رقابت، قیمت اطلس را برای مصرف‌کننده مشخص کرد. طبق قیمت اعلامی، اطلس با ارزان‌ترین نسخه کوییک سایپا بیش از 100 میلیون تومان اختلاف قیمت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شورای رقابت در تاریخ 21 شهریور 1402 قیمت اطلس و چهار محصول دیگر سایپا را اعلام کرد. طبق این مصوبه از سوی شورا حدود قیمتی 344 میلیون تومان برای اطلس تصویب شد که قیمت خام این خودرو محسوب می‌شود.

هرچند همان موقع نیز ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو در مرحله دوم سامانه یکپارچه، اعتراضات بسیاری در بحث قیمت‌گذاری این خودرو داشتند؛ اما روز گذشته شرکت سایپا قیمت نهایی اطلس G، فیس‌لیفت خودروی کوییک را 406 میلیون و 615 هزار تومان اعلام کرد. بر این اساس، اختلاف قیمت این خودرو با انواع کوییک به شرح زیر است.

قیمت نهایی خودرو اختلاف قیمت حدودی با اطلس (میلیون تومان)
کوییک S تیپ DA 281 میلیون و 592 هزار تومان 125
کوییک پلاس اتوماتیک 336 میلیون و 817 هزار تومان 70
کوییک S با استاندارد 85 گانه 287 میلیون و 966 هزار تومان 118

بنابراین ارزان‌ترین نسخه از کوییک (S تیپ DA) حدود 125 میلیون و گران‌ترین نسخه (کوییک پلاس اتوماتیک) حدود 70 پایین‌تر از اطلس سایپا قابل خریداری است.

نسخه دنده‌اتومات کوییک، ارزان‌تر از اطلس دنده‌ای!

اختلاف 70 میلیون تومانی قیمت اطلس و کوییک G تا زمانی قابل درک و معقول است که هر دو خودرو، دنده دستی یا اتومات باشند؛ اما باید توجه کرد که خودروی کوییک پلاس در نسخه دنده اتوماتیک و اطلس در نسخه دنده دستی تعیین قیمت شده است. کما اینکه معمولاً نسخه‌های دنده دستی و اتومات محصولات داخلی، حدود 100 میلیون تومان با یک‌دیگر اختلاف قیمتی دارند.

بنابراین باید در نظر داشت زمانی که نسخه دنده‌اتوماتیک این خودرو رونمایی شود، احتمالاً در محدوده 500 میلیون تومان برای درب کارخانه قرار خواهد گرفت. مبنای این قیمت‌گذاری برای خودرویی که پلتفرم مشترکی با کوییک داشته و مشخصات فنی متفاوتی با آن ندارد، اندکی غیرمعقول است. از تنها تفاوت‌های آشکار محصول جدید سایپا می‌توان به تغییر چراغ‌ها و سپرهای جلو و عقب در بخش بیرون و داشبورد میانی در بخش داخل کابین اشاره کرد.

همچنین پیش از معرفی اطلس، بسیاری از کارشناسان خودرویی حدود قیمتی 200 الی 300 میلیون تومان را برای این خودرو پیش‌بینی می‌کردند که با اعلام قیمت‌های فوق، عملاً محقق نشد.

معرفی اجمالی سایپا اطلس

همه تیپ‌های اطلس از همان پیشرانه M15-GSI بهره می‌برند که روی کوییک و ساینا نیز قابل مشاهده بود. این پیشرانه همان M15 قدیمی است که ارتقاء یافته و با تکنولوژی آلایندگی یورو 5، توانایی تولید 90 اسب‌بخار قدرت و 137 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. طبق اعلام سایپا، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حدود 6.93 لیتر بوده که عدد قابل قبولی برای یک خودروی ایرانی محسوب می‌شود.

طبق اعلام شرکت سازنده، خودروی جدید سایپا در دو نسخه پایه و فول تحویل مشتریان خواهد شد. نسخه‌های پایه که همان تیپ S و تیپ L بوده و نسخه‌های فول، تیپ G و E است.

اطلس S: نسخه پایه یا همان لوآپشن اطلس بوده که مجهز به گیربکس دستی و فرمان هیدرولیک است. در فهرستی که شرکت سایپا ارائه کرده، کنترل حرکت در سربالایی، سنسور دنده عقب، دی‌لایت، صندلی عقب تاشو و دستگیره‌های آسان بازشو از جمله قابلیت‌های این خودرو است.

اطلس L: نسخه پایه یا همان لوآپشن اطلس بوده که مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT و فرمان برقی است. فهرست آپشن‌های این نسخه مشابه اطلس G بوده اما با این تفاوت که خبری از سانروف و سقف رنگی نیست.

اطلس G: نسخه فول آپشن دنده دستی این خودرو بوده که از فرمان هیدرولیک بهره می‌برد. این نسخه علاوه‌بر آپشن‌های تیپ S، دارای آپشن‌هایی همچون نمایشگر 7 اینچی، دوربین دنده عقب، آینه‌های تاشو برقی، تریم دورنگ، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، روکش صندلی‌های چرمی و سانروف است.

اطلس E: این نسخه فول‌ترین مدل از محصول جدید سایپا محسوب می‌شود که دارای گیربکس اتوماتیک CVT و فرمان برقی است. علاوه‌بر همه آپشن‌هایی که در سه نسخه قبلی مشاهده کردیم، کروزکنترل، سنسور باران، رادار نقطه کور، ورود و استارت بدون کلید، صندلی برقی راننده به همراه گرم‌کن و سانروف نیز دارد.

بنابراین خودروی فعلی که توسط شورای رقابت و سایپا تعیین قیمت شد، نسخه G یا همان نسخه فول دنده دستی محسوب می‌شود.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.