کد مطلب: ۶۹۱۶۰۹

جدیدترین اخبار از مذاکرات برجام/ اروپا در حال بررسی پاسخ ایران است

جدیدترین اخبار از مذاکرات برجام/ اروپا در حال بررسی پاسخ ایران است

شب گذشته ایران پاسخ خود را به مذاکرات برجام برای اتحادیه اروپا ارسال کرد. اتحادیه اروپا نیز ساعاتی بعد تایید کرد که پاسخ ایران را دریافت کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حالا باید دید اخبار جدید از مذاکرات برجام برای امروز چیست؟

ایسنا به نقل از شبکه الجزیره گزارش داد، یک مسئول اروپایی اعلام کرد که اتحادیه اروپا در حال بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد این اتحادیه است.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که اتحادیه اروپا درحال بررسی پاسخ ایران است.

بیش از این نشریه پولیتیکو درباره پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای، در گزارشی نوشت: طبق گفته یک مقام ارشد غربی، پاسخ ایران، شامگاه دوشنبه به وقت ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شده است. این پاسخ بیشتر روی مسائل باقی‌مانده مرتبط با تحریم‌ها و تضمین‌ها بر سر تعاملات اقتصادی متمرکز است.

این مقام غربی مدعی شد که پاسخ ایران خواسته‌های بیشتری در زمینه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشا ذرات مواد هسته‌ای که پیش‌تر کشف‌شده توسط بازرسان آژانس طی سال‌های گذشته در محل‌های مختلف، مطرح نمی‌کند. تهران با این تحقیقات مخالفت کرده و اصرار دارد توافق هسته‌ای تنها در صورتی می‌تواند احیا شود که این تحقیق توسط آژانس، برای همیشه مختومه اعلام شود.

گذری به صحبت‌های روز گذشته امیرعبداللهیان

امیرعبداللهیان روز گذشته در نشستی در جمع خبرنگاران در مورد مذاکرات گفت: الان به صورت مشخص در مورد سه موضوع در حال تبادل پیام با طرف آمریکایی هستیم. طی روزهای آینده آخرین نظرات خود را اعلام می‌کنیم. به کشورهای مذاکره‌کننده به صراحت گفته‌ایم که اگر نظرات ما در مورد این سه موضوع که منطقی نیز هست لحاظ شود، آمادگی داریم که وارد مرحله توافق شویم. پس از آن جلسه جمع‌بندی با حضور وزیران امور خارجه در وین برگزار شود و سپس وارد مراحل بعدی کار شویم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما به صراحت به طرف‌های آمریکایی که پیام می‌دهند که در آستانه انتخابات میان دوره کنگره هستیم و مشکل بنزین داریم، گفته‌ایم که برای انجام قدم نهایی باید طرف آمریکایی از خود انعطاف نشان دهد. ما در تمام مراحل مذاکرات تا آنجا که امکانش فراهم بود، از خود انعطاف نشان دادیم. طرف آمریکایی نیز این موضوع را می‌داند که ما تاکنون به چه میزان انعطاف نشان داده‌ایم. ما در مراحل مذاکرات بر موضوعاتی که می‌توانستیم، این انعطاف را نشان دادیم و اکنون نوبت به انعطاف طرف آمریکایی است.

او گفت: در مذاکرات اخیر طرف آمریکایی در دو موضوع به صورت نسبی انعطاف‌هایی را به صورت شفاهی نشان داد که باید مکتوب شود و تبدیل به متن شود. مساله سوم نیز موضوع تضمین‌هاست که باید آمریکایی‌ها انعطاف داشته باشند و با واقع‌بینی برخورد کنند. اگر ما چنین انعطافی را مشاهده کنیم در روزهای آینده می‌توانیم به نقطه توافق برسیم. روزها آینده روزهای مهمی برای توافق است. اگر آنها انعطاف نشان ندهند دنیا به آخر نمی‌رسد آنها صحبت از پلن B می‌کنند ما هم پلن B خود را داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اولتیماتوم داد

اسلامی.jpg 11

فارس به نقل از اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نوشت: آمریکا بیش از ۵هزار و رژیم صهیونیستی بیش از ۲۵۰ کلاهک هسته‌ای دارد. ما با وجود اعلام رسمی و رسانه‌ای می‌گوییم که غنی‌سازی اورانیوم را برای تولید برق و مسائل کشاورزی انجام می‌دهیم. آنها می‌خواهند تا با سندسازی و سرقت خاک ایران علیه ما اقدام کنند.

کوثری اظهار کرد: غربی‌ها باید بدانند که در حال حاضر اوضاع تغییر کرده است. امروز کسی اهمیت به چنین مسائلی نمی‌دهد تا با آن علیه ما سندسازی کنند. ما به صورت علنی اعلام کردیم و آقای اسلامی (رئیس سازمان انرژی اتمی) هم گفتند که اگر این‌ها بخواهند مذاکرات را طولانی کنند و به تعهدات و تضمین‌هایی که داده‌اند عمل نکنند، ما قدرت سانتریفیوژهای خودمان را به ۱۹۰ هزار سو می‌رسانیم.

برگزاری جلسه کمیسیون امنیت ملی تا ساعاتی دیگر

به نقل از خبرگزاری دانشجو ، عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین اخبار از روند مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار کرد: طی ساعات آینده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با مقامات تصمیم‌گیر در حوزه مذاکرات هسته‌ای جلسه خواهد داشت.

وی افزود: فعلا درباره جزئیات این جلسه نمی‌توان صحبت کرد، اما بعد از برگزاری جلسه جزئیات آن اعلام می‌شود.

اتحادیه اروپا: در حال بررسی پاسخ ایران هستیم

ایرنا گزارش داد، نبیلا مسرلی سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما پاسخ ایران را عصر گذشته دریافت کردیم. در حال مطالعه آن و رایزنی با سایر مشارکت‌کنندگان برجام و ایالات متحده پیرامون مسیر پیش رو هستیم.

جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب پاسخ مکتوب خود را درباره آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین ارائه و اعلام کرد که اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف همراه باشد توافق حاصل خواهد شد.

آن طور که از لابلای مواضع تیم ایران پیداست، اختلافات بر سر سه موضوع است که ایالات متحده در دو مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده، اما باید در متن گنجانده شود. موضوع سوم هم به تضمین تداوم اجرای برجام برمی‌گردد، که به واقع‌بینی آمریکا برای تامین نظر ایران بستگی دارد.

این مسائل به طور تفصیلی بعد از ظهر دیروز در جلسه ویژه شورای امنیت ملی مطرح و سرانجام، مواضع ایران بامداد سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ به صورت مکتوب در اختیار اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده گفت‌وگوها قرار گرفت.

پذیرش برجام مشروط بر بازگشت به تعهدات

یک دیپلمات غربی به نقل از هیات مذاکره‌کننده فرانسوی گفت: جمهوری اسلامی ایران متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در مورد مذاکرات هسته‌ ای را به صورت مشروط می‌پذیرد. به این معنی که سیاست گام به گام لغو تحریم‌ها را در قبال بازگشت به تعهدات برجامى پیش خواهد گرفت.

اکوایران گزارش داد، در آستانه تصمیم برجامی ایران، بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل و مری رابینسون، اولین رئیس‌جمهور زن ایرلند در نامه‌ای که به امضای چندتن دیگر از رهبران سابق جهانی رسیده است، ایران را نسبت به پذیرش پیش‌نویس توافق احیای برجام ترغیب کردند.

در بیانیه مجمع بزرگان آمده‌است: مجمع بزرگان امروز از ایران، ایالات متحده و سایر شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین می‌خواهند تا آخرین پیشنهادات برای حل و فصل مذاکرات طولانی مدت درباره آینده توافق هسته‌ای را تایید کنند. این بهترین شانس برای تضمین بازگشت به پایبندی کامل ایران و ایالات متحده و بهبود شانس رفاه در ایران و صلح در خلیج فارس است.

مجمع بزرگان همواره از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت کرده‌اند و به شدت با تصمیم پرزیدنت ترامپ مبنی بر خروج ایالات متحده از توافق در ماه مه ۲۰۱۸ مخالفت کرده‌اند. میراث خروج ایالات متحده به شدت چالش‌برانگیز بوده است. علیرغم ماه‌ها دیپلماسی فشرده، که منعکس کننده نگرانی‌های عمیق در مورد پایداری یک توافق دیگر با ایالات متحده و اعتبار لغو تحریم‌ها است، غلبه کرد.

باید برجام را بپذیریم

به نقل از جماران ،‌ مسعود پزشکان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: برجام را امضا کردند و (به مذاکره کنندگان) اختیار دادند. ما هم می‌گوییم چرا آن را (آنگونه که می‌گفتید) پاره نمی‌کنید؟!

چرا سفره مردم را رنگین‌ نمی‌کنید؟! مگر در دور قبل نمی‌گفتند برجام را باید پاره کرد و خیانت است. پس چرا امروز خیانت را ادامه می‌دهید، در حالی که سفره مردم بی‌رنگ‌تر شده است؟!

اما من معتقدم باید برجام را بپذیریم و بیش از این ارتباطات‌های خود را درست کنیم، نه اینکه خودمان را بفروشیم. بلکه باید حرف زد و حقوق مردم را طلب کنیم.

اینکه بگوییم ما با آنها صحبت نمی‌کنیم و نمی‌پذیریم مشکل مملکت حل نمی‌شود. این برجام از برجام دولت قبل ضعیف‌تر است. تا آنجا که من می‌شناسم بهتر از ظریف کسی را نداریم.

ظریف کسی بود که سیاست خوانده، مدرک گرفته و تجربه کرده بود. حال این افراد کجا این تجارب را کسب کردند. آن وقت کسی که می‌دانسته و توان داشته را با کسی که این مسیر را نرفته مقایسه می‌کنید؟!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    لطفا” به گوش تصمیم گیران برسانیدبخصوص وزارت امور خارجه و دیپلماسی و برجام و تمام وزارتخانه ها، برای یک مدیر انقلابی چقدرهزینه از جیب مردم و بیت المال پرداخت میشود، تا پخته شود خامی ، اقای ظریف ،آقای صالحی انرژی هسته ای ، طیب نیا وزیر روزهای سخت تورمی، اقای دکتر پزشکیان وزیر علوم و… بقولی ۱۳ دولت دراین مملکت بعد از انقلاب روی کار امدن ایا از دل ایر وزرا و مجالس ۳۰نفر کارکشته و مو سفید شده وزیر و وکیل در کار مجریه تربیت نشدن اقا چرا طریفها و پزشکیان را کنار میزنیم وخانه نشین و درنهایت در حد استاد دانشگاه فعالیت میکنند بخدا درحق خود و نردم جفا نکنیم ، اقای ظریف رزومه انقلابی و سواد تجربی و آکادمیک دارد یا نه افرادی که نام بردم و خیلی های دیگه تواناییهایی دارند که صد پله از خیلی جهات جلوترند و با احترام افرادی مانند اقای باقری کنی و عراقچی و در حد شاگردان سطح دکتری میباشند که باید در کنار اساتید خود تجربه و درس بیآموزند تا اب هست …. خلاصه به داد مردم برسید و برای تصمیم گیری برای ۸۵ میلیون نفر ایرانی مدیران لایقی میخواهد که حداقل ۳۵ سال از ابتدا خدمت و تجربه و تحصیل کردن ، وهم اکنون به زنگاه میتوانند تصمیمات پخته ودرستی بگیرند، دلیل اینکه افرادسنا وزیر و وکلای پا توسن گذاشته هستند بی دلیل نیست … مملکت ماهمه چی داره جز مدیر و مسئول و وزیر و وکیل نخبه و شایسته سالاری ، یاعلی