کد مطلب: ۷۰۲۱۴۴

امید به احیای برجام کمرنگ شد؟/ میانجی جدید بین تهران-واشنگتن

امید به احیای برجام کمرنگ شد؟/ میانجی جدید بین تهران-واشنگتن

دستیار وزیر امور خارجه گفت: مذاکرات برجام در بن بست نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ،جدیدترین اخبار برجام امروز پنجشنبه ۲۴ شهریور را بخوانید.

تعامل دیپلماتیک بر سر فعالیت های منطقه ای ایران در مذاکرات آتی بین دولت تراس و بایدن حیاتی خواهد بود. بریتانیا بیش از سایر کشورهای اروپایی بر تصمیمات کاخ سفید تأثیر دارد و ایالات متحده می تواند با استفاده از تجربیات مثبت ایران و تراس، نقش میانجیگری را به انگلیس در تلاش برای حل مشکلات دوجانبه بدهد.

به نقل از ایسنا، سید رسول موسوی در واکنش به صحبت‌های جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که مدعی شده مذاکرات برجام در بن بست قرار دارد، در صفحه توییتر خود نوشت:

«آدم عاقل دوبار از یک سوراخ گزیده نمیشه! برعکس گفته آقای ‌بورل معتقدم مذاکرات ‌برجام در بن بست نیست بلکه آنچه مذاکرات را به بن بست می‌کشاند تلاش سیاسی برای بازنگه داشتن پرونده ایران درآژانس علیرغم بازگشت به شرایط ۲۰۱۵ است. بازگشت به برجام بلی، فرصت سازی برای صهیونیستها هرگز»

ادعای هسته ای اروپا علیه ایران

به نقل از تسنیم، نماینده اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین همراستا با سناریوی آمریکا در شورای حکام مدعی شد ایران از جلسه قبلی شورای حکام، با آژانس تعاملی نداشته و بنابراین، هیچ پیشرفتی در شفاف سازی موضوعات پادمانی باقیمانده حاصل نشده است.

استفن کلمنت نماینده اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین مدعی شد اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته، نگرانی‌های جدی خود را از حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در سه مکان اعلام‌نشده در ایران ابراز کرده است.

منتظر برجام نمی‌مانیم

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (پنجشنبه) ۲۴ شهریور ماه و پس از امضای یادداشت ترتیبات عضویت دائم ایزلن در سازمان همکاری شانگهای در توئیتی نوشت: سفر رئیس جمهور به ازبکستان به دعوت همتای ازبکستانی برای دیدار رسمی دوجانبه و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌ شانگهای و امضا شدن یادداشت ترتیبات عضویت دائم ایران، تحول مهم و ماندگار دیگری در تقویت سیاست همسایگی، همگرایی و پیوستگی منطقه‌ای و عمق بخشیدن به چند جانبه گرایی است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در تحقق اهداف راهبردی سیاست خارجی و گسترش روابط خارجی خود، پویا، هوشمند و متوازن عمل می‌کند و برغم پایبندی به روند مذاکرات رفع تحریم، منتظر برجام و بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی خود نمی‌ماند.

بیانیه شورای حکام غیرسازنده است

به نقل از صدا و سیما، نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه نشست شورای حکام با موضوع ایران را غیرسازنده توصیف کرد.

محسن نذیری اصل نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: تلاش آمریکا و اروپا برای همراهی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین درباره موضوع ایران در نشست شورای حکام نتیجه بخش نبود.

واکنش اولیانوف به اظهارات بورل

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به اظهارات اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین درباره وضعیت مذاکرات احیای توافق هسته‌ای [برجام]، در صفحه توییترش نوشت: البته او حق دارد بدبین باشد. اتحادیه اروپا کمک قابل توجهی به مذاکرات وین کرد. اگرچه، جا دارد بپرسیم که آیا تمامی ما(از جمله اتحادیه اروپا)، هر کاری که لازم بود را برای نهایی کردن موفقیت‌آمیز این روند انجام داده‌ایم یا نه؟ پاسخش لزوما مثبت نیست.

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که بورل اخیرا به خبرگزاری فرانسه گفته بود، «متاسفانه با توجه به شرایط سیاسی در آمریکا و با توجه به اینکه بسیاری از مسائل همچنان قطعی نشده است، ما در نوعی بن‌بست مانده‌ایم.»

مانع جدی برای احیای برجام وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد برخی از اظهارنظرها مبنی بر این که امید به احیای برجام کمرنگ شده است، گفت: مانع جدی به عنوان مسائل پادمانی در روند توافق برجام یا به عبارت دیگر احیای توافق وجود ندارد؛ چرا که مباحثی که آژانس مطرح می‌کند، ناشی از پرونده‌سازی سیاسی است.

به نقل از ایسنا، ناصر کنعانی در مورد آخرین تحولات سیاسی خارجی و مذاکرات احیای برجام پاسخ داد و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در خصوص موضوعاتی که آژانس مطرح می کند در یک همکاری سازنده با آژانس این موضوع ها را بررسی کند تا پرونده بسته و ضمانتی ایجاد شود که این موضوعات مجدداً در روند اجرایی توافق به عنوان مانع ظاهر نشود.

تاکید بر حفظ جایگاه آژانس

در ارتباط با حضور جمهوری اسلامی در آژانس، ما عضو فعال، موثر و نقش آفرین در آژانس بوده و هستیم، ما کشوری هستیم که بر ضرورت حفظ جایگاه تخصصی و حرفه ای آژانس به عنوان مرجع اصلی ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورها تأکید داریم.

معتقد هستیم که باید تلاش شود مرجعیت آژانس به عنوان یک سازمان حرفه ای تخصصی و غیر سیاسی در نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای دنیا حفظ شود و این اعتبار در نتیجه رویکردهای سیاسی و گرایش های سیاسی خاص کشورها مخدوش نشود.

همکاری دوجانبه ایران با آژانس

تحولات سال های اخیر هم ناشی از این است که برخی از کشورها تلاش کرده اند جایگاه فنی و تخصصی آژانس را مبتنی بر مسائل و دیدگاه‌های سیاسی خودشان مخدوش کنند و بازکردن پرونده هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک پرونده مورد مناقشه بین المللی با یک رویکرد سیاسی انجام شده است.

نگاه جمهوری اسلامی ایران این بوده است که همکاری با آژانس می تواند کمک کننده برای رفع ابهاماتی که دیگران با انگیزه های سیاسی ایجاد کردند، باشد و با همین نگاه به جلو رفته ایم.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون، هم به صورت دوجانبه با آژانس همکاری کرده و ارتباطات خودش را از سالیان گذشته تقویت کرده است و هم در چارچوب برجام و توافق ۲۰۱۵، همکاری حداکثری با آژانس داشته است و نتیجه این همکاری این بود که آژانس پس از امضای برجام در بیش از ۱۵ گزارشی که به شورای حکام ارائه کرده بود، صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.