کد مطلب: ۴۳۶۲۱۱

یک کارشناس امور بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

اگر اتفاق تازه‌ای رخ ندهد باید منتظر ارزانی دلار باشیم

اگر اتفاق تازه‌ای رخ ندهد باید منتظر ارزانی دلار باشیم

مرتضی عزتی می‌گوید: در حال حاضر به دلیل واردات مواد دارویی و نیاز به ارزهای مختلف، تقاضای مازادی در بازار ارز به وجود آمده که باعث شده شاهد شوک قیمتی در ارزها از جمله دلار باشیم.

بازار ارز از ابتدای اسفند ماه امسال شاهد افزایش قیمت دلار و عبور از مرز 13 هزار تومان و قرار گرفتن در کانال 15 هزار تومان بوده است؛ اما علت گرانی دلار چه بود؟ آیا ممکن است دلار باز هم ارزان شود؟

مرتضی عزتی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: قیمت دلار در کشور ما بیشتر تابع مسایل سیاسی بوده و این عوامل بیش از متغیرهای اقتصادی تاثیر دارند و به همین دلیل پیش‌بینی در مورد آن را سخت کرده است. اکنون مسایل مهمی در اقتصاد کشور به وجود آمده که جو هیجانی را در بازار ارز به وجود آورده و باعث شده دلار در کانال 15 هزار تومان قرار بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر به دلیل واردات مواد دارویی و نیاز به ارزهای مختلف، تقاضای مازادی در بازار ارز به وجود آمده که باعث شده شاهد شوک قیمتی در ارزها از جمله دلار باشیم.

این کارشناس می‌افزاید: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا در اکثر کشورها شاهد هستیم که صادرات کشور ما در مرزها با محدودیت روبرو شده و این روند به کندی در حال انجام است که درنهایت روند ارزآوری به کشور را کند می‌کند؛ از سوی دیگر ما تقاضا برای ارز در پایان سال را نیز داریم، درست است که امسال این تقاضا نسبت به سال‌های گذشته مقداری کاهش یافته اما به هرحال این همچنان تقاضا برای ارز مسافرتی وجود دارد و این نیز می‌تواند از دلایل افزایش قیمت دلار باشد.

عزتی درباره روند قیمت دلار در روزهای آینده می‌گوید: اگر روند همین شکل باشد و اتفاق تازه و خاصی در کشور رخ ندهد، انتظار می‌رود قیمت دلار چند پله کاهش پیدا کند و در کانال 15 هزار تومانی که اکنون قرار دارد باقی نماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بنده خدا

    آقا خسته نباشید با این تحلیلی که کردین

  • ناشناس

    به زبان عامیانه آخه وقتی صادرات نفت خیلی کم باشه و قیمت آن هم رو به پایین باشه ، از طرفی با این مسئله ویروس کرونا ، تولید دچار مشکل شده و صادرات هم کم شده و از طرفی ارزهای حاصل از صادرات ماههای قبل به راحتی نتونه در چرخه اقتصاد و بانک بچرخه ، چطوری میتونیم انتظار پایین آمدن قیمت ارز رو داشته باشیم . امیدواریم که پیشبینی شما درست باشه .??

  • ناشناس

    نظر آقای عزتی نمیتونه درست باشه ، با این کرونا اقتصاد ایران و بنگاهای اقتصادی وبازرگانی و خدماتی در حال فرو پاشی و ورشکستگی قرار گرفته و اگر چند ماهی دیگه ادامه پیدا کنه تازه مسایل ومشگلات بطور وحشتناکی سر دردمیاره، به کاهش شدید قیمت نفت ، قطع صادرات غیر نفتی ، کاهش شدید درامدهای مالیاتی و …….. اقای عزتی توجهی نداشته ؟؟؟!!!!!

  • ناشناس

    با توجه به اینکه کلیه بازارها بعلت شیوع کرونا خوابیده درآمد دولت هم کم شده و اونهایی که پول دارن سعی به تبدیل دارایشون به دلار و طلا میکنن چون بقیه بازارها حتی خودرو و مسکن کاهشی هست پس تنها بازار مطمئن با شرایط فعلی بازار طلا و دلار هست. دلار گران خواهد شد حالا هر چقدر دولت زور بزنه جلوی این فنر رو بگیری بزودی از دستش رها میشه و اونوقت سر به آسمون میزنه.

    • ناشناس

      همچین خبری نمی شود

  • ناشناس

    سلام. دوستان اگه پول. ریال دارید سریع تبدیل ب ارز خارجی طلا و… کنید زیرا تورم شدیدی در پیش است. شدید. و لار رو 20 ب بالا وطلارو گرمی بالای 800ببینید

  • ناشناس

    آخ كه چقدر شما دوست دارين قيمت دلارو پايين بيارين ولي به قوله اقاي همتي آرزو بر جوانان عيب نيست???

  • ناشناس

    سلام دوستان من یه چیز فهمیدم بعداز۲۵سال حضوردربازار نخبگان دانشگاهی ما تجزیه وتحلیلشون به درد دانشجوهای خودشون میخوره نه مردم کوچه وبازارچون دربطن جامعه زندگی نمیکنند

  • محمد عباسی

    سلام و وقت بخیر
    مطالب ذکر شده قطعا نمی توانند به تنهایی دلایل افزایش نرخ دلار از کانال سیزده هزارتومان به پانزده هزارتومان را توجیه نماید. بنده بعنوان یک فعال اقتصادی مطلب فوق را تایید نمی نمایم . واردات دارو و ارز مورد نظر خرید دارو تماما در اختیار دولت بوده و کاملا نظارت شده است و تاثیری در هیجانهای اخیر افزایش نرخ دلار نداشته و ندارد . همچنین عدم برقراری مستمر پروازهای خارجی و بحران کرونا نیز تاثیر بسزایی در کاهش تقاضا برای خرید نرخ ارز در بازار ایجاد کرده است .

  • ولنخلت

    ای کاش بیاد بشه ۴ تومان تا حداقل یه گوشی بخریم بعد بره بشه ۳۰ تومان

  • ناشناس

    سلام آقا من اخر نفهمیدم من الان می‌خوام گوشی بگیرم وگوشه ها خیلی گرون شده الان بگیرم یا صبر کنم ارزون بشه