کد مطلب: ۷۲۰۰۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین گام بانک مرکزی در مسیر اصلاح قانون چک / سامانه چکاد به زودی رونمایی می‌شود

آخرین گام بانک مرکزی در مسیر اصلاح قانون چک / سامانه چکاد به زودی رونمایی می‌شود

پس از گذشت یک سال و هفت ماه از آغاز اجرای قانون جدید چک، بانک مرکزی در آستانه برداشتن گام نهایی در اجرای آن یعنی راه‌اندازی سامانه چکاد است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فروردین ماه سال گذشته بود که بانک مرکزی اولین گام‌های قانون اصلاح قانون صدور چک را برداشت. البته این قانون در سال ۹۷ توسط نمایندگان مجلس تصویب شده بود و اجرای آن حدود سه سال به طول انجامید.

حال پس از گذشت یک سال و هفت ماه از آغاز اجرای قانون جدید چک، بانک مرکزی در آستانه برداشتن گام نهایی آن یعنی راه اندازی سامانه چکاد است.

سامانه چکاد چیست ؟

آخرین گام در اجرای قانون جدید چک و تکمیل زنجیره بازگشت اعتبار به چک، رونمایی از سامانه چک امن دیجیتال یا به اختصار «چکاد» است.

مطابق قانون، چک الکترونیک همان چک کاغذی است و همه مقررات چک‌های سنتی برای چک‌های الکترونیک نیز صادق است. با این حال دیگر کسی دسته چک فیزیکی ندارد تا چک بکشد.

سامانه چکاد شرایطی را فراهم می‌کند که دیگر دسته چکی به مشتری تعلق نگیرد و همه فرآیند‌های صدور، دریافت و انتقال چک به صورت غیرحضوری انجام شود. به این منظور، هر کس باید امضای الکترونیک مختص به خود داشته باشد که صدور آن هم غیرحضوری خواهد بود.

سامانه چکاد حدود ۳۰ خدمت آنلاین را به کاربران خود ارائه می‌کند. امکان فعالسازی سرویس، درخواست دسته چک، صدور چک دیجیتال، وصول درون بانکی و بین بانکی چک، انتقال چک، ضمانت چک دیجیتال، ابطال و مسدودی چک و کارتابل مشاهده چک‌های دریافتی، تعدادی از خدمات سامانه چکاد است.

مزیت‌های چک‌های الکترونیکی

غیرحضوری بودن فرآیندهای مربوط به چک الکترونیک، سهولت استفاده از این چک‌ها و همچنین ارتقای اعتبار چک با اجرای قانون جدید چک، مزایای دیگری نیز دارد.

برای مثال شاید کسب و کار‌هایی که پیش‌تر چک را برای خرید و فروش‌های خود نمی‌پذیرفتند حالا ابزار چک را وارد معاملات کنند. به علاوه فروشگاه‌های اینترنتی که پیش از این شرایط دریافت چک نداشتند، می‌توانند از چک‌های الکترونیک استفاده کنند.

یکی دیگر از مزیت‌های سامانه چکاد، رفع مشکل اختلاف نوشته‌های روی برگه چک با اطلاعات ثبت شده در سامانه است. همچنین دیگر مشکل تحویل چک بدون ثبت شدن نیز پیش نخواهد آمد.

کاهش چک‌های برگشتی با اجرای قانون چک

بررسی‌ها نشان می‌دهند که آغاز اجرای قانون جدید چک از ابتدای سال ۱۴۰۰ توانسته اثری مثبت در کاهش چک‌های برگشتی داشته باشد. در شهریورماه سال ۱۴۰۱ بیش از ۶.۷ میلیون فقره چک مبادله شده و حدود ۸٫۲ درصد این چک‌ها برگشت خورده‌اند. از نظر مبلغی نیز ۱۰٫۵ درصد از چک‌های مبادله شده در شهریور ماه، وصول شده‌اند.

این در حالی است که نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در شهریور ماه سال گذشته معادل ۹٫۷ درصد ثبت شد. همچنین نسبت مبلغ چک‌های برگشتی به مبادله‌ای نیز برابر با ۱۲٫۶ درصد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا انقدر کارا سخت میکنن؟؟؟؟؟؟