کد مطلب: ۳۶۷۲۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آنالیز رفتار سکه طلا در رمضان گذشته / بیشترین بازدهی را کدام نوع سکه داشت؟

آنالیز رفتار سکه طلا در رمضان گذشته / بیشترین بازدهی را کدام نوع سکه داشت؟

در حالی که دلار در ماه رمضان سال 1397 روند باثباتی داشته اما انواع سکه بین 20 تا 26 درصد افزایش قیمت داشته، آیا این روند در ماه رمضان امسال نیز تکرار می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که دلار در ماه رمضان سال 1397 روند باثباتی داشته اما قیمت سکه در رمضان سال گذشته نوسان قابل توجهی را پشت سر گذاشته بود. آیا این روند در ماه رمضان امسال نیز تکرار می‌شود؟

به عقیده دبیر اتحادیه طلا، این فلز گران‌بها و سکه در ماه رمضان امسال ارزان می‌شود و یا افزایش محسوسی نخواهد کرد. اما انواع سکه در طول این ماه در سال گذشته حدود 25 درصد افزایش قیمت داشته است.

سکه تمام بهار آزادی با 478 هزار تومان افزایش از یک میلیون و 871 هزار تومان روز ابتدایی این ماه در سال گذشته به دو میلیون و 349 هزار تومان، در روزهای آخر رسید.

این گزاره که قیمت کالاها کاهش می‌یابد، یا کم نوسان است هر ساله کم و بیش درباره انواع کالاها گفته می‌شود. اما بر اساس داده‌هایی که از شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز اقتباس شده انواع سکه در طول دوره ماه رمضان روند صعودی را سپرده کرده بود.

در حالی که سکه تمام بهار آزادی در آخرین روز پیش از شروع ماه مضان روی نرخ یک میلیون و 610 هزار تومان بود، با آغاز این ماه روند صعودی به خود گرفت؛ به نحوی که در روز هفتم خرداد ماه وارد کانال دو میلیون تومان شد.

پس از ورود به این کانال حدود یک هفته در حدود قیمت دو میلیون تومان نوسان کرد و روز 15 خرداد ماه با جهش دوباره روی نرخ دو میلیون و 120 هزار تومان ایستاد.

روند صعودی به همین جا ختم نشد و بیشترین افزایش قیمت سکه تمام بهار آزادی در روز 20 خرداد ماه اتفاق افتاد.

در حالی که این سکه روز قبل یعنی 19 خرداد ماه تا دو میلیون و 190 هزار تومان بالا آمده بود، در روز بعد 140 هزار تومان به ارزش آن افزوده شد و خود را به قله دو میلیون و 330 هزار تومان رساند.

افزایش قیمت سکه تمام بهار آزادی تا روزهای پایانی ماه رمضان قبلی ادامه یافت و این ماه را در نهایت حدود نرخ‌های دو میلیون و 349 هزار تومان به پایان رساند.

افزایش 21 درصدی سکه امامی

سکه امامی نسبت به دیگر انواع سکه مثل سکه تمام بهار آزادی، نیم سکه و ربع سکه در ماه رمضان سال گذشته کمترین افزایش قیمت را داشت.

قیمت این سکه در روز اول ماه رمضان یک میلیون و 975 هزار بود و در روز آخر به رقم دو میلیون و 395 هزار تومان رسید، یعنی نرخ این فلز گرانبها 21 درصد افزایش یافت.

سکه امامی از روز اول خرداد ماه سال گذشته خود را به بالای کانال دو میلیون تومان رساند.

این سکه نیز در روز 20 خرداد ماه نسبت به روز قبل معادل 5.4 درصد افزایش قیمت یک روزه را تجربه کرد.

در حالی که قیمت سکه امامی در روز 19 خرداد ماه سال گذشته دو میلیون و 327 هزار تومان بود، در روز بعد (20 خرداد ماه) با 127 هزار و 500 تومان افزایش به دو میلیون و 453 هزار و 500 تومان رسید؛ این جهش قیمتی یک روزه، بیشترین جهش سکه امامی در ماه رمضان قبلی بود.

سکه امامی در روز پایانی ماه رمضان سال گذشته، نسبت به دو روز قبل روند کاهشی را در پیش گرفت و معادل 129 هزار تومان از ارزش آن کم شد.

در حالی روز 23 خرداد ماه قیمت سکه امامی دو میلیون و 512 هزار و 500 تومان بود، که روز بعد (روز پایانی ماه رمضان) روی نرخ دو میلیون و 395 هزار و 500 تومان بسته شد.

بیشترین قیمت سکه امامی در ماه رمضان گذشته، در روز 22 خرداد ماه اتفاق افتاد و قیمت این فلز گرانبها به رقم دو میلیون و 524 هزار و 500 تومان رسید.

افزایش 26 درصدی نیم سکه

در ماه رمضان سال گذشته از روز ابتدایی تا روز پایانی 245 هزار تومان به قیمت نیم سکه افزوده شد.

نیم سکه در روز 27 اردیبهشت ماه سال 1397 پایین‌تر از کانال یک میلیون تومان و حدود 966 هزار تومان بود، اما در روز 24 خرداد ماه به رقم یک میلیون و 220 هزار تومان رسید.

نیم سکه نیز مانند دیگر اقسام سکه در اولین روز خرداد ماه جهش داشت و به کانال یک میلیون تومان صعود کرد.

این سکه تا روز 17 خرداد ماه روند صعودی ملایمی را طی کرد و در روز مذکور نرخ یک میلیون و 105 هزار تومان رسید، اما جهش اصلی این فلز گرانبها مانند دیگر انواع آن در روز 20 خرداد ماه روی داد.

نیم سکه در روز 20 خرداد ماه سال گذشته با افزایش هفت درصدی معادل 80 هزار تومان به قله یک میلیون و 220 هزار تومان رسید.

نیم سکه تا روزهای پایانی ماه رمضان روند افزایشی خود را تا نرخ یک میلیون و 255 هزار تومان پیش برد، اما در روز آخر یعنی 24 خرداد ماه با 35 هزار تومان کاهش نسبت به روز قبل به قیمت یک میلیون و 220 هزار تومان بازگشت.

بالاترین قیمت نیم سکه در ماه رمضان گذشته با رقم یک میلیون و 255 هزار در روز 23 خرداد ماه رخ داد. در مجموع بازدهی نیم سکه در رمضان 26 درصد بوده است.

افزایش 25 درصدی ربع سکه

ربع سکه در طول ماه رمضان سال گذشته 140 هزار تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت ربع سکه در در روز 27 اردیبهشت ماه سال گذشته 555 هزار تومان بوده و تا پایان ماه رمضان با 25 درصد افزایش قیمت به 695 هزار تومان رسید.

روند افزایشی ربع سکه قیمت آن را در برخی از روز‌ها به بالای کانال 700 هزار تومان نیز برد.

ربع سکه در روز 23 خرداد ماه سال گذشته بالاترین قیمت خود را روی نرخ 710 هزار تومان ثبت کرد، اما در روز بعدی (روز پایانی ماه رمضان در سال گذشته) به کانال 600 هزار تومان بازگشت و روی قیمت 695 هزار تومان بسته شد.

2سکه

میانگین حدود 22 درصدی افزایش قیمت برای انواع سکه در ماه رمضان سال گذشته.

افزایش 14 درصدی قیمت سکه گرمی

سکه گرمی اما در بین دیگر انواع سکه کمترین افزایش را در ماه رمضان سال 1397 داشت.

این سکه با 50 هزار تومان افزایش قیمت در روزهای پایانی نسبت به روزهای ابتدایی ماه رمضان وارد کانال 400 هزار تومانی شد.

در حالی که قیمت سکه گرمی در اولین روز خرداد ماه سال گذشته، 355 هزار تومان بود، در روز 23 خرداد ماه با 14 درصد افزایش قیمت به 405 هزار تومان رسید.

بیشترین افزایش قیمت این سکه روز 20 خرداد ماه اتفاق افتاد که با 15 هزار تومان افزایش نسبت به روز 19 خرداد ماه، به نرخ 395 هزار تومان رسید. بالاترین قیمت سکه گرمی نیز روز 23 خرداد ماه بود که روی رقم 405 هزار تومان بسته شد.

علت افزایش قیمت سکه چیست؟

میثم رادپور کارشناس اقتصادی معتقد است در بازار سکه ماه رمضان نباید به دنبال علت خاصی باشیم، زیرا بازار طلا و سکه تحت تاثیر اونس جهانی است.

وی گفت: صرف وجود ماه رمضان نمی‌تواند تاثیری در روند قیمتی انواع سکه داشته باشد، فقط شاید روند افزایشی آن را آهسته کند. موضوع اصلی درباره سکه مساله حباب قیمتی است که وجود دارد و از بین نمی‌رود. باید به این موضوع پرداخت که چرا این حباب قیمتی سکه از بین نمی‌رود.

با این که دلار در ماه رمضان سال گذشته روند نسبتا ثابتی داشته و افزایش قیمت چندانی را در پی نداشته، اما سکه افزایش قیمت محسوسی داشته است. آیا این معادله در ماه رمضان سال جاری نیز تکرار می‌شود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    علت اقتصاد بیمار امروز ما با احترام وجود همچین استدلالهایی میباشد آنهم توسط کارشناس…علت بالا بودن سکه در ماه رمضان پارسال سیگنالهای افزایشی دلار و تورم و انتظار روانی بوده همین و بس حباب کجا بود و هست؟؟!!حباب همین ناباوری و در خواب بودن است در زمان وقوع این رخداد مثل اینکه زلزله ای بیاد و شما در خواب باشی نفهمی بیدارشدی بگی شایعه است….شما سال ۹۶ و ۹۵ و ۹۴ و ۹۳ و ۹۲ را ماه رمضان را نگاه کن اتفاقی نیفتاده و امسال هم نمیفتد تا چندسال دیگر