کد مطلب: ۷۲۳۲۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شرط رشد پایدار بورس چیست؟

شرط رشد پایدار بورس چیست؟

پس از چند ماه روند نزولی بالاخره شاخص کل بورس توانست در این هفته سبزپوش شود. شرط پایداری سبزپوشی بورس چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته رئیس بانک مرکزی خبر از عرضه اوراق سکه بهار آزادی در بازار سرمایه داد و امروز این عرضه در بازار ثانویه بورس کالا آغاز می‌شود. دیروز این عرضه آغاز شد.

تمامی اشخاص حقیقی می‌توانند حداکثر معادل ۱۰۰ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بدون محدودیت، نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، شش ماه پس از عرضه اولیه، با تسویه نقدی در سررسید است. قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت های پایانی تمامی گواهی های سپرده سکه بانک ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود.

معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی، در بازار سرمایه انجام می‌شود. دارندگان اوراق درصورت تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، می توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روز به فروش برسانند.

عرضه سکه در بازار سرمایه

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درخصوص عرضه اوراق سکه گفت: مبنای قیمت عرضه، میانگین قیمت گواهی سکه های موجود در بازار بورس است. قیمت عرضه امروز، بر اساس قیمت پایانی روز گذشته خواهد بود.

وی تشریح کرد: این اوراق معامله ثانویه دارد و از 18 آبان به 6 ماه مورد معامله قرار می‌گیرد. در سررسید می‌توانید تسویه نقدی یا تحویل فیزیکی را انتخاب کنید. قیمت تسویه در سررسید بر مبنای میانگین سکه های مورد معامله در بورس کالا خواهد بود که البته قابلیت تحویل فیزیکی نیز وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هر کد حقیقی می تواند حداکثر 10.000برگه معادل 100سکه خریداری کند. هر 100برگه این اوراق معادل یک سکه امامی ضرب 86 است. این اوراق بازارگردان دارد که در دامنه 2درصد مثبت و 2درصد منفی، فعال است.

رشد بورس ادامه‌دار است؟

وی با اشاره به سخت شدن تحلیل بازار سهام گفت: با توجه به شرایط فعلی اگر حمایت‌ها از بازار سرمایه ادامه دار باشد، شرایط آن تا پایان سال صعودی خواهد بود. اما بدون حمایت‌های این چنینی شرایط مناسب نیست، به همین خاطر تحلیل‌پذیری در بازار سهام دشوار می‌شود.

الیا‌س‌کردی در پایان گفت: بسته به توان متولیان برای حمایت، تا جای ممکن شاخص‌ها در بورس صعود می‌کنند. همچنین این واقعیت که ۷۵ درصد بازار سرمایه کشور متعلق به دولت بوده انکارناپذیر است در این شرایط برای تحلیل باید واقع بین بود. از طرفی اگر جهش دیگری در نرخ دلار رخ دهد بازار سهام نیز با تاخیر ۳ تا ۴ ماهه رو به جلو حرکت می‌کند و این امر می‌تواند بر روند آن تاثیرگذار باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر طوری دلتون بخواد سهام میچرخونید،رشد باید پایدار و با منظم خودش پیش بره نه دستوری،ما سهام خرد وسیله ای برای کسب سود شماها هستیم