کد مطلب: ۴۴۱۹۱۶

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند:

عرضه اولیه «صبا» بخریم یا نخریم؟

عرضه اولیه «صبا» بخریم یا نخریم؟

اولین عرضه اولیه سال ۹۹ در حالی فردا صورت می‌گیرد که طی آن یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم شرکت صبا بین متقاضیان به روش ثبت‌سفارش عرضه خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین روز چهارشنبه ۱۰ درصد از کل سهام خود را با روش ثبت‌سفارش عرضه خواهد کرد. این شرکت که در تاریخ ۱۳ اسفندماه توسط هیات پذیرش اوراق بهادار در بازار اول فرابورس ایران پذیرش شد، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم خود را با نماد «صبا» در بازه قیمت ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومانی عرضه می‌کند.

شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین در پایان سال ۹۸ در بیش از ۳۱ شرکت بورسی با ارزشی بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است که در این میان صنایع استخراج کانه‌های فلزی و بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشترین سهم را از سبد پورتفوی بورسی این شرکت تشکیل داده‌اند. صبا در اسفند ماه در مجموع ۷ هزار و ۹۳۳ میلیارد و ۴۸۴ میلیون ریال برای خرید سهام دانا، حفاری، دتامین و… هزینه کرده است و در همین مدت از فروش سهام برخی از شرکت‌های بورسی بیش از ۳ هزار میلیارد ریال سودآوری داشته است بدین ترتیب درآمد سود سهام محقق شده از ابتدای سال مالی تا پایان سال ۹۸ به بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

16 1 1

بر اساس گزارش عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۳۰ بهمن ۹۸، صبا در مجموع توانسته مجموع دارایی‌های خود را به بیش از ۵۹ هزار و ۵۲۶ میلیارد ریال برساند که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ رشدی ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین جمع بدهی‌های این شرکت نیز ۱۲ هزار و ۷۳۹ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ افتی ۴۲ درصدی داشته است.

جمع درامدهای عملیاتی صبا در ۹ ماه منتهی به ۳۰ بهمن ۲۸ هزار و ۸۳۷ میلیارد و ۸۶۱ میلیون ریال بوده که نسبت به ۹ ماهه سال ۹۷ رشدی ۱۵۸ درصدی را نشان می‎دهد. این در حالی است که هزینه‎های این شرکت نیز در این مدت ۳۰ درصد کاهش یافته تا در مجموع سودآوری خالص صبا به بیش از ۲۷ هزار میلیارد ریال ( معادل ۱۸۰۵ ریال به ازای هر سهم) برسد، رقمی که ۱۷۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۹۷ بوده است. البته دلیل اصلی این افزایش سود، فروش ۲۰ هزار میلیارد ریالی سرمایه‌گذاری‌ها بوده که عملی غیر قابل تکرار است و به همین دلیل ممکن است عملکرد امسال این شرکت را با ضعف مواجه کند.

16 2 1
شرکت صبا تامین که در سال ۱۳۷۷ با سرمایه ۱۰۰ میلیون ریالی به ثبت رسیده است طی هفت مرحله افزایش سرمایه که آخرین آنها در سال ۹۸ بوده، توانسته سرمایه خود را ۱۴ هزار میلیارد ریال برساند. صبا در پایان سال ۹۸، بیش از ۴۵ درصد سهام تاصیکو و نزدیک ۶ درصد از سهام بانک ملت را در اختیار داشته است.

عرضه اولیه صبا در حالی فردا انجام می‌شود که با توجه به پورتفوی سرمایه‌گذای این شرکت بسیاری از تحلیلگران معتقدند این شرکت با قیمتی بالاتر از خالص ارزش دارایی‌هایش در حال عرضه است. با این حال با توجه به مشارکت بالای یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری در آخرین عرضه اولیه سال ۹۸، پیش‌بینی می‌شود به هر کد بورسی ۸۵۰ سهم معادل یک میلیون و ۲۰ هزار تومان سهم تعلق بگیرد. این در حالی است که اختلال در ثبت سفارش در بسیاری از کارگزاری‌ها و همچنین حرف و حدیث در خصوص وجود رانت در تخصیص عرضه‌اولیه در هفته‌های اخیر، موجب اعتراض بسیاری از سهامداران و فعالان بورس شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • اسماعیلی

    امیدوارم که خوب باشد

  • سعید

    اغا من کاری با این حرفا ندارم.کمتر قانون بذارین دیگه نمیرسیم خودمونو وفق بدیم با قوانین

  • س.د

    در تاریخ ۱۹ فروردین بشکل افلاین درخواست صبا رو دادم یک میلیونوچهارصد شارژ کردم کارگزاری پولوبلوکه کرد وارسال خودکار زد صبح ساعت ۱۱ کارگزاری فرستاد ثبت شد ودرصف قرار گرفت ساعت ۱۶/۵۰کل پولم برگشت وبه من نرسید خواهشا راهنمایی کنید من بابت این موضوع کجا شکایت کنم

  • ناشناس

    من از طریق کارگزاری فارابی درخواست عرضه اولیه دادم، حسابم هم موجودی کافی داشت.
    اما متاسفانه این عرضه رو از دست دادم.
    ظاهرا سیستم هاشون خیلی مشکل داره.

  • مهدی

    سلام
    از حساب من کم شد ولی خریدی توسط کارگزاری مفید انجام نشد و پول آخر وقت چهارشنبه دوباره به حسابم برگشت خورد.
    کسی از عزیزان علت آن را می داند؟

    • ناشناس

      برای بنده در همراه تریدر هم اینطوری زده بودش ولی در ایزی تریدر درست هست.
      تا شنبه صبر کنید اگر درست سد که هیچ در غیر این صورت میتونید با پشتیبانی تماس بگیرید

  • ناشناس

    من شنیدم قیمت واقعی سهامش ارز ارزش کارشناسی کمتره. یعنی به صورت کاذب قیمت خودشون و بیشتر از واقعیت اعلام کردن. اگه درست باشه خریدش اشتباه نیست؟

    • ناشناس

      با اینکه قیمتش از ارزش واقعی سهم بیشتر اعلام شده ول بازم میشه تا سود 30 درصد رو توقع داشت ولی بعدش دیگ ریسکه

  • ناشناس

    سلام برای من خرید صبا از طریق کارگزاری مفید انجام شده بود و دو روز هم بین سهام های خریداری شده بنده بود ولی امروز حذف شده و نیست مبلغش هم به حسابم برنگشته کسی اطلاعی داره چه خبره؟؟؟

  • ناشناس

    سلام چرا برای من که سهم اولیه خریدم سودم کمترنشان داده میشود

  • ناشناس

    سلام دولت گه زیاد میخورد مامستضعفیم که هیچی به حسابمان نریختند همه انهادروغ گوهستند

  • محمدرضا

    ارزش صبا تو اون تاریخ 15 هزار میلیار ریال بوده نه 150هزار میلیار ریال
    یه صفر زیاد نوشتین

    • پیمان راحتی

      با سلام و خسته نباشین ،پیمان راحتی هستم من سهام ًخودمو تو همین کارگزارصبا گذاشتم و خیلی تشکر میکنم از همه لحاظ بهترین کارکزاری هست خدا سر شاهد من تا هنوز چنین کارگزاری خوب ‌و عالی و از لحاظ واریزی پول ندیدم و فکر هم نمیکنم تا اخر عمرم ببینم با تشکر پیمان از ساحل گیسوم ،کوچیک شما راحتی