کد مطلب: ۴۵۰۷۰۰

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

قیمت دلار واقعی نیست / انتظار دلار ۱۷ هزار تومانی به این زودی را نداشتیم

قیمت دلار واقعی نیست / انتظار دلار ۱۷ هزار تومانی به این زودی را نداشتیم

کمال سیدعلی می‌گوید: قیمت واقعی دلار ۱۷۵۰۰ تومان نیست اما شرایط خاصی که در کشور به علت قیمت فروش نفت و کاهش درآمدهای ارزی بانک مرکزی به وجود آمده و از سوی دیگر بحرانی که به علت مسایل سیاسی ایجاد شده موجب شد انتظارات تورمی افزایش پیدا کند.

دلار در هفته گذشته توانست بیشترین بازدهی را در میان بازارهای مالی به خود اختصاص دهد.

قیمت دلار با ورود به کانال ۱۷ هزار تومان در بالاترین سطح قیمتی خود از ابتدای سال جاری قرار گرفت، اما علت گران شدن دلار چه بود؟

کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: افزایش قیمت برای دلار را متصور بودیم اما انتظار این را نداشتیم که دلار به این زودی از ۱۷ هزار تومان عبور کند.

وی ادامه می‌دهد: برای علت گران شدن قیمت دلار سه عامل را می‌توان نام برد؛ یکی از این سه عامل، ریزش شاخص بورس بود که بر افزایش قیمت دلار تاثیر داشت. عامل دیگر نیز مربوط به نرخ سود سپرده بانکی بود، اگر نرخ سود سپرده بانکی بخواهد همچنان ۱۵ درصد باقی بماند باید انتظار این را داشت که سپرده‌های بیشتری از بانک خارج شده و روانه بازار ارز شوند.

سیدعلی می‌افزاید: عامل سوم علت گرانی دلار را می‌توان ضعف در تخصیص ارز به واردکنندگان عنوان کرد که موجب تشدید تقاضا در بازار ارز شده است.

وی تاکید می‌کند: قیمت واقعی ارز ۱۷۵۰۰ نیست اما شرایط خاصی که در کشور به علت قیمت فروش نفت و کاهش درآمدهای ارزی بانک مرکزی به جود آمده و از سوی دیگر بحرانی که به علت مسایل سیاسی ایجاد شده موجب شده انتظارات تورمی افزایش پیدا کند، اما مهمترین مساله بازارهای موازی دلار است.

سیدعلی تصریح می‌کند: برای کنترل دلار باید بازرهای موازی را کنترل کرد. به طور مثال اگر مسکن افزایش قیمت داشته باشد این می‌تواند به دلار نیز سرایت کند. روند طلا نیز همانند دلار است، هر زمان که دلار با افزایش قیمت همراه شود طلا نیز به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    طلا گرمی 800 را خواهد زد.

  • دانا

    پنجاه تومن ارزون شده چقدر در این مورد تحلیلهای خفن انجام شده مرد مومن اخه قیمت مسکن روی دلار ویا سایر کالا ها اثر میگذاره یا بالعکس

  • ناشناس

    دستتون درد نکنه
    واقعا هر روز بهتر از دیروز

  • ناشناس

    واقعا که!!/ …. این اقا خجالت نمیکشد که در این اوضاع بدبختی مردم ، چنین تحلیل بی پایه و اساس و واقعا غلط و بی معنی تحویل میدهد ؟؟

  • ناشناس

    اصلا جای نگرانی نیست اگر امروز 50تومان ارزون شد فردا 500تومان گرون میشه و اگر اقای همتی بخواد از تجربیات گرانبها و ارزشمندش برای کنترل بازار استفاده کنه مطمن باشید هفته بعد دلار 20هزارتومان تومانه…این داداشمونم داره فیلم بازی می کنه صحبت هاش همه شعره

  • ناشناس

    این بنده خدا به نظرم انتظار دلار 25هزارتومانی رو داشته

  • ناشناس

    غلامحسین بهتر از اینا مملکت رو میتونه بچرخونه

  • ناشناس

    یکی به این اقای کارشناس یاداوری کنه،بورس که افزایش شاخص داشته!

  • حسن کلید

    براتون اقتصاد رو شخم میزنم با کلیدم

  • کلید کلید کلید ساز

    کجایی که الان شده 32000 تومن ;))))))