کد مطلب: ۵۹۳۷۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خبر فوری / استفاده از دلار در افغانستان ممنوع شد/ دلار در ایران گران می‌شود؟

خبر فوری / استفاده از دلار در افغانستان ممنوع شد/ دلار در ایران گران می‌شود؟

طالبان ابتدا استفاده از رمزارزها را در افغانستان ممنوع کرد و حالا نوبت به ممنوعیت استفاده از هرگونه ارز خارجی رسیده است. آیا ممنوعیت استفاده از ارزهای خارجی در افغانستان، دلار را در ایران گران می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طالبان در جدیدترین اقدام خود اعلام کرده که مردم باید در تمام دادوستدهای خود از پول رایج افغانستان استفاده کنند و استفاده از ارزهای خارجی در این کشور به طور کامل ممنوع است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان در افغانستان اطلاعیه‌ای منتشر و اعلام کرده: «وضعیت اقتصادی و منافع کشور ایجاب می‌کند که همه هموطنان در داد و ستد در سراسر کشور از پول افغانی استفاده کنند و از به‌کار بردن ارز خارجی خودداری کنند».

او در این اطلاعیه که گویا در توییتر منتشر شده، از مردم خواسته در هر دادوستدی فقط از پول رایج افغانستان استفاده کنند و از ارزهای خارجی استفاده نکنند. او هشدار داده که چراکه «با متخلفان برخورد می‌شود».

در این اطلاعیه تاکید شده که «استفاده از ارز خارجی اثرات منفی بر اقتصاد افغانستان دارد و زیان آن به همه هموطنان می‌رسد».

تاثیر اطلاعیه طالبان بر قیمت دلار در ایران

این اطلاعیه در حالی است که استفاده از دلار در بازارهای افغانستان رایج است.از طرف دیگر در چند ماهی که طالبان روی کار آمده بهای ارز ملی این کشور با کاهش رو به رو شد و منابع مالی آن در بانک های خارجی مسدود شده است.

اما جدای از ممنوعیت استفاده از ارز و تاثیرات آن بر اقتصاد افغانستان، این اقدام و تصمیم طالبان می‌تواند بازار ارز ایران را هم تحت تاثیر قرار دهد.

با افزایش تحریم‌ها بسیاری از فعالان اقتصادی می‌گویند نقل و انتقالات مالی آنها از این کانال انجام می‌شده و حالا این نگرانی وجود دارد که این کانال هم بسته شود.

اما درباره ممنوعیت استفاده از دلار در بازار افغانستان یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن اینکه قیمت دلار در ایران تحت تاثیر قیمت دلار هرات و سلیمانیه است.

در روزهای ابتدایی حضور طالبان در افغانستان، قیمت دلار در بازار ایران اندکی افزایش پیدا کرد. حالا مشخص نیست که ممنوعیت استفاده از دلار و دیگر ارزهای خارجی در افغانستان چه تاثیری بر قیمت دلار در ایران می‌گذارد.

اما اولین گمانه‌ای که می‌توان مطرح کرد این است که اگر مردم افغانستان مجبور شوند دارایی ارزی خود را به پول رایج در افغانستان تبدیل کنند، ممکن است عرضه دلار افزایش پیدا کند و در کوتاه مدت اندکی قیمت دلار در ایران را ارزان کند.

اما ممنوعیت بلندمدت دلار و سایر ارزها در افغانستان می‌تواند بر روند افزایشی قیمت دلار در بازار ایران اثر بگذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خخخخخ دهنمون آسفالته
    خدا رحم کنه فنر دلار در نره

  • ناشناس

    این حرفش خیلی جالبه که استفاده از ارزخارجی به هموطنان زیان میرساند
    یعنی توکشورماکسی نیست به نتیجه این حرف قشنگ و ساده رسیده باشه؟؟؟

    • متخصص اقتصاد جهادی

      راهش همینه که تمام ارز های خارجی رو آتیش بزنیم و یک شبه ارزش پول ملی رو چنان تقویت کنیم که آمریکا و دیگر کشور ها دنبال جهانی سازی ریال باشن، در همین حین میتونیم برای افزایش ثروت ملی بیشتر ریال چاپ کنیم تا مردم جیبشون پر بشه. اما دریغا که دشمنن نمیزاره.

    • ناشناس

      آقای متخصص ارز جهانی میدونی چی:)

  • ناشناس

    اونوقت توی مملکت ما بازیکن لیگ میخاد با دلار قرارداد ببنده.

  • غفار

    بنظرشیوه خوبیه

  • ناشناس

    بروباباداریدبازارگرمی میکنید بنده خدا کاری که ایران هیچ وقت انجام ندادافقانستان انجام دادپولشوبی ارزش کرده

  • ناظر

    چه مملکتی داریم که کوچکترین اقدامات کشورهای دیگه رو اقتصاد ما اثر میذاره اونوقت گنده گوز منطقه ادعای استقلال داره…

  • ناشناس

    یعنی اقتصاد ایران اینقدر ضعیف هست که افقانستان هم میتواند تاثیر بر آن بگذارد و اصلا چرا شما شایعه پراکنی میکنید