کد مطلب: ۷۵۱۶۱۹

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی قیمت دلار ۱ بهمن ۱۴۰۱/ رشد دلار متوقف شد

پیش بینی قیمت دلار 1 بهمن 1401/ رشد دلار متوقف شد

قیمت دلار در آخرین هفته دی‌ماه ۲ هزار و ۲۲۰ تومان گران‌تر شد. لغو برجام در اتحادیه اروپا رای نیاورد و این موضوع باعث شد روند معاملات فردایی دلار، با کاهش همراه شود. هر چند آخرین معامله نقدی پنجشنبه این اسکناس آمریکایی قیمت ۴۳ هزار تومانی را لمس کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز با بالا گرفتن تنش‌های سیاسی در عرصه بین‌المللی علیه ایران، بازارهای مالی و سرمایه‌ای در تب و تاب روند افزایشی و چه کنم چه کنم‌های معامله‌گران قرار گرفته است.

روند صعودی اسکناس آمریکایی اواسط هفته جاری آغاز شد و در روزهای بعد در بازار معاملات آزاد تهران هر روز یک پله صعود کرد. هرچند تحلیلگران بازار، روند فعلی قیمت دلار را با وجود تورم بیش از ۵۰ درصدی، قابل توجه نمی‌دانند و معتقدند بازارساز با ابزارهای کنترلی، اقدام به مهار نرخ ارز کرده است. ابزارهایی که به نظر می‌رسید یکی از مهمترین آنها را از دست داده‌ایم.

معاملات فردایی کاهشی شد

برجام و موضوع مذاکرات هسته‌ای که در تنگناهای ارزی، دولت از آن بهره می‌گیرد، روز گذشته در نشست پارلمان اروپا برای لغو، رای نیاورد و این سیگنال باعث شد، قیمت دلار که به کانال ۴۳ هزار تومانی سرک کشیده بود، در معاملات فردایی روند کاهشی داشته باشد. برخی از معامله‌گران می‌گویند؛ این خبر تا حد زیادی پیش خور شده بود.برخی فعالان نیز محدوده قیمت فعلی دلار را با توجه به انتظارات تورمی و دخالت‌های بازارساز ماندگار نمی‌دانند.

لبه دلار با شمشیر تصمیمات روزهای گذشته پارلمان اروپا تیزتر شده و ایران در تنگنای مسائل بین‌المللی و تورم‌های داخلی گرفتار شده است، اما به نظر نمی‌رسد قصد داشته باشد با سیاستی دوستانه و موضعی نرم به مدیریت اوضاع بپردازد.

این در حالی است که برای بازار سرمایه که همسو با سیاست‌های بین المللی است، رشد شارپی را می‌توان متصور بود و برخی کارشناسان بازار نیز معتقدند؛ سیگنال‌های مذکور کوتاه مدت است و قیمت دلار متاثر از نقدینگی و تورم داخلی، در مسیر صعودی قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد سیگنال‌های خبری، دیگر تاثیری در پایین‌ آوردن قیمت ندارد و بازار ارز ، چشم‌انتظار اخباری واقعی و با اثرپذیری بالاست، تا دست پایین را بگیرد.

دلار ۲ هزار و ۲۲۰ تومان گران شد

قیمت دلار در سومین هفته دی ماه، فریز بود. فعالان بازار منتظر توزيع ربع سکه‌ها در بورس کالا بودند تا متناسب با میزان استقبال از این طرح دولتی، به بازار معاملات ورود کنند. اما برخی فعالان بازار، تلاطمات هفته جاری را به آرامش قبل از طوفان تعبیر کرده و معتقدند بودند«وقتی تلاطم طلایی خوابید، بازارساز باید برگ برنده دیگری رو کند.» تلاطم طلایی خوابید و استقبالی که می‌رفت تا روند قیمت در بازارهای سرمایه را نزولی کند، از این طرح صورت نگرفت.

در آخرین هفته از دی‌ماه ۱۴۰۱ قیمت دلار ۲ هزار و ۲۲۰ تومان گران شد. این اسکناس روز یکشنبه کمترین قیمت را در بازار معاملات داشت و با نرخ ۴۰ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد و بیشترین قیمت مربوط به دیروز با نرخ ۴۳ هزار تومان بود.

سیگنال بازارهای موازی، بر مدار دلار تهران بود و نرخ حواله درهم نیز در معاملات نقدی روز گذشته وارد کانال ۱۲ هزار تومانی شد.

با وجود اخبار نامساعد بین‌المللی و روند صعودی نرخ ارز، رئیس‌کل بانک مرکزی اما برنامه‌هایی برای مدیریت بازار دارد. او در نشست ماهانه مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی بر اصلاح نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی به منظور مهار تورم و کنترل نقدینگی تاکید کرد.

فرزین همچنین از موضع خود درباره تثبیت ارز ۲۸ هزار تومانی عقب نشست و قیمت مذکور را «نرخ میانگین» در سامانه نیما اعلام کرد.

روند دلار صعودی است

در همین راستا جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی درباره آینده قیمت ارز به تجارت‌نیوز گفت: درحال حاضر دولت سعی دارد نرخ ارز، در محدوده‌ای ثابت بماند و به دلار نیمایی نزدیک شود. به‌نظر می‌رسد فاصله بین دلار نیمایی و دلار آزاد درحال کاهش است.

او با تاکید بر نقدینگی به عنوان مهم‌ترین عاملی که باعث صعود قیمت دلار در بازار آزاد می‌شود بیان کرد: فنر فشرده دلار در حال آزاد شدن است و روند دلار صعودی است، اما در کوتاه مدت به‌دلیل کنترل بانک مرکزی بر بازار، قیمت در وضعیت نسبتا ثابتی قرار گرفته است.

فلاحیان گفت:سیاست دولت فعلی مانند دولت‌های قبل است یعنی کنترل بازار با ارزپاشی، خبردرمانی و کنترل قیمت از طریق صرافی‌های دولتی، اما در مقطع فعلی دولت توان کافی برای مدیریت بازار ندارد و فنر رها می‌شود و قیمت‌ها رشد می‌کند. بنابراین ثبات بازار ارز تا زمانی اتفاق می‌افتد که دولت بتواند بازار را دستوری کنترل کند.

آخرین پیش ‌بینی‌ها را هر روز در صفحه پیش بینی بازارها بخوانید.

آخرین پیش ‌بینی‌ها را هر روز در صفحه پیش بینی بازارها بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    توقف چی آب ازسرگذشته چه یک وجب چه صدوجب دیگه برای من ایرانی فرقیم داره ما که قبول کردیم بدبختیم و بدبخت خداهیم ماند

  • سلمان

    این افراد که باعث بالا رفتن قیمت دلار میشوند شناسایی بشن و اعدامشان بکنید همون مافیای دلار بخدا دلار میاد پایین این جور افراد خون مردم کردن توی شیشه دارند با این کارشون کشور رابه هرج ومرج می کشند وامنیت آسایش مردم را به خطر می اندازند

    • س

      داداچ میشه این جریان امنیت و اسایش مردمو بیشتر باز کنی ماشین رو بلوار اصلی لاستیکاشو باز کردن شمردم تا پلیس اومد پنج تا ماشین گشت اونجا رد شد .خجالتم خوب چیزیه .امنیت و اسایش مردم .خودتو مسخره کردی یا مارو .هرج و مرج راه افتاده خبر نداری دلار چهل و پنج و ماچ کرد .اعدام کنین کی رو سکه رو اعدام کردن الان چرا بیست و پنج میلیون شده اونم یه بدبخت بازیچه بود که بالا رفت .

    • ناشناس

      عزیزم منم بتونم وسود کنم ودلارداشته باشم هرکاری میکنم بره بالا شما فقط با بگیروببند وسرکوب واعدام بلدید وبعد درست میشه چندوقت پیش چندنفرگرفتند گفتند اینا دربازاراخلال ایجادکردنند چی شد الان کیه . توقرآن منطقی وعقلانی حرف بزنید پس دولت پشمه جنسها وموادعذایی و..‌هر روزتورم وگرانی پس باید همه رابگیرنند اعدام کنند

    • ناشناس

      داری از کی حرف می‌زنی ؟رییس جمهور یا رییس بانک مرکزی . دیگه کسی نیست

    • ناشناس

      خود دولت عامل اصلی گرانی نرخ ارز است

    • ناشناس

      این که دلار بالا میره نشان از بی ارزش شدن پول ماست . یعنی دولت ها برای پرداخت هزینه هایشان دست به چاپ پول و انجام سیاست‌های غلط پولی می‌زنند. وقتی شرایط ما با دنیا و مردم مناسب و شفاف نباشد اعدام چند نفر که دلال دلار هستند چندان تغییر محسوسی در روند صعودی ارز (پول امریکا یا پول کشورهای دیگه )نخواهد داشت . که خود ضعیف بودن و ضعیف تر شدن ریال و در آخر فقیرتر شدن مردم رو بهمراه دارد. البته برای مسولین مهم نیست . سرشان سلامت

    • ناشناس

      آورین!!

    • سارا صفاری

      حق دارید، متوجهم

    • ناشناس

      دقیقا صحیح است.

    • ناشناس

      منظورت مسئولین هستن دیگه…

    • ناشناس

      منظورت مسئولین هستن دیگه…

  • ناشناس

    ولی واقعا وقتی مقایسه کنیم هیچ چیز از دلار ارزونتر نیست چرا……

    • ناشناس

      چون بطور مصنوعی و دستوری پایین نگهداشته شده

  • رها

    با گرون شدن دلار انقلاب گرسنگان اتفاق میافته

  • ناشناس

    هر روز میگید رشت دلار متوقف شد یا دلار ارزون شد
    ولی نمیدونم چرا ما نمی بینیم

  • پاداش خدمتیم به باد رفت

    بازاریان همه کار می کنن انباراشون پر کردن حالا درب مغازه زمین وخانه ماشین طلا دلار وغیره خریدوفروش می کنن.وداد میزنن همه چیز از هفته آینده بالا میرود.

  • ناشناس

    پاداش خدمتیم به باد رفت ..حالا دگه جواب غرغرا خانواده ام ندارم.باید از خونه فرار کنم

  • ناشناس

    ملت اینقدر احساساتی وهیجانی نباشید تغییرات زیاد در راه است وپولتون تو دهن دلالا وپولدارا نریزید الان بروید صرافی بگو من100هزار دلار دارم ببین چی میگه.اول میگه ما ایروزا نمی خریم بعدش با اسرار شما ببین چه قیمتی میگه .خودم رفتم بفروشم اول گفت بله هر چقدر داری میخرم من گفتم 30هزارتا فکرش نمی کرد من دارن چند دسته نشانش دادم

    • ناشناس

      سرمایه به دلالهاندین بزارین تو بانک بمونه آخر همین ماه ۵۰درصد افت کنه

  • ناشناس

    برید دلار بفروشید ببینید دلال چی میگه اول میگه بله هرچقدر داری به قیمت روز میخرم.بعد دلارا شما راببینه میگه امروز شناس شما مشتری زیادی نیست اسرار کنید میگه خوب حالا از شمارا میخرم ببین چه میگه

  • ناشناس

    توهم زدی داداچ دلار رو خود صرافی ۸ا همین لحظه ۴۷ هزار و ۳۳۴تومندارن میفروشن این عدد فقط در سایت ها هست خرید کن ببینی چنده