کد مطلب: ۶۶۳۶۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش نرخ ازدواج در کشور / مشکلات اقتصادی؛ مانع اصلی ازدواج جوانان

کاهش نرخ ازدواج در کشور / مشکلات اقتصادی؛ مانع اصلی ازدواج جوانان

مرکز پژوهش‌های مجلس در جدیدترین گزارش خود از وضعیت نرخ ازدواج در ایران نوشت. بر اساس این گزارش روند تحولات شاخص‌های ازدواج به گونه‌ای است که نرخ ازدواج با کاهش و میانگین سن ازدواج با افزایش روبه‌رو است. آنطور که این گزارش نشان می‌دهد، عمده دلایل کاهش نرخ ازدواج، اقتصادی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود از بالا رفتن میانگین سن ازدواج، کاهش نرخ ازدواج و موانع ازدواج نوشت.

سال گذشته قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با هدف ازدواج و افزایش فرزندآوری در کشور تصویب و ابلاغ شد. اما اگر افراد تمایل به ازدواج هم داشته باشند، وضعیت اقتصادی و تورم کشور شرایط را چنان برای آنها سخت کرده است که قید ازدواج را می‌زنند. بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نیز از دغدغه‌های اقتصادی جوانان برای ازدواج حکایت می‌کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت: براساس داده‌ها و نتایج سازمان ثبت احوال کشور و مرکز آمار ایران، روند تحولات شاخص‌های ازدواج به گونه‌ای است که نرخ ازدواج با کاهش و میانگین سن ازدواج با افزایش روبه رو بود.

موانع اقتصادی، دلایل اصلی کاهش ازدواج

بر اساس این گزارش، بالا بودن هزینه‌های آغاز زندگی، هزینه بالای مسکن، بیکاری و عدم اشتغال جوانان و پیدا نکردن گزینه مناسب ازدواج در سه اولویت اول عدم ازدواج بهنگام جوانان قرار دارند.

این عوامل به ترتیب در حوزه‌های اقتصادی، اقتصادی-اجتماعی و اجتماعی-فرهنگی قرار دارند. به عبارتی عدم توانمندسازی اقتصادی افراد در تأمین معاش یک خانواده، هم استحکام خانواده‌های موجود را تحت تاثیر قرار می‌دهد، هم شکل‌گیری خانواده‌های جدید را با مشکل روبه رو می‌کند.

از این رو افراد در سطح اول رفع نیازهای خود با مشکل روبه رو می‌شوند. بنابراین به سطوح دیگر که تشکیل خانواده و تأمین نیازهای عاطفی را شامل می‌شود، وارد نمی‌شوند.

دلایل اصلی ازدواج نکردن در سال ۹۴، اقتصادی بود

مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت، در بررسی‌هایی که در سال ۱۳۹۴ انجام شد، دلیل به تأخیر افتادن ازدواج جوانان مورد پرسش قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان می‌دهد جوانان ۱۸-۳۴ ساله ۱۵ مورد را به عنوان اولویت انتخاب کردند.

اما از میان آنها نیافتن همسر دلخواه، نداشتن شغل و بالا بودن هزینه زندگی مشترک سه رتبه اول را به خود اختصاص داد. البته میان مردان و زنان در بیان موانع ازدواج تفاوت‌هایی وجود دارد. به گونه‌ای که ۴۰ درصد پاسخگویان مرد، نداشتن شغل و حدود ۳۴ درصد از دختران نیافتن همسر دلخواه را انتخاب کردند.

از سوی دیگر پیمایش ملی خانواده در سال ۱۳۹۸ صورت گرفت. پاسخگویان در این پیمایش برخوردار نبودن از درآمد کافی، برخوردار نبودن از شغل مناسب، بالا بودن هزینه ازدواج ، برخوردار نبودن از مسکن مستقل و بالا بودن سطح توقعات جوانان را به پنج عامل اصلی بالا رفتن سن ازدواج در جامعه بیان کرده‌اند.

تورم؛ علت اصلی ازدواج نکردن در سال ۹۰

بر این اساس موانع اصلی ازدواج جوانان مشکلات اقتصادی است. همچنین در سال ۹۰ پیمایشی برای بررسی سن ازدواج صورت گرفت. بر اساس آن تورم، رکود اقتصادی و بیکاری سه اولویت اول موانع ازدواج هستند. این در حالی است که در سال ۹۰ نرخ تورمی اعلامی از سوی بانک مرکزی ۲۱٫۵ درصد اعلام شد.

در حال حاضر تورم کلی کشور بر اساس اعلام مرکز آمار ایران حدود ۳۹ درصد است. به عبارتی وضعیت اقتصادی شرایط را سخت‌تر می‌کند.

روند نرخ بیکاری طی یک دهه گذشته

بیکاری و نداشتن شغل دائم از جمله عواملی است که افراد برای ازدواج نکردن به آن اشاره می‌کنند. اما وضعیت بیکاری در کشور چگونه است؟

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، نرخ بیکاری جمعیت ۲۹-۱۵ ساله که به نوعی جمعیت در معرض ازدواج هستند، از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ افزایشی روبه‌رو بود.
البته در دیگر سال‌ها روند نرخ بیکاری کاهشی بود. اما در سال ۱۳۹۹ مجدد روند افزایشی گرفت و نرخ بیکاری چهار درصد افزایش داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بالا رفتن سن ازدواج خاطر اینه که جوانان بهترین با انرژی ترین وشادترین وقت باارزششان را صرف تحصیل وفراگرفتن دانش میکنند ودولت از زیر بار مسئولیت واستخدام تحصیلکردهها سر باز میزند وبه خودشان واگذار میکند کسی ک عمرشو صرف تحیلکرده وبعدش دست خالی با این اوضاع تورم چطوری شغل آزاد توکل میکند دست بزند .وروحیه جونا چقدر ضعیف میشه اای مسئولین نمیدونم حقوق شما برای چه بالاست وبرای ما وفرزندان زحمت کش وبااستعدادمون چکاری انجام دادید؟ از خدا ونفرین مردم بیچاره بترسید

  • ناشناس

    همون شغل های خونگی و کم درآمد هم به لطف مالیات های عجیب غریب و محدودیت های مالیاتی تموم شد

  • *

    عجب!

  • ناشناس

    والا ما لیسانس و فوق لیسانس نانو فیزیک گرفتیم کار و استخدام هیج یا باید صبح تا شب برا کارگری میکردیم یا هیج رفتیم تو کار آزاد با تمام مهارت های که خودم از قبل با تلاش خودم در زمینه نرم افزار و سخت افزار کسب کرده بودم و مدرک فنی حرفه ای دست به زدن یه خدمات کامپیوتری زدیم پول رهن مناسب و سرمایه اولیه درستی نداشتم که جای خوبی برنم و با مردم منصافانه و در حد توانشون برخورد میکردیم هرچند خیلی ها سو استفاده کردند دیگه پول رهن و اجاره با افزایش سر سام اور رو نداشتم چند ماه اجاره اخر هم از رهن دست صاحب مغازه دادم و ورشکسته شدم . کارهایی که بقیه انجام نمیدادن بخاطر بلد نبودن و ..‌ ما انجام میدادیم ایم مردم ایا درسته کسی که باهاتون منصافانه برخورد میکنه پولش رو بخورید و ورشکسته اش کمید ؟الان میبینم همون مشتری ها میرن جاهای دیگه چندین برابر قیمت های بنده میدادم بهشون پرداخت میکنن و هیچ اعتراضی ندارن. منی که عمرم رو صرف درس و مطالعه و مهارت کرده ام چرا باید بیکار باشم هوی اونبالایی ها جواب هر کاری توی این دنیا داده میشه.
    اینا رو میگم بدونید ازدواج توی ایران مسخره هست با این شرایط زندگی در ثانی منم متاهل ام.
    خدا بهم رحم کنه وگرنه کار به طلاق میکشه.
    خدا بهم رحم کنه دوس ندارم بخاطر نبود سرمایه حتی کمتر از ۱۰۰ میلیون به فلاکت کشیده بشم. فقط خدا بهم رحم کنه هرچند فعلا طرفدار اون ظالمهاست خدای خودت رحم کن. غیر این خرید و فروش اینترنتی هم انجام میدادم که اونم شکست خورده دیگه چیکار کنم که نکردم های خداااا

  • ناشناس

    ولی من مشکل اقتصادی ندارم. چون این مشکل مصیبت و فلاکت (سربازی اجباری) هست نمیتونم برم دنبال زندگی خودم

  • سجاد

    سربازی اجباری که از بدترین معضلات کشور هستش رو حذف کنید
    این بردگی اجباری(سربازی) باعث تباهی و بدبختی، و اسراف عمر و ویرانی زندگی و مانع پیشرفت جوانان هستش