کد مطلب: ۴۰۴۴۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین اخبار از حذف یارانه / یارانه چه کسانی واریز نشده است؟

آخرین اخبار از حذف یارانه / یارانه چه کسانی واریز نشده است؟

دولت در راستای اجرای تبصره 14 قانون بودجه امسال یارانه 700 هزار نفر را در شهریور ماه حذف کرده است. از آن جایی که به گفته نمایندگان مجلس باید یارانه ۵.۵ میلیون نفر حذف شود، باید دید در مهر ماه دولت چه بخشی از جمعیت یارانه‌بگیران را حذف می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مطابق آیین‌نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه سال 98، دولت موظف است یارانه دهک‌های پردرآمد را حذف کند. در جلسه روز ۱۶ تیر ماه سال جاری نیز هیات وزیران آیین‌نامه اجرایی این تبصره را با هدف تعیین منابع و مصارف یارانه تصویب کردند و دولت موظف شد با استفاده از تمامی بانک‌های اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند.

بر این مبنا محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت در میانه شهریور ماه سال جاری در این خصوص گفت: آن دسته از خانواده‌ها که میزان مصرف‌شان از حد معین بالاتر است مشمول حذف یارانه می‌شوند.

این اقدام از شهریور ماه آغاز شد که طبق اعلام دولت از حدود 78 میلیون نفری که در کشور هر ماه 45 هزار و 500 تومان یارانه دریافت می‌کنند حدود 200 هزار خانوار آن از لیست یارانه بگیران حذف شده است.

سه هفته از حذف یارانه این افراد می‌گذرد، طبق گزارش ایسنا حدود 9 هزار و 700 نفر یعنی نزدیک به 5.9 درصد از افراد حذف شده نسبت به اقدام اعتراض کرده‌اند و همچنان اعلام اعتراض ادامه دارد.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن این که تعداد خانوارهای حذف شده را 170 هزار خانوار معادل 700 هزار نفر اعلام کرد و گفت: حدود شش هزار و 800 مورد اعتراض بعد از حذف، در سامانه ثبت شده است.

اما حضور افرادی با وضعیت مالی خوب و گردش بالا در بین معترضان موضوعی است که برخی از رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند تا جایی که خبرآنلاین از یک کاریکاتور برای پرداختن به این موضوع استفاده کرده است، موضوع این کاریکاتور اظهارات حسین میرزایی، سخنگوی ستاد یارانه تبصره 14 است که در خصوص یارانه بگیران غیرنیازمند گفته است: فردی در یکی از پاساژهای تهران بیش از ۲۰ میلیارد تومان تراکنش سالیانه و حدود ماهی ۲۰۰ میلیون تومان تراکنش دارد.

طبق سخنان وی نزدیک به ۴۷ درصد اعتراض‌هایی که صورت گرفته از آن دسته افرادی هستند که بر اساس قرائن و حساب‌های بانکی و بانک‌های اطلاعاتی که وجود دارد این افراد مشمول دریافت یارانه نمی‌شوند.

پرداختن به این افراد را ایسنا در قالب یک گزارش مدنظر قرار داده است که براساس این گزارش در موردی دیگر، فرد معترض بعد از این‌که رضایت کتبی خود برای بررسی حساب‌های بانکی را اعلام کرده است، ‌وضعیت مالی و بانکی وی نشان داده این فرد گردش مالی حدود چهار میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۷ داشته و ماهی ۵۰ میلیون تومان اقساط پرداخت می‌کرده است.

در جدیدترین خبر از اقدام دولت برای حذف بخشی از یارانه‌بگیران سیدحسین حسینی‌شاهرودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تنسیم اعلام کرده که طبق برآوردهای انجام شده، یارانه حداقل ۵.۵ میلیون نفر با توجه به کاهش منابع هدفمندی یارانه‌ها، باید حذف شود و امکان قانونی آن فراهم است.

در حالی قرار است یارانه 5.5 میلیون نفر حذف شود که فرید موسوی، نماینده مجلس شورای اسلامی در ابتدای مرداد ماه اعلام کرده بود که درباره ۱۰ میلیون نفر در کشور هیچ اطلاعات ثبت شده‌ای در کشور نداریم.(خبرآنلاین)

علیرضا محجوب، نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌نیوز ضمن تایید اظهارات موسوی در این باره توضیح داد: یعنی اطلاعات جامعی از این ۱۰ میلیون نفر وجود ندارد که مشخص شود این تعداد مشمول هستند یا نه، تا در مورد آنها تصمیم‌گیری شود. البته این تعداد بیشتر از ۱۰ میلیون نفر است. دریافت‌کنندگان همواره بیش از مجموع جمعیت بوده بنابراین حداقل من با موضوع کسری جمعیت مواجه نبوده‌ام.

با توجه به مسائلی که این حذف یارانه‌ها به دنبال داشته است باید دید در پرداخت یارانه مهر ماه چه تعدادی حذف می‌شوند و این بار چه اقشاری را دربرمی‌گیرد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یک بازنشسته

    من یک بازنشسته باحقوق ضعیف زندگی میکنم یه بچه دارم که بابت اشتباه کافی نت چندین ساله که یارانه نقدی نمیگیره وهیچ راهی برا ثبت ونامش نمانده الان هم ازبسته معیشتی محروم هستیم این واقعا کجاش عدالته چرا همش دم ازفقرامیزنید وهیچ اقدامی برارفع مشکل نمیکنیدمابایدچکارکنیم یکنفر بگه ماچکارکنیم

  • مبارکپور

    سلام من یک خانم سرپرست خانوارباپرونده پزشکی موردتاییدکمیسیون پزشکی وکلی مدارک پزشکی توانایی کارکردن ندارم که به همه ارگانی هم مراجعه کردم با2تادختربااین شرایط سخت اقتصادی که نه یارانه نقدی میگیرم نه معیشتی نه سبدکالانه سهام عدالت ازهمون اولش تاحالانه حساب بانکی نه چیزی ازداردنیابه نامم نیست بایدچه خاکی به سرم بریزم به کی وکجامراجعه کنم هرجارفتم فقط وعده وعیددادن توروخدابگیدچکارکنم آقایون مسئول

  • ناشناس

    سلام میخواستم بپرسم اگر کسی قرعه کشی خونگی داشته باشه ودر برج ۲۰ ملیون بیاد توحسابش ولی این یه قرعه کشی هست تکلیف چی هست