کد مطلب: ۴۳۰۸۷۶

آخرین خبر از سهمیه بنزین نوروزی

آخرین خبر از سهمیه بنزین نوروزی

بیژن زنگنه در جدیدترین صحبت‌هایش درباره سهمیه بنزین نوروزی گفته است: «اگر قرار باشد مبلغ یک‌ میلیارد و ٨٠٠‌ میلیون لیتر بنزین به خودروها سهمیه نوروزی داده شود، نزدیک ٣‌ هزار‌ میلیارد تومان از منابع برای تخصیص به افراد مشمول کم می‌شود».

پیشنهادهای سهمیه بنزین نوروزی روی میز رئیس‌جمهوری می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیژن زنگنه، وزیر نفت دیروز اعلام کرد که موضوع سهمیه بنزین نوروز را با حسن روحانی در میان گذاشته است و او خواسته که پیشنهادها ارائه شود. با این حال مخالفت‌هایی برای تخصیص سهمیه بنزین نوروز وجود دارد و عمده دلیل مخالفان بار مالی است که سهمیه بنزین به دولت و بودجه‌سال آینده تحمیل می‌کند.

بنزین نوروزی ٣‌ هزار‌ میلیارد تومان تمام می‌شود

حدود یک ماهی می‌شود که خبرنگاران هر وقت وزیر نفت را می‌بینند، از او درباره سهمیه بنزین نوروزی می‌پرسند. حالا هم در فاصله یک ماه مانده تا پایان‌ سال و فرارسیدن تعطیلات نوروزی بحث سهمیه بنزین از همیشه داغ‌تر است. بیژن زنگنه در جدیدترین صحبت‌هایش درباره سهمیه بنزین نوروزی گفته است: «بار مالی تخصیص سهمیه بنزین نوروزی بر منابع یارانه ٣‌ هزار‌ میلیارد تومان است. در واقع اگر قرار باشد ١٠٠ لیتر سهمیه بنزین به ١٨‌ میلیون خودرو سواری که در کشور وجود دارد، تخصیص پیدا کند، یعنی باید یک‌ میلیارد و ٨٠٠‌ میلیون لیتر بنزین به خودروها سهمیه نوروزی داده شود که اگر این رقم را در ١۵٠٠ تومان ضرب کنیم، نزدیک ٣‌ هزار‌ میلیارد تومان از منابع برای تخصیص به افراد مشمول کم می‌شود».

او ادامه داد: «دلیل اینکه برخی از ارکان دولت با سهمیه بنزین دولتی برای سفرهای نوروزی مخالف هستند این است که منابع یارانه‌ها کاهش می‌یابد، چون منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین تماما با دستور رئیس‌جمهوری و تصویب سران نظام به خانواده‌های کم‌بضاعت اختصاص پیدا می‌کند، بنابراین طبق دستور ریاست‌جمهوری قرار است پیشنهادها برای تعیین میزان تخصیص بنزین سهمیه ارائه و درنهایت درباره این موضوع تصمیم‌گیری شود».

از طرف دیگر معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم چندی پیش اعلام کرد مطالبه این وزارت‌خانه از دولت این است که برای رونق گردشگری دولت برای تعطیلات نوروز ١٢٠ لیتر بنزین دولتی معادل دو ماه سهمیه خودروها در اختیار خانواده‌ها قرار دهد تا سرانه سفر کاهش پیدا نکند. درخواستی که هنوز با آن موافقت نشده و بعید است دولت هم با آن موافقت کند.

سفر نوروزی با بنزین آزاد صرفه دارد؟

در تعطیلات نوروز معمولا اغلب مقاصد سفرهای داخلی در ایران مشهد، شیراز، اصفهان و شهرهای شمالی است، بنابراین مسافرانی که در مسافت طولانی‌تری با این مقاصد قرار دارند، حدود ۲۰۰ لیتر بنزین برای یک رفت و برگشت بین شهر مبدا و مقصد سفر عید (بدون احتساب مسافرت اضافه به شهرهای همجوار و گشت‌وگذار در داخل شهر مقصد) نیاز دارند.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درباره ماجرای بنزین خودروها می‌گوید: «هر خودرویی بنا به تکنولوژی خود و حتی تعداد سرنشین‌هایش بنزین مصرف می‌کند. مثلا مصرف سوخت پژو ۴٠۵ بین ٨,۵ تا ٩ لیتر، پژو ٢٠۶ بین ۶ تا ٧ لیتر، پراید حدود ۶.٧ لیتر، تندر ٩٠ حدود ٧ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر است. بنابراین با احتساب سفرهای جاده‌ای و قیمت بنزین حتی اگر ١٢٠ لیتر بنزین سهمیه‌ای برای سفرهای نوروزی به خودروها داده شود، کم است و واقعا تاثیری در هزینه‌های سفر آنها ندارد و هزینه‌های عمده سفر مربوط به سایر بخش‌های اقتصادی است».

به عنوان مثال مسافت تهران-شیراز حدود ٩٣۵ کیلومتر است، اگر متوسط مصرف بنزین خودروهای ایرانی را برای هر ١٠٠ کیلومتر، ٨ لیتر در نظر بگیریم، برای یک سفر رفت و برگشت از شیراز به تهران و برعکس حدود ١۵٠ لیتر بنزین نیاز دارد. اگر با احتساب گشت‌وگذارهای درون‌شهری حداکثر نیاز مسافران را به بنزین ٢٠٠ لیتر در نظر بگیریم، هزینه بنزین یک خانواده با خودرو شخصی و بنزین آزاد 600 هزار تومان و در صورت مصرف بنزین سهمیه‌ای هزینه رفت‌وبرگشت این خانواده ٣٠٠ هزار تومان تمام می‌شود. در حال حاضر بلیت نوروزی اتوبوس برای سفر از تهران به شیراز بین ۴٠ تا ۴۵‌ هزار تومان است و هزینه بلیت یک خانواده چهار نفره برای رفت و برگشت حدود ٣۵٠‌ هزار تومان تمام می‌شود.

منبع: شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر ۲۰۰ لیتر بنزین بدن با همون می تونیم به سفررمون بریم؟ و برگردیم خیلی خوب میشه