کد مطلب: ۶۹۴۸۴۹

ورود خودروهای دپو شده به بازار ممنوع است/ شرایط واردات خودرو

ورود خودروهای دپو شده به بازار ممنوع است/ شرایط واردات خودرو

رئیس کل گمرک ایران امروز در نشست خبری به سوالات خبرنگاران راجع به آخرین وضعیت واردات خودرو، تلفن همراه، کالا و دیگر محصولات پاسخ داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس کل گمرک گفت: گمرک آمادگی لازم برای واردات خودرو خارجی را دارد. سقف آن یک میلیارد دلار است. اگر ۱۰هزار یورو باشند ۱۰۰هزار خودرو و اگر ۲۰هزار یورو باشند ۵۰هزار خودرو وارد شده و از طریق بورس کالا عرضه خواهند شد.

به نقل از ایسنا ، علیرضا مقدسی اظهار کرد: یکی از دلایل آن این است که حقوق ورودی کالاهای اساسی و دارویی از چهار به یک درصد کاهش یافت.

به گفته مقدسی کشور دارای ۱۳۹ گمرک اصلی و ۲۳۱ مکان استقرار گمرکی است.

وی بیان کرد: قاچاق کالا در پنج ماه نخست سال جاری ۱۲۳۸ پرونده بوده است. ارزش این پرونده‌ها ۲۸هزار میلیارد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰درصد افزایش داشته است. همچنین در این مدت ۱۴.۵ تن پیش‌ساز مواد مخدر در گمرک ماهی‌رود و دوغارون کشف شده است.

مقدسی همچنین در مورد قاچاق انسان توضیح داد: ۱۶۱ پرونده قاچاق انسان وجود دارد که بر این اساس ۱۲۹۵ نفر کشف شده‌اند که اکثرا از همسایگان شرقی و در مرز بازرگان بوده است.

تعیین تکلیف کالاهای ماندگار در گمرک

رئیس کل گمرک در ادامه از کاهش ماندگاری کالاها در گمرک خبر داد و افزود: تغییر سیاست‌های تجاری و ارزی باعث افزایش ماندگاری کالاها در گمرک می‌شد که در دولت سیزدهم سعی شد به این موضوع رسیدگی شود. بر این اساس متوجه شدیم یک میلیون و ۲۵۰هزار تن کالا در گمرک وجود دارد که ماندگاری زیادی طی سال‌های گذشته داشته‌اند.

علیرضا مقدسی ادامه داد: تاکنون بیش از یک میلیون کالا ارزیابی و به سازمان اموال تملیکی اعلام شده‌اند. ۲۵۰هزار تن کالا باقی‌مانده است که شامل کالاهای اساسی نمی‌شود.

مقدسی تاکید کرد: هزینه خرید دستگاه ایکس ری بسیار بالا است. هزینه دستگاه داخلی ۶۰میلیارد و دستگاه خارجی ۱۰۰میلیارد تومان است. باید سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در این بخش تشویق کرد. در حال حاضر گمرکات مهم زمینی به دستگاه ایکس ری مجهز هستند.

وی گفت: حدود ۷۰درصد مبادلات تجاری به دستگاه ایکس ری کامیونی مجهز است. چهار دستگاه ایکس ری تولید داخلی افتتاح شده است که خودروهای سواری که وارد کشور می‌شوند را اسکن می‌کنند.

تسهیل تجارت با روسیه

رئیس کل گمرک از همکاری سه جانبه بین ایران، آذربایجان و روسیه خبر داد و افزود: برای گسترش مبادلات تجاری با روسیه یک همکاری شکل گرفت. کشور آذربایجان در مرز خشکی بین ایران و روسیه قرار گرفته است و بعضا تجار از فک پلمب و معطلی زیاد در مرز آذربایجان گلایه داشتند.

علیرضا مقدسی ادامه داد: در این راستا طی نشستی که با گمرک اذربایجان داشتیم نتایج خوبی برای تسهیل این امر حاصل و یک سند سه جانبه امضا شد.

مقدسی در ادامه در مورد تجارت خارجی پنج ماهه سال جاری توضیح داد: وزن صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت بالغ بر ۴۴میلیون تن به ارزش ۲۰میلیارد و ۹۲۴میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳.۵ درصدی در وزن و افزایش ۲۱.۳۲درصدی در ارزش دلاری مواجه بوده است.

وی ادامه داد: میزان واردات نیز با کاهش ۸.۵۳ تنی در وزن و افزایش ۱۹.۶۵ دلاری در ارزش مواجه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۴میلیون تن در وزن و ۲۱میلیارد و ۶۶۵میلیون دلار رسیده است که نشان می‌دهد تراز تجاری منفی شده است.

واردات آیفون نداشتیم

رئیس کل گمرک ایران درمورد اقلام عمده صادراتی و وارداتی توضیح داد: عمده اقلام صادرات پروپان مایع، متانپل، پلی اتیلن، شمش آهن و فولاد و عمده اقلام وارداتی گندم، برنج، ذرت دامی، دانه سویا، گوشی تلفن همراه، شکر تصفیه شده، روغن بوده است.

علیرضا مقدسی با تاکید بر اینکه واردات گوشی در رتبه نخست واردات قرار دارد، گفت: در پنج ماهه نخست واردات آیفون نداشتیم.

مقدسی در مورد واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار نیز اظهار کرد: در چهار ماهه نخست سال جاری ۱۶۶هزار دستگاه تلفن همراه بالا ۶۰۰ دلار به کشور وارد شده است. البته بحث حقوق ورودی آنها مطرح است.

تعیین تکلیف خودروهای دپو شده

وی در مورد خودروهای دپو شده در گمرک نیز توضیح داد: موضوع ثبت سفارش جعلی این خودروها مطرح است که همه موارد اخیرا تعیین تکلیف شده است و به فروش خواهند رسید. در واقع مرجع قضایی در حال تعلین تکلیف آن است.

معاون وزیر اقتصاد همچنین در مورد استفاده از خودروهای دپو شده در مدت جام جهانی در منطقه آزاد کیش گفت: از این موضوع اطلاع ندارم، اما ورود اکثر این خودروها به دلیل اینکه بالا ۲۵۰۰ سی سی یا ساخت کشور خاصی هستند به کشور ممنوع است.

مقدسی در مورد اینکه گفته می‌شود تجهیزات برخی خودروها دزدیده شده است، عنوان کرد: با توجه به شرح وظایف گمرک، این نهاد انباردار نیست و مرجع تحویل‌گیرنده است. من دزدی را تایید نمی‌کنم و تاکنون شکایتی مبنی بر این نداشتیم.

وی در مورد واردات کالا نیز اظهار کرد: گمرک آمادگی لازم برای واردات خودرو خارجی را دارد. سقف آن یک میلیارد دلار است. اگر ۱۰هزار یورو باشند ۱۰۰هزار خودرو و اگر ۲۰هزار یورو باشند ۵۰هزار خودرو وارد شده و از طریق بورس کالا عرضه خواهند شد.

پنج میلیون تن کالای اساسی در گمرک وجود دارد

رئیس کل گمرک ایران در ادامه در مورد آخرین وضعیت کالاهای اساسی در گمرک توضیح داد: ۳.۵میلیون تن کالای اساسی در بنادر، ۵۰۰هزار تن در اسکله‌ها، یک میلیون تن در لنگرگاه‌ها و جمعا پنج میلیون تن کالای اساسی در گمرک است که تشریفات آنها درحال انجام بوده و هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد.

سامسونگ و ال جی در کشور وجود ندارند

مقدسی در ادامه در مورد واردات کالاهای سامسونگ و ال‌جی عنوان کرد: زمانی که کارت‌های بازرگانی متعددی وجود داشت قطعات این کالاها توسط شرکت‌های اقماری به صورت جداگانه وارد کشور شد. این‌ موضوع مورد بررسی قرار گرفت و طبق مصوبات امکان اعتراض هم وجود داشت.

وی ادامه داد: معاونت حقوقی وقت ریاست جمهوری به وزارت صمت رای داد و پرونده در اختیار آنها است. در حال حاضر سامسونگ و ال‌جی در کشور وجود ندارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.