کد مطلب: ۷۸۹۶۲۸

آرزوی روزهای بهتر

آرزوی روزهای بهتر

برای بسیاری از ما مثل سابق شور و شوق بهاری وجود ندارد و غم، پررنگ‌تر از شادی‌ها است. احساس می‌کنم تغییرات سیاسی در کشور روسیه، در آستانه بهار، کشور ایران را در شرایط خطرناکی قرار می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برای بسیاری از ما مثل سابق شور و شوق بهاری وجود ندارد و غم، پررنگ‌تر از شادی‌ها است. احساس می‌کنم تغییرات سیاسی در کشور روسیه، در آستانه بهار، کشور ایران را در شرایط خطرناکی قرار می‌دهد.

البته اگر سیاستمداران دولت ایران کمی تامل کنند، هرچه زودتر خودشان را از جنگ روسیه و اوکراین به‌طور کامل خارج می‌کنند تا بی‌دلیل یک بحران خودساخته به کشور تحمیل نشود.

ما منتظر هستیم که در بهار پیش‌رو، بعد از توافقی که بر سر بازگشت روابط سیاسی با عربستان رخ داد در سایر حوزه‌ها نیز عقلانیت و اعتدال را شاهد باشیم؛ در غیر این‌صورت ادامه دشمنی، کدورت‌ها و کنایه زدن به سایر کشورها، چیزی جز ضرر برای ما نخواهد داشت.

از طرفی، باید به مسائل منطقه‌ای کمی بیش از پیش و با وسواس بیشتری نگاه کرد. حضور ایران در برخی کشورهای عربی آنطور نیست که سیاستمداران ما تصور می‌کنند. کشورهای عربی‌ای که ایران حامی آنها است تا زمانی ارتباط خوبی با ایران خواهند داشت که منافع‌شان به خطر نیفتد.

ما باید این موضوع را با دقت بیشتر و با بینش بهتری تحلیل کنیم. اگر عده‌ای در داخل دل‌شان را خوش کرده‌اند که بر سر هیچ و پوچ با دیگران وارد جنگ شوند به نتیجه‌ای نخواهند رسید. ۴۴ سال به نتیجه نرسیده و در ادامه نیز این سیاست‌ها نتیجه نمی‌دهد اما خسارت این کدورت‌ها را مردم ایران تحمل کرده‌اند و خواهند کرد. بحران منطقه‌ای و چالش کشورهای عربی را کشورهای ثروتمند منطقه باید حل کنند؛ نه اینکه ما نیز وارد ماجرا شویم تا ضرر کنیم. روابط کشورها بر اساس منافع مشترک تعریف می‌شود، به همین دلیل است که ما نباید اینطور تصور کنیم که برخی کشورها تا همیشه حامی دولت ایران هستند.

خطر دیگر این است که کشور ایران مثل موزاییک از اقوام مختلف تشکیل شده است. ممکن است با این دشمنی‌ها از هم بپاشد و ضرر جبران‌ناپذیری کشورمان متحمل شود؛ پس چه‌بهتر که در سال جدید کینه و کدورت‌ها کاسته شود و به‌سمت صلح برویم.

کنار گذاشتن بهانه‌هایی که این مدت از سوی سیاستمداران دیده بودیم امیدوارم در سال جدید رخ دهد تا مردم و به‌خصوص جوان‌ها بتوانند زندگی کنند. زندگی کردن حق مردم ایران است. آرامش حق آنها است. اگر به خواسته‌های مردم بار دیگر توجه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که آنها درخواست خیلی عجیب و غریبی ندارند.

فریدون مجلسی

دیپلمات سابق

منبع: هم میهن

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.