کد مطلب: ۱۴۵۰

آزادسازی، قیمت بلیت هواپیماها را کنترل می کند / دریافت سیگنال های مثبت از بوئینگ و ایرباس

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، قیمت ها کنترل خواهد شد، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به گونه ای صورت می گیرد که بلیت با نرخ کمتر از نرخ تورم عرضه شود.  علیرضا جهانگیریان عصر چهارشنبه در نشستی خبری که در خبرگزاری جمهوری

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، قیمت ها کنترل خواهد شد، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به گونه ای صورت می گیرد که بلیت با نرخ کمتر از نرخ تورم عرضه شود.

علیرضا جهانگیریان عصر چهارشنبه در نشستی خبری که در خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد، افزود: موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از سال گذشته مطرح بود که باید این موضوع را از افزایش قیمت تفکیک سازیم.

وی اضافه کرد: طبق قانون برنامه پنجم توسعه وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور مکلف به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هستند.
جهانگیریان با بیان اینکه کاهش قیمت ها و افزایش رفاه مسافران از اهداف مهم اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به شمار می رود، اظهار داشت: این موضوع در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا شده که البته در برخی از آنها نتایج مثبتی به دنبال داشته و در برخی دیگر اهداف مورد نظر محقق نشده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در ایران نیز هدف از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما این است که در یک فرآیند زمانی، قیمت های بلیت هواپیما کاهش و در مقابل رفاه مسافران افزایش یابد.
وی اضافه کرد: البته بحث افزایش قیمت ها هم اکنون منحصر به بلیت هواپیما نیست و در تمام زمینه های کالایی و خدماتی با آن مواجه هستیم زیرا قیمت ها متناسب با نرخ تورم و رشد دیگر عوامل هزینه ای، افزایش صورت گرفته است.
جهانگیریان افزود: موضوع آزادسازی کمک خواهد کرد که افزایش قیمت ها را کنترل کنیم و با رقابتی که در حوزه هواپیمایی بوجود می آید، افزایش قیمتی نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه از آبان ماه سال 91 تاکنون افزایش قیمتی در بلیت هواپیماها نداشته ایم، اضافه کرد: اما در مقابل هزینه های تمام شده در صنعت حمل و نقل هوایی رشد یافته است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری متنوع سازی قیمت بلیت هواپیما را عامل دیگری دانست که در کنار آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به رفاه مسافران کمک خواهد کرد، گفت: این سازمان تمام شرکت های هواپیمایی را تشویق می کند تا نرخ ها را متنوع سازند که براین اساس نرخ بلیت در زمانها و مسیرهای مختلف و برحسب اینکه مشتری بلیت را چه زمانی خریداری کرده است، متفاوت خواهد بود.
وی با بیان اینکه زمان اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هنوز مشخص نیست، تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری در حال تدوین آیین نامه های اجرایی این موضوع است تا به موازات اجرای آزادسازی بازار کنترل شود.
به گفته جهانگیریان، تا دو ماه دیگر جزییات بیشتر اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مشخص خواهد شد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص زمان اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، گفت: طبق آخرین اظهارات وزیر راه و شهرسازی، قرار است در شش ماهه نخست سال جاری این موضوع اتفاق بیفتد که تمام تلاش ما این است آن را در این مدت اجرایی کنیم.
جهانگیریان افزود: با اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها، شاهد افزایش قیمت در حامل های انرژی بودیم که دولت تلاش دارد افزایش قیمت بلیت ها نیز کنترل شده باشد، ضمن آنکه ما هم در حال اتخاذ تدابیری برای این منظور هستیم.
وی اضافه کرد: سازمان هواپیمایی کشوری سعی دارد آزادسازی نرخ بلیت هواپیماها کمترین تاثیر را بر روی طبقات مختلف جامعه داشته باشد.
** دریافت سیگنال های مثبت از بوئینگ و ایرباس
رییس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین در خصوص جلسات ایران ایر با شرکت های بوئینگ و ایرباس، گفت: این جلسات بدنبال توافقنامه ژنو برگزار می شود و منحصر به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) نیست بلکه سایر شرکت های هواپیمایی نیز در این جلسات حضور دارند.
وی با بیان اینکه در طی سه هفته گذشته افق های جدیدی در صنعت هوانوردی کشور باز شده است، افزود: از سوی طرف های مقابل از جمله بوئینگ و ایرباس سیگنال های مثبتی دریافت کرده ایم.
** انجام مقدمات فنی برقراری پرواز بین ایران و آمریکا
معاون وزیر راه وشهرسازی همچنین در خصوص برقراری پرواز بین ایران و آمریکا، گفت: این پرواز به مقدمات فنی و سیاسی نیاز دارد که براساس اقدامات انجام شده طی سال گذشته، مقدمات فنی آن صورت گرفته است.
جهانگیریان افزود: برای تحقق این امر نیاز به مقدمات سیاسی و انجام فعالیت هایی از سوی وزارت امور خارجه کشور را داریم که این موضوع نیز در حال پیگیری است.
** اعلام خبرهای خوش در خصوص دریافت قطعات هواپیما
رییس سازمان هواپیمایی کشوری سپس در خصوص واردات قطعات هواپیما نیز گفت: در این زمینه عواملی مختلفی وجود دارد، به گونه ای که قطعات توسط شرکت های گوناگون باید به شرکت های هواپیمایی داخلی تحویل شود، ضمن آنکه طرف های خارجی باید مجوزهای لازم در این زمینه را دریافت کنند.
جهانگیریان افزود: این موضوع دارای فرآیند طولانی است اما در دو هفته گذشته پاسخ های مثبتی در این رابطه دریافت کردیم که بزودی شرکت های هواپیمایی خبرهای خوشی را دریافت خواهند کرد.
وی اضافه کرد: هم اکنون مجوزها دریافت شده، عقد قراردادها صورت گرفته و تنها مسایل مالی این موضوع در جریان است که پس از حل آن، ارسال قطعات شروع خواهد شد.
** محدودیت های سوخت رسانی در حال برطرف شدن است
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در فرودگاههای بین المللی سایر کشورها، گفت: مذاکرات بخش های مختلفی دارد که در برخی بخش ها پیشرفت خوبی داشته اما در حوزه های دیگر از جمله موضوع سوخت، نتایج حاصل نشده و مذاکرات همچنان ادامه دارد.
جهانگیریان با بیان اینکه محدودیت های سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در حال برطرف شدن است، افزود: تحویل سوخت از اولویت های مذاکرات با طرف های خارجی است که پیگیر آن هستیم.
وی ادامه داد: در مذاکرات انجام شده اطلاعاتی که شرکت های هواپیمایی به آن نیاز داشتند، از سوی طرف های خارجی ارسال شد تا براساس آن بتوانیم ناوگان هوایی خود را همچنان سرپا نگه داریم.
جهانگیریان اضافه کرد: کارشناسانی از کشورهای خارجی به ایران سفر کردند و مذاکراتی هم صورت گرفت که براساس آن در حوزه های مختلف صنعت هوانوردی، پیشرفت های خوبی حاصل شده به گونه ای که در ایام نوروز امسال شاهد افزایش 20 درصد پروازها به نسبت مدت مشابه سال گذشته بودیم.
به گفته وی، این پیشرفت ها حکایت از آن دارد که ناوگان هوایی کشور توانسته خود را تجهیز و برخی نیازهایش را تامین کند.
ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.