کد مطلب: ۵۵۹۸۹۷

گزارش تجارت‌نیوز از بازار داغ مهاجرت:

درآمد میلیاردی از فروش نوبت آزمون زبان / هر نوبت ۱٫۶ میلیون تومان!

درآمد میلیاردی از فروش نوبت آزمون زبان / هر نوبت ۱٫۶ میلیون تومان!

افراد بسیاری اکنون می‌خواهند مهاجرت کنند. تعداد متقاضیان برای آزمون زبان بالاست و ظرفیت برگزاری آزمون هم محدود است. برخی از متقاضیان شرکت در آزمون زبان مهاجرت می‌گویند در بسیاری از موسسات، ظرفیت ثبت‌نام آزمون زبان یک تا دو دقیقه بعد از باز شدن، تکمیل می‌شود و افراد نمی‌توانند ثبت‌نام کنند. اما برخی از افراد و موسسات به متقاضیان نوبت می‌فروشند، هر نوبت از ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان!

به گزارش تجارت‌نیوز ، نوبت‌فروشی تنها به صف واکسن ختم نمی‌شود. صف‌های دیگری هم هستند که در آن نوبت‌ها به صورت میلیونی فروخته می‌شود. مانند صف آزمون زبان برای مهاجرت. خرید و فروش نوبت آزمون زبان حالا به کسب‌وکار پررونقی برای برخی از موسسات تبدیل شده است.

اگر قصد مهاجرت دارید باید پیش از آن برای آزمون زبان اقدام کنید و مدرک زبان معتبر بگیرید. آزمون‌های زبان انواع و سطوح مختلف دارد. اما مشکل اینجاست که برای شرکت در آزمون‌ها هنگام ثبت‌نام در سامانه این موسسات در همان چند ثانیه اول ظرفیت تکمیل می‌شود.

نوبت‌فروشی میلیاردی برای یک ثبت‌نام ساده!

آنطور که متقاضیان می‌گویند به محض وارد شدن ظرفیت تکمیل می‌شود و اصلا امکان ثبت‌نام برایشان فراهم نیست. علی می‌گوید: «تاکنون دو بار برای شرکت در آزمون … اقدام کرده‌ام. فکر می‌کردم فقط برای من اینطور شده اما از دوستانم هم پرسیدم هیچکدام نتوانستند ثبت‌نام کنند.»

مهسا نیز می‌گوید: «برای ثبت‌نام آزمون همین که وارد شدم ظرفیت تکمیل را نشان داد. در حالی که چند ثانیه هم نگذشته بود.»

اما آیا متقاضیان برای همیشه از در صف انتظار بوده و از ثبت‌نام جا می‌مانند؟ موسسات و افراد دیگری هستند که به متقاضیان نوبت می‌فروشند! برخی وب سایت دارند و به صورت رسمی‌تر این کار را انجام می‌دهند و برخی نیز فقط در اینستاگرام و گروه‌های مجازی نوبت‌فروشی می‌کنند. هر نوبت ثبت‌نام هم از ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان!

مسئول یکی از موسساتی که نوبت ثبت‌نام را می‌فروشند، می‌گوید: « برای سطح‌های مختلف آزمون هزینه نوبت‌ها فرق دارد. برای سطوحی که تعداد متقاضیان زیاد است، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌گیریم. تضمینی هم نوبت می‌دهیم. چند سالی است که نوبت‌ می‌فروشیم، نگران نباشید.»

تقاضا برای مهاجرت بالاست. بر اساس آمار رصدخانه مهاجرت ایران، آلمان اولین مقصد مهاجران ایرانی به اروپاست. بر اساس آمار همین موسسه، در سال ۲۰۱۹ تنها ۳ هزار و ۸۱۰ نفر به آلمان مهاجرت کرده‌اند.

اگر فقط بخواهیم درآمد فروش نوبت آزمون زبان موسسات به متقاضیان مهاجرت به آلمان را محاسبه کنیم و به صورت میانگین قیمت ثبت‌نام آزمون زبان هر فرد را یک میلیون تومان در نظر بگیریم درآمد این موسسات به ۴ میلیارد تومان می‌رسد. آن هم فقط برای متقاضیان مهاجرت به یک کشور.

برخی دیگر از آمارها هم تقاضا برای آزمون زبان یکی از موسسات را ۴۵ هزار نفر می‌داند که آن زمان به عدد بسیار بزرگتری می‌رسیم.

نوبت وی آی پی

رهام می‌گوید: «موسسه … تعدادی نوبت وی آی پی برای کسانی که در کلاس‌های آموزشی خود موسسه شرکت داشتند، می‌دهد. آخرین ترم هر سطح امکان استفاده از این نوبت وی آی پی را داریم. پولش را پرداخت می‌کنیم، فقط در صف ثبت‌نام نمی‌مانیم.»

او می‌گوید دوستانش نوبت‌فروشی هم می‌کنند اما آنها فقط از باگ‌های سامانه استفاده می‌کنند. هیچ ارتباطی با موسسه ندارند. سامانه موسسه باگ‌هایی دارد که با آگاهی از آن می‌توان به راحتی در آن ثبت‌نام کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به کجا داریم میریم؟ فکر نمی کردم جامعه ما یکروز اینچنین در دره سقوط کند.

    • دانشجو خسته

      فکر بکن

  • ناشناس

    همش کلاهبرداری میکنن این شغالا

  • ناشناس

    کلاهبرداریه

  • ناشناس

    خوبه