کد مطلب: ۵۵۵۵۷۰

حقوق ۴۰۰ یورویی آلمان به مهاجران / چه کسانی حقوق ماهانه و اقامت دائم می‌گیرند؟

حقوق ۴۰۰ یورویی آلمان به مهاجران / چه کسانی حقوق ماهانه و اقامت دائم می‌گیرند؟

آلمان یکی از اصلی‌ترین مقاصد مهاجرتیِ ایرانی‌ها در سال‌های اخیر بوده است. پس از آنکه دولت ترامپ بر سر راهِ ورود شهروندان برخی کشورها (از جمله شهروندانِ ایران) به خاک آمریکا ممنوعیت وضع کرد، آلمان، در کنار ترکیه، کانادا و استرالیا، به اصلی‌ترین گزینه مهاجرتِ ایرانی‌ها بدل شد. به گزارش تجارت‌نیوز، با این همه، تقریبا

آلمان یکی از اصلی‌ترین مقاصد مهاجرتیِ ایرانی‌ها در سال‌های اخیر بوده است. پس از آنکه دولت ترامپ بر سر راهِ ورود شهروندان برخی کشورها (از جمله شهروندانِ ایران) به خاک آمریکا ممنوعیت وضع کرد، آلمان، در کنار ترکیه، کانادا و استرالیا، به اصلی‌ترین گزینه مهاجرتِ ایرانی‌ها بدل شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با این همه، تقریبا هر کسی که سودای مهاجرت (به هر دلیلی) در سر دارد، می‌داند که آلمان به برخی دلایل، گزینه نخست برای مهاجرت نیست: زبانِ آلمانی بسیار دشوار است و تعداد کسانی که می‌توانند در نهایت به زبانِ آلمانی گفت‌وگو کنند و یا با این زبان شغلی به دست بیاورند، در مقایسه با همین وضعیت در زبان انگلیسی، بسیار کمتر است.

از آن سو، کشورهایی مانند کانادا و استرالیا، اساسا بر مبنای مهاجرت شکل گرفته‌اند و به همین دلیل، همین حالا هم بخشِ بزرگی از شهروندانِ این کشورها، مهاجرانی هستند که در جایی به غیر از این دو کشور به دنیا آمده‌اند. این یعنی با زندگی در کانادا یا استرالیا، رفتارهایِ نژادپرستانه کمتری خواهید دید.

برآوردها نشان می‌دهند که حدود ۳۰ درصد از جمعیت استرالیا را مهاجران تشکیل می‌دهند. این نسبت در کانادا ۲۱ درصد و در آلمان ۱۷ درصد است.

دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان

دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان، یکی از پرطرفدارترین راه‌ها برای مهاجرت به این کشور هستند.

در مقام مقایسه، هر چند آلمان مهاجرپذیرترین کشورِ اروپایی است، اما سهمِ مهاجران از تمامِ سبد جمعیتیِ این کشور، اندکی پایین‌تر از سهم مهاجران در سبد جمعیتیِ کشورهایی مانند کانادا یا استرالیا است. برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از جمعیت استرالیا را مهاجران تشکیل می‌دهند. این نسبت در کانادا ۲۱ درصد و در آلمان ۱۷ درصد است.

راه‌های خاص مهاجرت به آلمان: ویزای «آوسبیلدونگ»

با این همه، آلمان از جهاتی دیگر، مزیت‌هایی برای مهاجرت در بر دارد. نخست اینکه آلمان به ایران نزدیک‌تر است. علاوه بر این، از منظرِ شباهتِ آب و هوایی با ایران، آلمان بهتر از کانادا است. افزون بر این، سطح حمایت‌هایِ اجتماعی (بیمه درمانیِ همگانی، تحصیل رایگان و…) در آلمان بالاتر از کانادا یا استرالیا است.

اما آلمان که در سال‌های اخیر همواره اعلام کرده نیاز به پذیرشِ مهاجران متخصص دارد، طرح‌های مهاجرتیِ جالبِ توجهی هم دارد که مشابه آنها در کانادا یا استرالیا وجود ندارد. یکی از این طرح‌ها، دوره‌های موسوم به «کارآموزی» یا «آوسبیلدونگ» (به آلمانی: Ausbildung) است.

دوره‌های «آوسبیلدونگ»، در واقع دوره‌هایی برای آموزش فنی و حرفه‌ای هستند که همزمان با آموزشِ نظریِ یک حرفه، متقاضی را با شرایط واقعیِ کار در آن حرفه هم آماده می‌کنند و در نهایت، متقاضی برای اشتغال در بازارِ کار آلمان آماده می‌شود.

دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان

دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان، حدود ۴۰۰ رشته مختلف را پوشش می‌دهند.

این در حالی است که دوره‌های «آوسبیلدونگ»، بر خلاف دوره‌های تحصیلیِ دانشگاهی، در همکاریِ میانِ یک کارفرما و یک موسسه آموزشی اجرا می‌شوند. در واقع، یک کارفرمایِ آلمانی، برای جذب مهاجرانِ ماهر و آموزشِ حینِ کار، آنها را جذب می‌کند و دولتِ آلمان هم به متقاضی ویزا می‌دهد که به آلمان بیاید.

دوره‌های «آوسبیلدونگ»، در واقع دوره‌هایی برای آموزش فنی و حرفه‌ای هستند که همزمان با آموزشِ نظریِ یک حرفه، متقاضی را با شرایط واقعیِ کار در آن حرفه هم آماده می‌کنند و در نهایت، متقاضی برای اشتغال در بازارِ کار آلمان آماده می‌شود.

طول دوره «آوسبیلدونگ»، می‌تواند بسته به رشته، بین ۲ تا ۴ سال باشد، یعنی چیزی شبیه به یک دوره دانشگاهی که البته با کارآموزیِ تخصصی هم همراه است. نکته جالب توجه این است که در برخی از رشته‌های «آوسبیلدونگ»، کارفرما ماهانه بین ۴۰۰ تا هزار یورو به متقاضی حقوق می‌دهد. این میزان حقوق، بسته به سبک زندگی، می‌تواند برای زندگی در برخی شهرهایِ آلمان کاملا کافی باشد.

جذب نیروی متخصص در آلمان

اما ورود به دوره‌های «آوسبیلدونگ» شرایط خاصی هم دارد. این شرایط البته به طور کلی چندان سخت‌گیرانه نیستند، اما در هر حال، سطحی از مهارت‌های اولیه را نیاز دارند. به عنوان نمونه، متقاضیِ شرکت در دوره‌های «آوسبیلدونگ» یا دریافت ویزایِ «آوسبیلدونگ»، باید حداقل مدرک دیپلم داشته باشد. دارندگان مدرک دیپلم (و مقاطع بالاتر) در ایران، می‌توانند با ترجمه رسمی و تطبیق مدرک، برای دریافت ویزای «آوسبیلدونگ» درخواست بدهند.

دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان

اقتصاد آلمان نیاز گسترده‌ای به پذیرش مهاجران ماهر دارد.

از طرفی، سن متقاضی باید در محدوده ۱۸ تا ۲۵ سال باشد. (موارد استثنا برای سنین بالاتر هم وجود دارد.) علاوه بر این، شخص متقاضی باید مدرک زبان آلمانی در سطح B2 یا C1 داشته باشد. در معدود مواردی که رشته‌های «آوسبیلدونگ» به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، شخص متقاضی می‌تواند با ارائه مدرک زبان انگلیسی هم اقدام کند، اما در هر حال، ارائه مدرک زبان آلمانی هم الزامی است.

ورود به دوره‌های «آوسبیلدونگ» شرایط خاصی هم دارد. این شرایط البته به طور کلی چندان سخت‌گیرانه نیستند، اما در هر حال، سطحی از مهارت‌های اولیه را نیاز دارند. به عنوان نمونه، متقاضیِ شرکت در دوره‌های «آوسبیلدونگ» یا دریافت ویزایِ «آوسبیلدونگ»، باید حداقل مدرک دیپلم داشته باشد.

نکته دیگر این است که در این شکل از دریافت ویزایِ آلمان، متقاضی نمی‌تواند برای همراهان خود (همسر یا فرزندان) درخواست ویزایِ «پیوست» بدهد. در واقع، تنها پس از پایان دوره و عقد قراردادِ کاری است که همراهانِ شخصِ متقاضی، می‌توانند ویزایِ «پیوست» دریافت کرده و به آلمان بروند.

از نجاری تا داروسازی و کارمندی

اکنون حدود ۴۰۰ رشته مختلف در دوره‌های «آوسبیلدونگ» ارائه می‌شوند که تقریبا هر حوزه، موضوع و مهارتی را در بر می‌گیرند. فهرست این رشته‌ها را می‌توان در اینترنت جست‌و‌جو کرد. این در حالی است که هر سال، تعداد این رشته‌ها افزایش هم پیدا می‌کند.

دوره‌های آوسبیلدونگ در آلمان

اخد اقامت آلمان، هدف نهایی بسیاری از کسانی است که در دوره‌های آوسبیلدونگ شرکت می‌کنند.

به عنوان نمونه، دوره‌های «آرایشگری»، «پرستاری»، «حسابداری»، «فروشندگی»، «تکنسین برق»، «مکانیک خودرو»، «عکاسی»، «دستیار پزشک»، «کارمندی خدمات دولتی»، «خیاطی»، «نجاری»، «هتلداری»، «متخصص IT»، «داروسازی تجاری» و «تکنسین دندانپزشکی»، تنها بخشی از رشته‌های ارائه شده در دوره‌های «آوسبیلدونگ» در آلمان هستند.

آیا با گذراندن دوره «آوسبیلدونگ» می‌توان اقامت آلمان را گرفت؟

با پایان دوره «آوسبیلدونگ»، شخص متقاضی می‌تواند از طرف همان شرکتی که در آن مشغول به کارآموزی است و یا از طرف سایر شرکت‌ها، پیشنهاد شغلی دریافت کند و سپس، برای دریافت اقامت کاری آلمان درخواست بدهد.

دوره‌های «آرایشگری»، «پرستاری»، «حسابداری»، «فروشندگی»، «تکنسین برق»، «مکانیک خودرو»، «عکاسی»، «دستیار پزشک»، «کارمندی خدمات دولتی»، «خیاطی»، «نجاری»، «هتلداری»، «متخصص IT»، «داروسازی تجاری» و «تکنسین دندانپزشکی»، تنها بخشی از رشته‌های ارائه شده در دوره‌های «آوسبیلدونگ» در آلمان هستند.

در قوانین جدید آلمان، به طور معمول افرادی که به مدت ۴ سال به صورت تمام‌وقت مشغول به کار باشند، می‌توانند اقامت دائم دریافت کنند. بنابراین، کسانی که قصد مهاجرت به آلمان از طریق دوره‌های فنی و حرفه‌ای یا «آوسبیلدونگ» را دارند، می‌توانند پس از ۴ سال کار کردن در این کشور اقامت دائم خود را دریافت کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    باسلام بنده ۴۵ سالمه فوق دیپلم دارم درموردکارتوکلیه کارهای تاسیساتی استادم همچنین تو زمینه نجاری وصنایع دستی بنظر شمامیتونم اقدام کنم

  • باران

    ایرانیان وقتی میرن کشورای خارجی مقیم میشن انوقت متوجه میشن پشتکار داشتن مهمتر از هوش و علم داشتن هسبقول پدر ژنتیک ایران ” ایرانیان دارای هوش سرشار هستند ولی متاسفانه پشتکار و مداومت در کار ندارند واین پشتکار با عادت فقط عملی میشه ”تو چهل سال گذشته ب اون چیزی که تو ایران فکر نشده است آموزش پشتکار داشتن به بچه هس توسط والدین و مراکز آموزشیبابا نان داد بابا آب داد و به دنبالش امید داشتن به فروش فقط نفت نفت نفت و منابع خام زیر زمینی بدون و تربیت فرزندان از دوره حساس تربیتی ( از بدو تولد تا 7 سالگی ) به پشت میز نشینیو پر کردن ادارت و سازمانهای دولتی با کارمندان اضافی و بی مصرف که دستمزدشون از جیب بیت المال ( با فروش نفت ،با چاپیدن پول از روش کلاسهای کنکور ، تحمیل کردن روشهای غیر قانونی مثلا در شهرداریا و غیره )دیگه وقتشه این کارمندان بی مصرف اضافی دولتی رو مجبور به کارکردن در کارخانه های تولیدی بشه انوقت دیگه هیچکس جرات نمیکنه پای تولید کننده داخلی فلج کنه

  • بهروز

    باسلام ادب کاشکی توایران ماهی 400یورو حقوق بدهند میشه تقریبا 12میلیون تومن من نظامی با26سال خدمت با بیمه بازنشستگی 6میلیون دستمون بگیره که ده روز هم نمیکشه الان 22روزازماه گذشته دلمون به یارانه خوشه تاسربرج بشه حقوقمون بگیریم تازه کار درشرایط سخت که ناراضی نیستم تو بدترین مکان اب هوایی خدمت کردن اما متاسفانه سطح حقوقمون بیشتراز اینه والله بازبنده تو ابادی هستم همکاران نظامی شاخه انتظامی تو مرز جگیکور کار میکنند جونشون گذاشتندباز400یورو حقوق نمیگیرندقبل گرانی دلار حقوقمون 500یورو بود الان شده 350یورو حساب کنید خودتون تازه اونجا برای ادمهاشون ارزش قائلند

  • رضا

    وقتی یک موضوع رو نمیدونی دوست عزیز اطلاع غلط ندین چهارصد یورو بین پونزده تا بیست روز البته با یه کم سختی جهت ده روز باقی مانده هم دویست یورو میخاد خلاصه سه هزار یورو داشته باشد خوبه پنج هزار یورو واسه یکسال کافی هست ضمنا به محض ورود حساب بانکی و بعد از یکسال کارت اعتباری میگیرد حالا کسی پنج هزار یورو یعنی صد و پنجاه میلیون نداره متاسفانه باید صبر کنه

  • ناشناس

    مفید بود این مطلاب را چطور برای دیگرا بفرستیم؟؟؟

  • ناشناس

    و سلام وخسته نباشی واقعا عالیه خیلی اززحماتوت متشکرهستم عالی عالی

  • ناشناس

    سلام از کجا باید اقدام کرد آیا از داخل خاک ایران باید اقدام کنیم یا ن کشوری مثل ترکیه با تشکر

  • رضا

    سلام چرا همتون به پول فکر میکنید واقعا براتون متاسفم کشور المان هزینه درمان و تحصیل و غیرهههههه رایگان هستش چرا متن هارو کامل نمیخونید بعدش شماها دنبال پول هستین

  • رضا

    سلام،واقعا ما داریم به کدوم سمت میرویم واقعا کامنتهای ملت که داری می‌خونی حالت از همه چی بهم میخوره ( درسته زندگی با این وضعیت اقتصادی برای همه جهنم شده) ولی چرا بیشتر نظرات و پیشنهادات شده توهین وفحاشی به همدیگه ،و در آخر اگه کسی شرایطش داشته باشو بتونه بره نه که آلمان هر کشور دارای اقتصاد قویتر مطمئنا موفق‌تر و آینده بهتری پیش رو داره

  • علیسان

    سلام بنده دیپلم دارم گواهینامه پایه یک دارم گواهینامه جرثقیل سنگین دارم BIS اتوبسرانی هم دارم ۳۷ سال سن دارم چگونه میتوانم اقدام کنم