کد مطلب: ۴۸۳۰۳۵

آشنایی کلی با کامپوزیت دندان

آشنایی کلی با کامپوزیت دندان

احتمالا عبارت کامپوزیت دندان زیاد به گوش شما خورده است. شاید اکثر شما کامپوزیت را راهی برای داشتن لبخندی زیبا و دندان‌هایی با ظاهری مرتب می‌دانید که البته کاملا درست است، اما نکته‌ای که ممکن است ندانید این است که کامپوزیت ترکیبی از پلاستیک و شیشه است که برای ترمیم دندان‌های پوسیده و آسیب دیده فوق‌العاده است. در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می‌دهیم.

احتمالا عبارت کامپوزیت دندان زیاد به گوش شما خورده است. شاید اکثر شما کامپوزیت را راهی برای داشتن لبخندی زیبا و دندان‌هایی با ظاهری مرتب می‌دانید که البته کاملا درست است، اما نکته‌ای که ممکن است ندانید این است که کامپوزیت ترکیبی از پلاستیک و شیشه است که برای ترمیم دندان‌های پوسیده و آسیب دیده فوق‌العاده است. در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می‌دهیم.

قبل و بعد از انجام کامپوزیت

قبل و بعد از انجام کامپوزیت

کامپوزیت و کاربرد آن:

بهتر است قبل از توضیح انواع و مراحل انجام کار کامپوزیت دندان با کاربردهای آن آشنا شوید که بسیار متنوع است. کامپوزیت هم مانند انواع دیگر کارهای زیبایی مراحل خاصی دارد. از کامپوزیت به دلیل مقاومت بالا و استحکام، در عین حال زیبایی که دارد به عنوان ارتودنسی سریع هم یاد می‌شود. علاوه بر این برای ترمیم دندان‌های لب پر شده، فاصله‌ی بین دو دندان، شکستگی و یا ترک‌های سطح دندان و دندان‌های پوسیده و فرسوده مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید دندان‌ها اصلی‌ترین عامل زیبایی بر چهره هستند و مانند مرواریدی در دهان شما هستند پس بهتر است حسابی از آنها مراقبت کنید، فرقی نمی‌کند که دندان‌های شما ارتودنسی، کامپوزیت، لمینت و… است فقط سلامت داخلی و ظاهری آنها اهمیت دارد. درد دندان یکی از بدترین دردهای وارد شده بر انسان است که تحمل آن بسیار سخت است. کامپوزیت با پوشش سفیدی که دارد زیبایی را در چهره شما دوچندان می‌کند. در بعضی از روش‌ها برای آنکه این روکش‌ها را قرار دهند دندان‌های طبیعی شما را تراش میزنند اما در کامپوزیت این کار انجام نمی‌شود یا اگر تراشیده شود به نسبت روش‌های دیگر بسیار کم تراشیده می‌شود.

کامپوزیت ونیر

دندان‌هایی درخشان و زیبا با کامپوزیت ونیر

انواع کامپوزیت:

کامپوزیت انواع مختلفی دارد شاید بتوان اصلی‌ترین تفاوت کامپوزیت دندان را استحکام و قابلیت پولیش آنها دسته‌بندی کرد. رزین کامپوزیت و ونیر کامپوزیت دو دسته‌ی کلی هستند.

ونیر کامپوزیت: در واقع کامپوزیتی است که در برابر ساییدگی دوام بالا دارد و از نظر زیبایی طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

رزین کامپوزیت: در انواع ماکروفیل، میکروفیل، هیبرید، میکروهیبرید و نانو هیبرید دسته‌بندی می‌شود.

کامپوزیت ماکروفیل و میکروفیل: ماکروفیل ذرات درشت‌تری دارد و در نتیجه استحکام و مقاومت بالاتری نسبت به میکروفیل دارد، در صورتی که انجام پولیش و ترمیم در میکروفیل بسیار راحت‌تر است.

کامپوزیت هیبرید، میکروهیبرید و نانو هیبرید: از ویژگی‌های بارز این نوع کامپوزیت مقاومت بسیار بالا است پس استحکام خوبی دارد که نکته‌ی بسیار مهمی است. اما خب متاسفانه این نوع کامپوزیت بعد از گذشت زمان زیبایی و درخشانی روزهای اول را نخواهد داشت. احتمالا راه حلی هم برای این موضوع در نظر گرفته شده است که می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید و این مشکل برطرف شود.

مراحل انجام کامپوزیت:

پیش از انجام کامپوزیت دندان پزشک معالج شما آماده‌سازی‌های اولیه را انجام می‌دهد. اولین کاری که ضروری است، جرم‌گیری است تا دندان‌ها برای انجام روکش کاملا تمیز باشند. در ادامه دندان‌ها خشک می‌شوند تا بزاق و رطوبت بر سطح آنها وجود نداشته باشد. در این مرحله با استفاده از مواد اسیدی مناسب سطح دندان برای چسباندن روکش آماده می‌شود. در آخر هم با استفاده از چسب مخصوص کامپوزیت بر روی دندان قرار می‌گیرد.

بهداشت و مراقبت از دندان بعد از کامپوزیت:

پس از اینکه کار تمام شد، برای ماندگاری طولانی تر و زیبایی کامپوزیت دندان شست‌و‌شوی مداوم دهان مهم‌ترین و اصلی ترین نکته است. علاوه بر این جهت جلوگیری از ساییدگی کامپوزیت از مصرف مواد غذایی سفت خودداری کنید و بعد از مصرف مواد خوراکی رنگی حتما مسواک بزنید. حتما مراقبت بعد از آن برای شما اهمیت زیادی خواهد داشت زیرا وقت و هزینه زیادی کرده‌اید، مانند زمانی که یک لباس برند گران قیمت تهیه می‌کنید و مراقب آن هستید تا روزهای بیشتری از آن استفاده کنید. اگر بهداشت را رعایت نکنید یکی از مشکلاتی که ممکن است بوجود بیاید، ایجاد بوی بد در دهان است. زمانی که کامپوزیت هم نداشته باشید اگر این موضوع را رعایت نکنید این مشکل پیش می‌آید اما با وجود کامپوزیت شدت آن بیشتر است به همین دلیل می‌گوییم نیاز به بهداشت بیشتری دارد. قبل از اینکه پزشک کار شما را شروع کند اول حسابی دندان‌های شما را چکاپ می‌کند تا مشکلی در ریشه و عصب دندان‌های شما وجود نداشته باشد. اگر ریشه دندان شما پوسیده باشد و دندان درد داشته باشید پزشک ابتدا عصب‌کشی دندان را شروع می‌کند.

هزینه و برندهای کامپوزیت دندان:

برندهای متفاوتی برای انجام کامپوزیت دندان در بازار موجود است، اما شاید بتوان اصلی ترین عامل تعیین کننده‌ی هزینه را تجربه‌ی دندان‌پزشک دانست. عامل بعدی برند کامپوزیت مورد استفاده توسط پزشک است. برند‌های موجود در ایران انواع آمریکایی مثل ۳M، Bisco، Cosmedent هستند که بسیار باکیفیت هستند.

برندهای ژاپنی Geaninal، Gradia Direct، Kuraray است.

با پیشرفت دانش در این زمینه شرکت‌های مختلف سعی در ساخت کامپوزیت‌هایی با قابلیت فرم‌دهی راحت و استحکام بالا و در عین حال با بیشترین شباهت به مینای دندان را دارند. طبیعی بودن موضوعی بسیار مهم است تا کسی که دندان‌های شما را می‌بیند به ذوقش نزند. اگر دندان‌های شما حالتی مصنوعی پیدا کند نه تنها چهره شما زیبا نمی‌شود بلکه زیبایی قبلی چهره شما را هم می‌گیرد و مجبور هستید برای عوض کردن آنها هزینه‌ی زیادی را متقبل شوید پس حتما قبل از انتخاب پزشک سعی کنید تحقیق‌ کنید و از کارهای پزشک انتخابی خود را از نزدیک ببینید و تنها به دیدن آلبوم عکس بسنده نکنید. البته خود کامپوزیت هم یک روش خوب برای داشتن دندان‌هایی طبیعی است زیرا خاصیت و هدف این روش طبیعی بودن دندان است.

توجه داشته باشید لمینت هم یک روشی مانند کامپوزیت درمانی و زیبایی است که این دو روش تفاوت‌هایی باهم دارند. اگر دندان‌ شما شکسته است و ریشه‌ای هم ندارد بهتر است قبل از انجام کار آنها را ایمپلنت کنید تا مانند دندان خودتان خیلی محکم به لثه شما بچسبد و به هیچ عنوان هم جدا نمی‌شود. در واقع ایمپلنت مانند دندان‌های خودتان به لثه چسبیده، روش چسباندن آن با پیچ و مهره است و قبل از انجام دادن آن از لثه‌ها عکس گرفته می‌شود تا پزشک مطمئن شود که لثه‌های شما سالم هستند یا نه و اینکه توانایی قبول کردن ایمپلنت را می‎‌تواند داشته باشد یا اینکه تحمل نگه داشتن آن را ندارد.

در آخر این نکته را بدانید که هیچ چیزی مانند داشتن دندان‌های سالم و براق و درخشنده، حس زیبای لبخند زدن را در شما ترغیب نمی‌کند و همیشه می‌درخشید و تاثیر خیلی بالایی هم در اعتماد به نفس شما خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.