کد مطلب: ۱۶۲۹۴۲

آغاز احداث فاز اول پروژه نیروگاه خورشیدی میبد

آغاز احداث فاز اول پروژه نیروگاه خورشیدی میبد

احداث فاز اول پروژه نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی میبد با سرمایه‌گذاری یک شرکت آلمانی پنج‌شنبه این هفته آغاز می‌شود.

کلنگ احداث فاز اول پروژه نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی میبد با سرمایه‌گذاری یک شرکت آلمانی در حالی پنج‌شنبه این هفته به زمین می‌خورد که در حال حاضر میزان تولید انرژی خورشیدی در ایران 5 مگاوات است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امیر اسلام‌نژاد مدیرعامل شرکت توسعه راه‌کارهای بازار پارسیا که مشترکا با شرکت آلمانی سولار قصد دارند در ایران نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 100 مگاوات در دو فاز احداث کنند، گفت: فاز نخست پروژه 10 مگاوات است و پنج‌شنبه این هفته کلنگ آن به زمین زده خواهد شد.

وی افزود: این نیروگاه 100 مگاوات که با سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی؛ بخشی از محل آورده شرکت خارجی و قسمتی هم فاینانس خواهد بود در فاز نخست حدود 12 میلیون دلار برای تولید 10 مگاوات برق هزینه خواهد کرد، بر این اساس برای 100 مگاوات حدود 120 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد.

اسلام‌نژاد با اشاره به این‌که این نیروگاه در یزد که بالاترین تشعشع خورشیدی را دارد احداث خواهد شد، گفت: تا پایان سال 1400 ایران باید 5 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر داشته باشد که نزدیک به 50 درصد آن باید نیروگاه خورشیدی باشد ،پس وزارت نیرو با انجام یک قرارداد خرید تضمینی برق طی 20 سال ضمانت خرید برق از این نیروگاه‌ها را انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌که کل انرژی تجدیدپذیر ایران 173 مگاوات است که 92 مگاوات آن نیروگاه گازی و 45 مگاوات آن نیروگاه خورشیدی است، گفت: این 173 مگاوات باید تا پایان برنامه ششم توسعه به 5 هزار مگاوات برسد، بنابراین تلاش شرکت آلمانی این است که فاز اول این نیروگاه خورشیدی تا پایان امسال و کل 100 مگاوات تا پایان سال 97 به بهره‌برداری برسد.

اسلام‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا تجهیزات این نیروگاه ساخت داخل است یا این شرکت آلمانی آن را وارد خواهد کرد، گفت: تلاش ما این است که بتوانیم از تجهیزات داخلی استفاده کنیم، اما چون در ایران هنوز امکان تولید پنل این نیروگاه‌ها وجود ندارد پنل این نیروگاه وارداتی خواهد بود و 40 درصد تجهیزات دیگر که شامل کابل، سیستم کنترل، ترانسفورماتور و تجهیزات انتقال است از توان تولید داخل استفاده خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که فروش برق این نیروگاه به شبکه برق و یا وزارت نیرو چه میزان است، گفت: طبق جدولی که ساتبا منتشر کرده است بر اساس حجم تولید این مبالغ، مبالغ فروش طبقه‌بندی شده است یعنی اگر تا 10 مگاوات انرژی صورت بگیرد هر کیلووات ساعت 490 تومان خواهد بود و هر چه این میزان تولید افزایش یابد قیمت آن کاهش خواهد یافت.

به گفته وی، هم‌اکنون شرکت آلمانی در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد 500 مگاوات نیروگاه خورشیدی با کمک سرمایه خارجی در ایران است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.