کد مطلب: ۷۹۲۱۸۷

آمار سفرهای نوروزی افزایش یافت/ تردد ۴۰ میلیون مسافر در جاده‌ها

آمار سفرهای نوروزی افزایش یافت/ تردد 40 میلیون مسافر در جاده‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آمار سفرهای نوروزی را اعلام کرد. برای اطلاع از میزان سفرهای نوروزی به این گزارش مراجعه کنید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای میزان سفرهای نوروزی را تا به امروز 6 فروردین 1402 اعلام کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا امروز (ششم فروردین ماه)، جابه‌جایی مسافر در جاده‌های کشور، رشدی هفت درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.

وی با اعلام تردد نزدیک به ۴۰ میلیون مسافر در جاده‌های کشور در ایام نوروز تاکنون سنگین‌ترین محورهای مواصلاتی کشور را از نظر حجم تردد شامل آزادراه های تهران- قزوین، تهران-ساوه، تهران-قم، قزوین و رشت برشمرد.

داریوش امانی روز یکشنبه با حضور در استودیو مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری خراسان رضوی در جمع خبرنگاران افزود: در این تعطیلات نوروزی تاکنون در مجموع حدود ۲۰۰ میلیون و روزانه حدود ۱۹ میلیون تردد در جاده های کشور ثبت شده است.

وی ادامه داد: هم‌اینک سازمان راهداری با استفاده از ۹۰۰ دوربین نظارتی، ۲۱۰۰ سامانه پلاک خوان و ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه ترددشمار در جاده های کشور به مردم خدمات می دهد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور اظهار داشت: به رانندگان توصیه می‌کنیم حتما قبل از سفر وضعیت ترافیک و شرایط جوی مسیر را از سامانه ۱۴۱ راهداری استعلام کنند.

امانی به وجود مراکز متعدد خدمات بین راهی و نمازخانه در طول راه های کشور اشاره کرد و گفت: راه اندازی این ایستگاه ها بدین معناست که رانندگان و مسافران مسیر سفر را جزو برنامه و زمان سفر حساب کرده و از آن لذت ببرند و با توجه به توصیه‌های ایمنی برای رفع خستگی، استراحت ۱۵ دقیقه ای به ازای هر ۲ ساعت سفر را مد نظر داشته باشند.

وی بیان داشت: با توجه به عملکرد سامانه های پلاک خوان، بیشترین مبداء حرکت خودروها به ترتیب با پلاک تهران، البرز، خراسان رضوی و فارس بوده است و مقصد این سفرها نیز به ترتیب استانهای شمالی مازندران و گیلان، سپس بندرعباس و بوشهر در جنوب و خراسان رضوی بوده است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با تلاش همه عوامل خدمت رسان جاده ای از جمله راهداری، هلال احمر و پلیس راه و با وجود افزایش ۱۱ درصدی ورود مسافر جاده ای به خراسان رضوی، در نوروز ۱۴۰۲ تاکنون شمار فوتی های جاده ای ۱۳.۵ درصد و کل تصادفات جاده ای ۴۰ درصد کاهش داشته است.

امانی افزود: از ابتدای سفرهای نوروزی تا امروز ۳.۵ میلیون جابه جایی مسافر با ناوگان حمل و نقل جاده ای عمومی داشته‌ایم که فقط نیم میلیون سفر از این تعداد از مبداء مشهد و خراسان رضوی بوده است.

وی میزان رشد سفر نوروزی با ناوگان اتوبوسی در خراسان رضوی را ۲.۵ درصد در مقایسه با سال قبل عنوان کرد و گفت: با وجود کاهش ظرفیت و تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای، شاهد رشد مسافر بوده ایم، که نشان دهنده بهره وری در حمل و نقل جاده ای عمومی است.

ترددهای جاده ای بیش از 12 درصد افزایش داشته است

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور از افزایش بیش از 12 درصدی سفرها در نوروز امسال خبر داد و در عین حال گفت: تا پایان اردیبهشت ماه موج های مختلف سفر را خواهیم داشت.

آقای سید مصطفی فاطمی در وبینار با اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر استان‌ها اظهار داشت: پیک اول سفر سپری شد. با اطلاع‌رسانی‌هایی که سطح استان‌ها نسبت به خطر گازگرفتگی برای مسافران انجام شد، نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش مسمومیت با گاز co2 را داشتیم.

وی با اشاره به آماری از حوادث نوروز 1402 افزود: در این مدت، 27 مورد غرق شدگی داشتیم که در مجموع ۲ درصد کاهش را نشان می دهد. بیشترین موارد غرق شدگی در استان مازندران بوده است ضمن آنکه ۱۱ فوتی هم در سواحل جنوبی چهار استان جنوبی داشتیم.

وی تصریح کرد: در روزهای اخیر به ویژه در مسیرهای البرز به مازندران ۱۴ مورد ریزش کوه داشتیم، همچنان وضعیت جاده چالوس ملتهب است با وجود تلاش‌هایی که انجام شده امکان ریزش دوباره نیز وجود دارد. ۸ مورد زمین لرزه هم در سطح کشور داشتیم که خوشبختانه حادثه جانی نداشته است.

وی بیان کرد: امسال در برخی استان‌های سمنان، خراسان جنوبی، اصفهان، تهران و البرز، همدان و فارس شاهد کاهش تردد جاده‌ای بودیم و در استان‌های اردبیل، خوزستان، گلستان، ایلام، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی با افزایش تردد جاده‌ای روبرو بودیم. در مجموع سفرها افزایش پیدا کرده است و براساس گزارش‌ها ۱۲,۵ درصد افزایش تردد جاده‌ای داشتیم.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.