کد مطلب: ۷۵۵۵۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مسکن؛ رویای دست نیافتنی!

مسکن؛ رویای دست نیافتنی!

مشکلات اقتصادی در ایران و چالش‌های مربوط به بازار مسکن باعث شده است آمار ساخت و ساز به ویژه از سال 1398 در حالتی رکودی قرار بگیرد.آمارهای مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد صدور پروانه‌های ساخت از لحاظ مساحت در بهار امسال نسبت به بهار سال 1396 افتی چشمگیر داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایرانیان از چند سال گذشته جزو هر دهک اقتصادی که بوده‌اند، تورم و گرانی اصلی‌ترین موضوعاتی بوده است که با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند.

این دو مساله باعث شده است مردم یا از خرید بسیاری از نیازهای خود چشم‌پوشی کنند و یا آنها را در نسخه‌های بی‌کیفیت‌تر بخرند.

در این بین مسکن، در جایگاه سرپناهی برای زیستن، کالایی نیست که بتوان از داشتن آن صرف نظر کرد؛ بنابراین عده زیادی مجبور شده‌اند خانه‌هایی با کیفیت پایین‌تر بخرند. خانه‌هایی که سن بالاتری دارند و در محله‌هایی واقع شده‌اند که با محل کار و تحصیل آنها فاصله زیادی دارد.

این یکی از دلایلی است که تقاضا برای خرید آپارتمان‌های نوساز را تا حد زیادی کاهش داده است. از سوی دیگر افت سود حاصل از انبوه‌سازی و ساخت و ساز نیز باعث شده حالا انبوه‌سازان تمایل کمتری برای ساخت نشان بدهند و تعداد زیادی از آنها تصمیم به تغییر شغل خود گرفته‌اند. برخی کارشناسان معتقدند سود حاصل از انبوه‌سازی برای فعالان این بخش تا 28 درصد افت داشته است.

در حال حاضر با این روند کاهش تقاضا و تمایل برای انجام پروژه‌های مسکونی و افت آمار ساخت و ساز، رکود شدیدی در این بخش و به طور کلی بازار مسکن به وجود آمده و عرضه و تقاضا را با مشکل مواجه ساخته است.

کاهش چشمگیر مساحت پروانه ساخت در تهران

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، همین پنج سال پیش، یعنی در بهار سال 1396 مساحت پروانه‌های ساخت صادر شده برای تهران، حدود دو میلیون و 705 هزار متر مربع بوده است.

لازم به ذکر است که سال 1396 جزو معدود سال‌های پس از انقلاب بود که تورم، تک رقمی شد؛ کاهش تورم عاملی برای ورود سازنده‌ها به بازار مسکن شد. بنابراین در سال بعد یعنی بهار 1397 مساحت پروانه صادر شده 30/7 درصد رشد داشته و به حدود سه میلیون و 584 هزار متر مربع رسیده است.

در اردیبهشت همین سال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا امضای برجام را بی‌اعتبار خواند و پس از آن تورم و قیمت‌ها در شیب افزایشی قرار گرفت.

تحت تاثیر این شرایط مساحت پروانه‌های ساختمانی شهر تهران، در سال بعد یعنی بهار 1398با کاهش 22 درصدی مواجه شده و به دو میلیون و 798 هزار متر مربع کاهش پیدا کرده است.

از این پس تا بهار سال جاری مساحت پروانه‌های ساخت تا یک میلیون و 127 هزار متر مربع تقلیل یافته و نسبت به بهار 1396 باز هم کاهشی حدود 58 درصدی را پشت سر گذاشته است.

گفتنی است تعداد پروانه‌های ساخت هم که در سال 96 حدود دو هزار و 281 عدد بوده، در بهار امسال به 739 عدد رسیده است که کاهش 67 درصدی را نشان می‌دهد.

بررسی آمارهای بانک مرکزی، که هر ماه از متوسط قیمت مسکن در شهر تهران منتشر می‌شود، نشان می‌دهد رکود در ساخت و ساز تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن داشته است.

تا آنجا که کاهش 58 درصدی مساحت پروانه‌های ساخت در سال 1398 نسبت به سال قبل خود افزایش 106/8 درصدی متوسط قیمت مسکن را در پی داشته است. این آمار بزرگترین افزایش قیمتی است که بازار مسکن حداقل در پنج سال گذشته تجربه کرده است.

چشم‌انداز بازار مسکن

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران تورم در دی‌ماه هم مطابق با روند چند سال گذشته افزایش داشته و به 51/3 درصد رسیده است. این موضوع نشان‌دهنده این است که مصالح ساختمانی ممکن است باز هم شاهد افزایش قیمت باشند.

از سمتی دیگر نابسامانی در بازارهای موازی باعث کوچ سرمایه‌گذاران به بازار مسکن شده و تقاضای سوداگرانه را در این عرصه افزایش داده است.

همچنین افزایش انتظارات تورمی باعث شده مالکان هر کدام قیمت واحدهای خود را بالا ببرند و از آنجا که نظارت درستی بر مبحث قیمت‌ها در بازار مسکن وجود ندارد قیمت مسکن به طور کاذب افزایش پیدا کند.

بنابراین مسکن هم در سمت عرضه و هم در سمت تقاضا با مشکل مواجه است و قشر بزرگی از جامعه خرید مسکن را در جایگاه رویایی دست‌نیافتنی می‌بینند.

اگر تورم و انتظارات ناشی از آن به قوت سال‌های گذشته باز هم در مسیری افزایشی بر قرار باشد، رکود و متوسط قیمت‌ها سال آینده در وضعیتی بحرانی قرار می‌گیرند.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه اخبار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.