کد مطلب: ۶۶۰۱۲۹

آموزش دژبان برای نگهداری از سنگ قبرهای بهشت زهرا

آموزش دژبان برای نگهداری از سنگ قبرهای بهشت زهرا

بهشت زهرا (س) برای جلگیری از سرقت سنگ‌ قبرها گروهی از دژبان‌ها را آموزش داده است. ماموریت این گروه از دژبان‌ها علاوه بر ممناعت بر دزدی، گزارش نواقص، نیازمندی‌‌ تعمیرات و سرقت‌های ادوار گذشته نیز هست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) گفت: با آموزش دژبان و کنترل بیشتر از تعدد دزدی‌ها در ماه‌های اخیر جلوگیری شده است.

همچنین علاوه بر افزایش نظارت شبانه‌روزی نیروهای دژبان و انضباط شهری و افزایش تعداد دوربین‌های مداربسته در بهشت حضرت زهرا (س) شهردار شب نیز دایر شده است تا جلوی وقوع این دست اقدامات در این مکان گرفته شود.

بر اساس گزارش ایسنا ، نخستین اخبار از سرقت سنگ قبور در مردادماه سال ۱۳۹۸ منتشر شد. اخباری که مربوط به سرقت سنگ‌های گران‌قیمت و احتمالا هم بیشتر در شب انجام می‌شد.

این موضوع ظاهرا ادامه پیدا کرد تا جایی که مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در فروردین‌ماه سال جاری از انتخاب و فعالیت شهردار شب در سازمان بهشت زهرا با هدف جلوگیری از دزدی در بزرگترین قبرستان تهران خبر داد.

سعید غضنفری گفت: مأموریت انتظامات سنگ تنها در زمینه نظارت بر نصب سنگ‌ها و جلوگیری از نصب سنگ‌های غیرقانونی است. البته در این مدت آموزش دژبان‌ها را نیز در دستور کار داشتیم.

غضنفری افزود: در دوره‌های پیشین سرقت‌هایی از گلزار مطهر شهدا صورت می‌گرفت و توسط خانواده‌ها گزارش می‌شد، اما در این دوره گروهی را ایجاد کردیم که سرقت‌های احتمالی را احصا کرده و گزارش می‌دهند. برای کنترل و نظارت بیشتر بر این سرقت‌ها آموزش دژبان‌ها شروع شده است.

البته این گروه ایجاد شده تمامی نواقص، نیازمندی‌های تعمیرات و سرقت‌های ادوار گذشته را نیز شناسایی و گزارش می‌کنند. زیرا در دوران گذشته بسیاری از این موارد، گزارش هم نشده بود.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۵۰ حجله توسط تیم مدیریت جدید این سازمان تعمیر و بازسازی شده است. هر گزارشی که توسط این گروه ارائه شود رصد و جایگزین می‌شود.

ما در گلزار شهدا با وسعت ۱۹ هکتاری روبرو هستیم که پیش از این هم گزارش سرقت از این گلزار می‌شد. اکنون تعداد گزارشات با برقراری شهردار شب افزایش، دوربین‌های رصد و نیروهای دژبان بسیار محدود شده است.

افزایش چند برابری هزینه سنگ‌های قبر نیز علتی برای افزایش این سرقت‌ها شده است. از سوی دیگر برای خانواده‌ها خرید سنگ مزار جدید و یا ترمیم بخش‌های سرقت شده کار دشواری است.

هرچند که بهشت زهرا (س) تهران منکر افزایش سرقت سنگ قبر و حتی سرقت در بهشت زهرا می‌شود، اما مواجهه ما با خانواده‌هایی که اخیرا با سرقت سنگ مزار درگذشتگان خود مواجه شده‌اند، بسیار زیاد شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.