کد مطلب: ۳۸۳۴۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ابراز نارضایتی متولیان دولتی و خصوصی از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان / ارز دولتی به تولید و تجارت آسیب زد

ابراز نارضایتی متولیان دولتی و خصوصی از تخصیص ارز 4200 تومان / ارز دولتی به تولید و تجارت آسیب زد

یک فعال بخش خصوصی می‌گوید پتانسیل و توانمندی‌های اقتصادی کشور بابت تفاوت نرخ ارز متوقف شده است و سرپرست سازمان توسعه تجارت هم با تائید این موضوع می‌گوید که سیاست‌ نرخ ارز ترجیحی صحیح نیست و به تجارت بین‌المللی و تولید آسیب خواهد زد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فعالان اقتصادی و بخش‌خصوصی ایران همچنان نسبت به ارز ترکیبی در بخش اقتصاد گله‌مند هستند. حالا این بار علاوه بر اینکه بخش‌خصوصی اعتراضات پی در پی خود را نسبت به ارز 4200 اعلام کرده است مسئولان دولتی هم اعتراف کرده‌اند که نرخ ارز دولتی به بخش‌های مختلف اقتصاد ضربه زده است. هر چند که گفته می‌شود فردا (پنج‌شنبه) قرار است سران سه قوه یک بار برای همیشه درباره حذف این ارز دولتی به نتیجه نهایی دست یابند.

در همین حال سرپرست سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این پرسش که به عنوان نماینده دولت موافق حذف ارز 4200 تومانی هستید یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: آنچه برای ما در بخش تجارت خارجی مهم است تسهیل فضای کسب و کار به نفع صادرات است.

محمدرضا مودودی در ادامه افزود: چنانچه ارز ترجیحی به واردات کشور کمک کند و باعث شود تولید در برابر واردات توجیه‌اش را از دست بدهد و منجربه افزایش فسادهای جدید در داخل کشور شود، معتقدیم که این سیاست‌های نرخ ارز ترجیحی صحیح نیست و به تجارت بین‌المللی و تولید آسیب خواهد زد.

او به دغدغه بخش‌خصوصی در حوزه تولید اشاره‌ کرد و گفت: بخش‌خصوصی دغدغه حذف ارز دولتی را دارد و این موضوع ناشی از این است که فعالان اقتصادی نمی‌خواهند این رانت به حوزه تولید آسیب بزند. آنها معتقدند که دولت باید این مکانسیم را تغییر دهد.البته ما هیچ‌گاه از شفافیت ضرر نکرده‌ایم و کمک‌هایی که قرار است در این مسیر انجام دهیم باعث شفاف‌تر شدن امور خواهد شد.

مودودی اظهار کرد: تجربه سال 97 نشان می‌دهد که علی‌رغم اینکه دولت با نیت صادقانه سعی می‌کرد که منابع ارزان دولتی را در اختیار تمام مردم قرار دهد اما متاسفانه گزارش‌ها حاکی از این است که این منابع مورد سوءاستفاده قرار گرفت؛ چرا که ساختارها و بسترهای لازم برای کنترل این فرایند و هزینه‌کرد 4200 وجود نداشت و همین موضوع آسیب‌های جدی را در تمام بخش‌ها وارد کرد.

این نماینده دولت گفت: دولت سعی دارد، سیاست‌های ارزی را تغییر دهد؛ چرا که این منابع برای مردم است. چنانچه مردم تاثیر ارز دولتی را در تامین معیشت خود ببینند و از این اقدام راضی باشند قطعا دیگر مخالفتی برای حذف ارز 4200 وجود ندارد.

ارز ترکیبی فعالیت بنگاه‌ها را متوقف کرد

مدیر عامل گروه زر ماکارون نیز در پاسخ به این پرسش که ارز 4200 چه تبعاتی را برای بخش‌خصوصی ایران به همراه داشته است؟ به تجارت‌نیوز گفت: ارز دولتی بزرگترین آسیب را به بخش‌های تولیدی، توسعه‌ای، اشتغال و صادرات وارد کرده است. پتانسیل و توانمندی‌های اقتصادی کشور بابت تفاوت نرخ ارز متوقف شده است. از سوی دیگر جوان های کار و دانش محور در بنگاه های صنعتی بیکار شده اند.

مرتضی سلیمانی افزود: تنها زمانی به اشتغالزایی و توسعه دست پیدا خواهیم کرد که نرخ ارز به سمت یکسان‌سازی و تک نرخی شدن پیش رود. در چنین شرایط بنگاه‌های صنعتی که قادر به افزایش اشتغالزایی و توسعه صادرات هستند در راس کار باقی خواهند ماند.

این فعال بخش خصوصی اظهار کرد: چنانچه نرخ ارز4200 تومانی از سوی دولتمردان حذف شود در مدت اندک به جهش صادرات دست خواهیم یافت و از طرف دیگر نیز در کوتاه مدت شاهد به کار گرفتن کارگر خارجی در بخش‌های صنعتی ایران هستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.