کد مطلب: ۷۴۶۷۴۸

در نشست هیئت نمایندگان اتاق ایران مطرح شد:

کیش و مات متقاضیان خودرو در بورس کالا/ تغییر رئیس بانک مرکزی؛ معصومیت فریب‌کارانه تاریخ

کیش و مات متقاضیان خودرو در بورس کالا/ تغییر رئیس بانک مرکزی؛ معصومیت فریب‌کارانه تاریخ

در بیست و ششمین نشست هیئت نمایندگان اتاق ایران برخی از نمایندگان بخش خصوصی نسبت به بروز و تشدید تورم، کسری بودجه، سیاست‌های مبهم ارزی، قیمت‌گذاری دستوری، مقررات دست‌‌وپاگیر و بی‌عدالتی در اقتصاد ایران هشدار دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح امروز (هجدهم دی 1401) بیست و ششمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با حضور نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدحسن دیده‌ور، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، در سخنرانی خود به خلق نقدینگی، سیاست‌های لجام‌گسیخته و مبهم ارزی، مقررات دست و پاگیر، مالیات‌های غیرشفاف و بی‌عدالتی در نظام تأمین اجتماعی و … اشاره کرد که کارد را به استخوان فعالان اقتصادی رسانده و نفس امید را به شماره انداخته است.

او ادامه داد: مدتی است که شاهد هولناک‌ترین نوع آلودگی هوا هستیم. در حال حاضر کشور به یک اتاق گازی تبدیل‌شده که مرگ تدریجی را برای همه رقم‌زده است.

این فعال اقتصادی عنوان کرد: به اعتقاد بنده این مشکلات رواج‌یافته در کشور به یک عرف تبدیل‌شده است و قیمت‌گذاری دستوری را برای ارز، بورس، کالا، آب، برق، گاز، خودرو، مسکن و زنجیره‌های تولید و توزیع و … پایه‌گذاری کرده است.

تغییر رئیس بانک مرکزی فریب‌کارانه بود!

دیده‌ور با بیان اینکه دولت با سیاست‌های خود، ارز را به جولانگاه کاسبان تبدیل کرده، تشریح کرد: با تغییر رئیس کل بانک مرکزی معصومیت فریب‌کارانه‌ای را در تاریخ به نمایش گذاشتند و صنایع پایین‌دستی را قربانی سیاست‌های دستوری کرده‌اند. با این سیاست‌ها بازار را به دلالان سپرده‌اند و مصرف‌کننده را مانند آنچه در خودرو به وقوع پیوسته، در بورس کالا کیش‌ومات می‌کنند.

دیده‌ور ضمن خطاب به مسئولان، با طرح این پرسش که این‌همه ناآرامی برای چیست؟ ادامه داد: همان‌طور که هفته‌هاست وضعیت قرمز آلودگی هوا در کشور حاکم است؛ اقتصاد کشور نیز وضعیت مشابهی را تجربه می‌کند.

نقش اتاق بازرگانی ایران در برنامه هفتم توسعه

نایب‌ رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در رابطه با نقش اتاق بازرگانی در تدوین برنامه هفتم خاطرنشان کرد: ما در اتاق ایران وظیفه‌ داریم به‌موقع هشدارهای لازم را به مسئولان ارائه دهیم.اتاق ایران موظف است در پذیرش هیئت‌های تجاری دقت لازم را به عمل آورد و تجار مناسبی را مقابل یکدیگر قرار دهد و از مشاوران متخصص، پرتلاش و پویا بهره ببرد.

این فعال اقتصادی، به اجرای ناموفق برنامه‌های توسعه اشاره کرد و افزود: در این سال‌ها، مسئولان خود را ملزم به اجرای برنامه توسعه کشور ندانستند. از همین رو هیئت رئیسه اتاق ایران باید برای مکلف و موظف کردن دولت برای اجرای مفاد برنامه هفتم توسعه تدبیر کند و از حالا این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

در ادامه این نشست غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران ، با تأکید بر اینکه دولتمردان در برنامه هفتم توسعه باید به دنبال بازسازی نقش ایران در زنجیره‌های ارزش جهانی باشند، گفت: متأسفانه تهیه و تدوین برنامه توسعه به‌عنوان هدف محسوب می‌شود اما پس از تصویب قانون و ابلاغ آن، کار خاتمه می‌یابد و دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های روزمره خود را به اسم برنامه توسعه همچنان ادامه می‌دهند.

او به بازار ارز و سیاست‌های اقتصادی مانند نرخ سود اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه موضوعی مانند سیاست‌های ارزی، تبدیل به موضوعی سیاسی شده است، راه‌حل‌های علمی درباره آن به کار گرفته نمی‌شود.

وی با اظهار به اینکه نرخ ارز یکی از مؤلفه‌های اثرگذار بر تمام ارکان اقتصادی کشور است، بیان کرد: کسری بودجه، تورم، نااطمینانی از تنش‌های بین‌المللی، عدم افق روشن در توافق هسته‌ای، اختلال در برخی از مسیرهای تأمین ارز و … منجر به افزایش انتظارات تورمی در جامعه و هجوم دارایی‌ها به‌ویژه ارز برای حفظ ارزش پول شده است.

بحران کمبود مواد اولیه

شافعی با تأکید بر اینکه آثار این مشکلات در معیشت مردم و تولید قابل‌مشاهده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه طبق گزارش‌ها، در حال حاضر شرکت‌ها با کمبود شدید مواد اولیه مواجه هستند. به دلیل افزایش نرخ ارز تهیه مواد اولیه برای تولیدکنندگان بشدت سخت شده است.

بر اساس اعلام رئیس پارلمان بخش خصوصی افزایش نرخ ارز منجر به این شد که تصمیم‌گیری تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه و فروش کالاها بسیار دشوار شود؛ چراکه برنامه‌ریزی و پیش‌بینی حتی برای کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

او تشریح کرد: در حال حاضر امکان افزایش قیمت‌ها با توجه به کاهش قدرت خرید مشتریان وجود ندارد، این در حالی است که به اذعان فعالان اقتصادی، امکان جایگزین کردن محصولات با قیمت فعلی اصلاً وجود ندارد.

طبق اظهارات وی، با توجه به مشکلات فروش نفت و دریافت وجه آن، تثبیت رانت نفت در بودجه‌های سنواتی می‌تواند مانع از در نظر گرفتن درآمدهای غیرواقعی در بودجه و متعاقباً جهش‌های ارزی گردد.

او به عمق‌بخشی به بازار ارز تأکید کرد و یادآور شد: این عمق‌بخشی باید به‌گونه‌ای باشد که انگیزه صادرکننده به ورود ارز به کشور افزایش یابد. اما متأسفانه شاهد برخی از اقدامات جدید هستیم که ممکن است اتفاقات سال 97 و 98 را تکرار کند.

شافعی در انتها عنوان کرد: این اقدامات می‌تواند به صادرات خرد کشور لطمه بسیاری بزند و حدود هفت میلیارد دلار را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلات ارزی کشور را دو چندان کند.

برای مطالعه بیشتر مطلب رزومه‌سازی برای ورود به اتاق‌ بازرگانی را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باز یه کاری داره به نفع مردم انجام میشه یه سری افتادن به خودسوزی و خودکشی و چرت و پرت گفتن

  • سامان سراج

    جای تاسف داره سیاست های ارزی دولت در چندسال اخیر صادر کننده های خرد و میانه کشور رو به مجرم بدل کرده به عنوان برگشت ارز واین درحالیست که هیچ بانک جهانی با کشورما خدماتی ارائه نمیدهند و صادرکننده باید دلارش رو توجیب بزاره برگردونه کشور که اونم مشمول قاچاقه
    اصلا این کسایی که نشستن و برنامه ریزی های احماقانه میکنن نه سواد درست حسابی دارن نه اینکارن فقط رانتی اومدن بالاچرا یک ملت رو نابود کردید به خاطر نبود ۴تا متخصصصادرات امنیتی شده و کسی جرات نداره به خاطر قانونهای بیخود وبی جهت کارشناسی نشده وارد حوضه صادرات بشه
    ولی
    ولی
    جالب اینجاست
    همه به خاطر رانت ایجاد شده در واردات به سود وارد کننده رفتن تو قسمت واردات نیماییواین پدر ارز کشور رو دراورده و یه دلیل اصلی برای رشد دلار شده
    اخه یعنی چی یارو بره واردات کنه و دولت دلار ۲۷ تمنی بهش ببخشه و علل قائده دلادی ۱۳ تا ۱۸ هزار تمن رانت عایدش بشهیعنی اینا رو هرکجای دنیا به هراقتصاد دانی بگید شاخ درمیاره
    اینجوری شده که پدر اقتصاد کشور دراومده به نفع وارد کننده

  • مهران

    متاسفانه سالهاست که مدیران اجرایی کشور تصمیم های علمی و کارآمد نمی‌گیرند و نتیجه فقط جیب مردم هرروز خالی تر و سفره مردم هرروز کوچکتر شده است. آیا واقعا ايرانيهای متخصص و متعهد و وطن پرست وجود ندارند تا ملت ایران را با داشتن ذخایر بسیار سنگین و بهره برداری از دانش و تکنولوژی روز دنیا ملت را از کوره راه فقر و بدبختی و فلاکت نجات دهند؟ مشگل ما این است که نقطه کوچکی در کره زمین به نام ایران را، جزو دهکده جهانی مردم دنیا باور نداریم و فقط مردم تاوان این نوع تفکر را می‌دهند.

  • ناشناس

    خدا را شکر تازه فهمیدن که مشکل دارن

  • ناشناس

    ارز.بورس.طلا.کالا.نهایت شده معیشت مردم ..
    تنها راه پر کردن خلا ارز برای دولتهای حاکم ..
    یه مبارزه سطحی و جمع اوری عرض و کالا و یک بازار سازی جدید و تشنج و فروش همون ارز و کالا با دو برابر قیمت به ملت بدبخت ..یک نوع قمار داریم بنام سیا بازی .فعلا کار دولت ما شده سیا بازی .اصل پول و سرمایه تو دست چند تا میچرخه که باهم شریکن و هر کس وارد این چرخه بشه باید لخت بشه که اونهم متاسفانه ملت ثروتمند فقیر ایران است

  • ناشناس

    ما این همه مشکل تحمل میکنیم به طوری که اگه وارد جهنم بشیم هیچ سوختنی رو حس نمیکنیم از روزی که چشم باز کردیم ی روز خ ش ندیدیم خوشا بحال اون بالایی ها که نه طعم درد روچشیدن نه گرونی اون وقت ما بدبخت باید طلا رو بفروشیم خرج دارو دکتر بدیم احسن به این مملکت داری

  • نمیدانم

    تبریک دولتمردان چه شد مشکلات ما مردم خیلی بیشتر شده ان شعارهای انتخاباتی تان کجاست هیچی !!!

  • ناشناس

    سلام.
    نظر این برادر اقتصادی را مطالعه کردم .
    احساس کردم ، یه مقدار مغرضانه صحبت میکنند.و مسایل را طوری می چینند که به هر طریق احساس کنیم دولت در حال ندانم کاری ست.
    به ایشان پیشنهاد می دهم ،به عنوان یک کارشناس صاحب نظر ،برنامه اصلاحی بنویسند و به هیئات اقتصادی دولت بدهند تا شاهد رشد و نبو کشور باشیم

  • ناشناس

    خبر،داغ،که،فقرا،ندارند،چنانچه،یادتان،باشد،بنده،گفتم،که،حیف،شد،اقای،صالح،ابادی،رفت،هنوز،اورل،ماجراءمیباشد،خدا،عاقبت،این،ملت،مظوم،را،بخیر،بگرداند

  • ناشناس

    اتاق بازرگانی خودش باید به موضوع درآمدهایی که مبلغش بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان هست و باید برای توسعه بازارهای بین المللی هزینه میشد پاسخ بدهد اتاق بازرگانی متاسفانه بجای لابی گری در سیاست های کلی اقتصادی به دنبال لابی گری کسب منافع شخصی و گروهی بوده است همواره و این ضعف بزرگ این نهاد مشورتی است بزرگان صنعت معدن و تجارت در آین اتاق ها حضور ندارند و یا کمرنگ و در اقلیت هستند چرا که نحوه ورود به این اتاق ها نیز لوس شده است و افرادی کارت بازرگانی گرفته اند که صرفا برای انتخابات به این عرصه کشانده شده اند