کد مطلب: ۶۳۱۵۸۳

تجارت‎نیوز گزارش می‌دهد:

اتفاق جدید در بازار لپ تاپ / لپ تاپ باید در سامانه دولت ثبت شوند

اتفاق جدید در بازار لپ تاپ / لپ تاپ باید در سامانه دولت ثبت شوند

دولت رئیسی اخیرا در همه بازارها ورود کرده است. وزارت صمت اعلام کرده از این پس برای واردات لپ تاپ این کالا باید در سامانه دولت ثبت شوند. آیا طرح صیانت قرار است برای صنف رایانه اجرا شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح صیانت این بار قرار است برای کالاهای حوزه آی تی اجرا شود. وزارت صمت به تشکل‌ها دستور داده از این پس به ازای واردات هر نوع کالایی باید کالاها در سامانه به نام «رهگیری» ثبت شوند.

هر چند فعالان بازار آی تی می‌گویند این ثبت واردات اجناس ارتباطی به طرح صیانت ندارد و هدف کنترل بازار و مبارزه با قاچاق کالا است.

در همین مورد رئیس اتحادیه فناوران رایانه به تجارت‌نیوز گفت: دولت به تشکل‌ها اعلام کرده از این پس کالاهای وارداتی باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود. این طرح ارتباطی به طرح صیانت ندارد.

محمدرضا فرجی تهرانی توضیح داد: حتی اخیرا قرار بود درباره چند و چون این طرح با وزارت صمت نشستی داشته باشیم که این جلسه به دلیل شیوع ویروس کرونا کنسل شد.

او با اشاره به طرح اخیر دولت در راستای مبارزه با قاچاق کالا یادآور شد: تشکل‌ها به وزارت صمت هم اعلام کردند مستلزم مبارزه با قاچاق کالا همکاری گمرک با فعالان اقتصادی است. همچنین سقف ثبت سفارش کالاها نیز باید افزایش پیدا کند. در غیر اینصورت این طرح نتیجه خاصی برای دولت ندارد.

بازار لپ تاپ راکد است

فرجی تهرانی با اشاره به شرایط بازار ادامه داد: بازار راکد است. هیچ خرید و فروشی نمی‌شود. در گذشته برخی از قاچاقچیان کالاهای خود را از طریق شبکه‌های مجازی می‌فروختند اما حالا حتی آنها هم فروشی ندارند.

فرجی تهرانی گفت: خرید و فروش لپ تاپ فعلا در شب عید متوقف شده این در حالی است که در سال‌های گذشته در این صنف تقاضای زیادی وجود داشت.

طرح صیانت چه ارتباطی به تجهیزات الکترونیکی دارد؟

براساس این گزارش، فصل دوم پیش‌نویس طرح صیانت که چندی پیش منتشر شد، به نظام تنظیم مقررات اختصاص دارد. این فصل، وظایف و اختیارات کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی را مشخص کرده است.

در بند ح از ماده ۲ طرح صیانت، ذیل فصل دوم یکی از این اختیارات چنین تعریف شد: «تصویب ضوابط تشویق تولیدکنندگان داخلی و خارجی تجهیزات الکترونیکی هوشمند به حمایت از خدمات فضای مجازی داخلی، به پیشنهاد تنظیمگران با استفاده از ابزارهای قانونی نظیر حقوق ورودی»

به عبارتی، تدوین‌کنندگان این طرح در نظر دارند که برندهای معتبر تولیدکننده تلفن همراه را تشویق به نصب اپلیکیشن‌های ایرانی به جای نمونه‌های خارجی کنند. در غیر این صورت، تعرفه وارداتی سنگینی بر آنها اعمال می‌شود که ظاهرا ممکن است تا ۳۵ درصد هم باشد.

برای مطالعه بیشتر خبر محدودیت جدید در بازار لپ تاپ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ثبت کالا به علت رهگیری و جلوگیری از قاچاق است.
    حالا چرا شما تحت عنوان صیانت به مردم تشویش افکار عمومی هستید الله اعلم!!

  • ناشناس

    طرح صیانت که هنوز تصویب نشده، چرا عوامفریبی می کنی تجارت نیوز!!