کد مطلب: ۶۰۲۱۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اثر مذاکرات در بازار موبایل / قیمت‌ها کاهش می‌یابد؟

اثر مذاکرات در بازار موبایل / قیمت‌ها کاهش می‌یابد؟

مذاکرات برای احیای برجام‌ این روزها در جریان است. اکنون بازار تلفن همراه در شرایط رکود قرار دارد. اثر مذاکرات در بازار موبایل چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مذاکرات وین روز دوشنبه هشتم آذر آغاز شد. کارشناسان درباره تاثیرات احتمالی مذاکرات در بازار دلار نظرات مختلفی دارند.

برخی از کارشناسان بازار ارز عقیده دارند اگر از مذاکرات سیگنال‌های مثبتی منتشر شود، موجب کاهش قیمت دلار در بازار می‌شود. از طرفی دلار در سامانه سنا کاهشی بود اما قیمت دلار در بازار آزاد امروز سه‌شنبه همچنان در کانال ۲۹ هزار تومان باقی ماند.

علی صدیقین، کارشناس بازارهای مالی وجود این اختلاف قیمت در بازار دلار را ناشی از امیدواری فعالان بازار آزاد به افزایش قیمت دلار می‌داند.

او همچنین بر این عقیده است که دلار بازار آزاد از کاهش قیمت دلار متشکل و سنا تاثیری نگرفته است و منتظر اخبار و سیگنال‌های قطعی از وین است.

برخی از فعالان بازار موبایل عقیده دارند اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد روی بازار ارز تاثیر می‌گذارد و تلفن همراه هم از قیمت ارز تاثیرپذیر است زیرا قیمت کالای وارداتی با تغییر نرخ ارز هم تغییر می‌کند.

موبایل ارزان می‌شود؟

مهدی محبی، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی در گفتگو با تجارت‌نیوز به وجود رکود در بازار موبایل اشاره کرد و توضیح داد که اگر مذاکرات باعث کاهش قیمت دلار شود در بازار موبایل اثرگذار است. کاهش نرخ ارز در بازار احتمالا موجب کاهش قیمت‌ها در بازار موبایل شود.

او عقیده دارد اگر اخبار مذاکرات قیمت دلار را صعودی کند احتمالا در کوتاه‌مدت در بازار موبایل اثری ندارد اما به دلیل تامین سود واردکنندگان وسایل ارتباطی و دیجیتالی احتمالا شاهد افزایش قیمت نسبی در بازار باشیم.

رکود کاهش می‌یابد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به قانونی شدن واردات گوشی موبایل و طرح رجیستری، اگر قیمت ارز روند نزولی داشته باشد و قیمت موبایل کاهش یابد، احتمالا رکود در بازار کم‌تر می‌شود.

بنابراین اگر رکود در بازار کاهش پیدا کند و معاملات بیشتر شود، واردات و مانع از افزایش مجدد قیمت موبایل می‌شود.

اختلاف قیمت موبایل در بازار ایران و جهان

بررسی‌ها در بازار موبایل نشان می‌دهد قیمت برخی از مدل‌ها در بازار ایران چند برابر قیمت دلاری آن‌ها (که در سایت تولید کننده ثبت می‌شود) به فروش می‌رسند.

یکی از دلایل این اختلاف قیمت، افزایش هزینه‌های واردات ناشی از تحریم و چرخش محصول میان واسطه‌ها برای رسیدن به ایران است. همین مساله موجب می‌شود برخی از مدل‌ها در بازار کشور تا ۲۰ میلیون تومان بیش‌تر از معادل دلاری آن عرضه شود.

برخی از پرچمدارها در ابتدای عرضه در بازار ایران به دلیل حجم تقاضا در بازار با قیمتی بسیاری از بالاتر از قیمت دلاری در بازار داخلی به فروش می‌رسند و پس از مدتی قیمت آن‌ها کاهش می‌یابد اما همچنان ار قیمت دلاری آن‌ها چندین برابر بیش‌تر است.

با توجه به همین مساله اگر مذاکرات وین موجب کاهش قیمت دلار در بازار شود، احتمالا موجب کاهش قیمت گوشی موبایل در بازار می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.