کد مطلب: ۳۵۵۹۲۴

یک کارشناس امور بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

آیا ادغام بانک‌های نظامی منجر به تورم می‌شود؟

آیا ادغام بانک‌های نظامی منجر به تورم می‌شود؟

ادغام بانک‌های نظامی وارد فاز جدی شده، به نحوی که ابتدا رئیس‌جمهور این خبر ار اعلام کرد و پس از آن وزیر دفاع نیز گفت که تا چند روز آینده اخبار جدایی بنگاه‌های اقتصادی از نیروهای مسلح اعلام خواهد شد. اما ادغام این بانک‌ها چه تاثیری بر وضعیت کلان اقتصاد کشور می‌گذارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور در در پنجاه و هشتمین مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی اعلام کرد که چند بانک نیروهای مسلح در هم ادغام می‌شوند. دولت وظبفه پرداخت بخشی از بدهی این بانک را بر عهده گرفته است. برخی از کارشناسان نسبت به نتیجه این ادغام نگران هستند زیرا معتقدند دولت برای این که سهم خود را در پرداخت بدهی این بانک‌ها بپردازد مجبور به چاپ پول می‌شود. در نهایت این چاپ پول به ترتیب منجر به افزایش پایه‌پولی، رشد حجم نقدینگی و در نهایت افزایش نرخ تورم می‌شود.

با انتشار این خبر و عواقب آن، برخی از کاربران توئیتری این ادغام را مثبت ارزیابی کردند و این طور استدلال کردند که چون زیان بانک‌های ضعیف با سود بانک‌های قوی‌تر پوشش داده می‌شود. دولت در این صورت مجبور به چاپ پول نمی‌شود.

برخی نیز به این موضوع اشاره کردند که قرار است با ادغام بانک‌های نظامی بدهی آنها به بانک مرکزی کاهش یابد و به همان نسبت تاثیر مستقیم بر سرعت گردش پول و نقدینگی دارد.

مرتضی عزتی، کارشناس اقتصادی ادغام بانک‌ها را مثبت دانست و گفت: اساسا ادغام بانک‌ها و موسسات برای پایین آوردن نرخ تورم انجام نمی‌شود. هدف اصلی این ادغام این است که نابه‌سامانی‌ها و مشکلات بازار پول را برطرف کند. اگر این هدف را تحقق ببخشد باید ببینیم آثار دیگری دارد یا نه؟

وی در این خصوص ادامه داد: یکی از مشکلاتی کشور در بخش موسسات اعتباری یا بازار پول این است که موسسات زیان‌ده و ناکارآمد هستند. خودشان مشکل دارند، نمی‌توانند به خوبی فعالیت کنند،به تبع آن برای اقتصاد مشکل ایجاد کرده‌اند و بازار پول و سرمایه را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

این کارشناس علت مشکلات بانک سپه را چنین ارزیابی کرد: یکی از علت هایی که بانکی مثل بانک سپه با مشکلات مالی مواجه شد ایجاد بانک‌هایی موازی با این بانک در نهادهای نظامی است. اگر فعالیت‌هایی که از بانک سپه به بانک‌های دیگر منتقل شده، با ادغام این بانک‌ها به بانک سپه برگردد که قدیمی‌ترین بانک ایرانی است و می‌تواند یک نمادی برای فعالیت‌های بانکداری باشد، احیا شود و فعالیت‌های بانکی مناسبی را انجام دهد، نتیجه ادغام مثبت خواهد بود.

وی همچنین افزود: بانک‌های کوچک در نظام پولی مشکل ایجاد کرده‌اند، برخی از این‌ها موسساتی هستند که شرایط لازم از نظر قانونی برای بانک یا موسسه مالی اعتباری شدن را از ابتدا نداشتند و مجوز برخی از این‌ها زیر سوال است. این مجوزهایی مغایر با قانون است و با ادغام بانک‌ها لغو می‌شود. کمکی به قانون‌گرایی و نظم بخشیدن به امور در کشور است.

عزتی اثر منفی ادغام بانک‌ها را چنین عنوان کرد: اما اگر از تعداد این بانک‌ها کاسته شود می‌تواند به رقابت در بازار بانکی اثر منفی بگذارد. البته اثرات مثبت سر جای خودش است. ولی در بازار پول تاثیر زیادی نمی‌گذارد و حجم نقدینگی را خیلی تغییر نمی‌دهد. فقط حجم نقدینگی را قابل کنترل‌تر می‌کند به این علت که بانک سپه بیشتر تحت کنترل دولت و بانک مرکزی است و همین مساله کنترل را بر فعالیت‌های بانکی افزایش می‌دهد و سیاست‌گذاری را برای دولت آسان‌تر می‌کند. در مجموع اثر زیادی بر تورم نمی‌گذارد بلکه با سامان دادن بازار پول کمک می‌کند سیاست‌گذاری دولت در اصلاح مشکلات بهتر شود.

طبق ارقام منتشر شده در برخی از رسانه‌ها باید حدود 20 هزار میلیارد تومان از بدهی این بانک‌ها را دولت پرداخت کند و مابقی در جریان ادغام از طریق بانک‌‎ها پرداخت می‌شود.،

عزتی در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای پرداخت این رقم مجبور به چاپ پول می‌شود؟ گفت: این عدد رقم زیادی نیست. دولت می‌تواند از طریق فروش برخی از دارایی‌های این بانک‌ها رقم مورد نیاز را تامین کند. نیاز نیست دولت پول منتشر کند بلکه می‌تواند دارایی منتقل کند. به این ترتیب خصوصا اگر دارایی‌ها فیزیکی باشد نمی‌تواند منجر به تورم شود. به این صورت دولت به یک شکل سود می‌برد که بخشی از دارایی‌هایی که باید خصوصی‌سازی می‌کرد و در اختیار دولت است و دولت را بزرگ کرده را کوچک کند. از طرفی نیز پولی را به بازار تزریق نکرده است. اگر از این مسیر اقدام شود سودمند است.

وی در پایان قیمت دلار در بهار سال آینده را چنین پیش‌بینی کرد: قیمت‌ها و حداقل قیمت ارزهای خارجی و دلار که بیشتر مورد توجه است، کاهش می‌یابد و تثبیت دو سه ماهه‌ای حدود عددی پایین‌تر از قیمتی که الان دلار دارد رخ می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.