کد مطلب: ۵۰۶۵۹۴

در گفتگوی تجارت‌نیوز با دو کارشناس مطرح شد:

محدوده حمایتی نمادهای بانکی کجاست؟ / دارا یکم ارزندگی دارد؟

محدوده حمایتی نمادهای بانکی کجاست؟ / دارا یکم ارزندگی دارد؟

صندوق دارا یکم که متشکل از نمادهای بانکی است در چند وقت اخیر افت زیادی را تجربه کرده و اکنون ۲۰۰ واحد از این صندوق حدود ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان قیمت دارد. با این تفاسیر آیا نمادهای بانکی و دارا یکم همچنان ارزندگی دارد؟

سعید ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: صنعت بانکداری در ایران به عنوان یکی از صنایع مادر در اقتصاد و حلقه اتصال بازارهای مالی کشور شناخته می‌شود. با افزایش تعداد بانک‌ها در بازار سرمایه و با در اختیار گرفتن نزدیک به ۷ درصد از سهام کل بازار، صنعت بانکداری به عنوان پنجمین صنعت بزرگ بازار سرمایه شناخته می‌شود. این صنعت به دلیل تاثیر‌پذیری پایین از نوسانات بازارهای جهانی، تغییرات قیمتی و نسبت ریسک به بازدهی مناسب، اصولا مورد توجه سرمایه‌گذاران بازار سرمایه قرار می‌گیرد.

این کارشناس در رابطه با تاثیر FATF بر بازار سرمایه گفت: نقش این صنعت در بازار سرمایه ایران باعث شد که دولت در راستای سیاست‌های اقتصادی و گسترش خصوصی‌سازی، تصمیم به واگذاری بخش بزرگی از سهام دولتی به عموم مردم را از طریق صندوق دارا یکم بگیرد که در زمان عرضه مورد توجه و استقبال جامعه سهامداران قرار گرفت.

در حال حاضر یکی از موضوعات مورد بحث اقتصاد سیاسی ایران، مسئله گروه ویژه اقدام مالی یا FATF است. پس از پیگیری‌های دولت در رابطه با لایحه FATF رهبری دستور بررسی دوباره این لایحه را به شورای نگهبان داده است. واقعیت این است که عدم تصویب این لایحه به دلیل موارد تحریمی قبلی تأثیری بر بازار سرمایه و گروه بانکداری نداشته است. از سوی دیگر تصویب این لایحه نیز در عمل تاثیر شدیدی بر سودآوری گروه بانکداری ندارد، اما تاثیر روانی حاکم بر کنش سهامداران نشان می‌دهد که بازار بر تأثیر روانی یک خبر واکنش بیشتری نشان می‌دهد تا سودآوری آن خبر.

با توجه به بندهای موجود در این لایحه بعید به نظر می‌رسد که تغییر شدیدی در روند سودسازی بانک‌ها در صورت تایید آن اتفاق بیفتد با این حال انتظارات بازار در ایجاد تغییرات بنیادی در اقتصاد سیاسی کشور، واکنش‌های روانشناسانه مثبتی در میان جامعه سهامداران ایجاد می‌کند. از دیگر تاثیراتی که تصویب FATF بر اقتصاد ایران می‌گذارد کاهش نرخ دلار است. نوسانات نرخ دلار با یک فاصله تاریخی کوتاه‌مدت بر روند بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد با تصویب FATF انتظار کاهش قیمت دلار وجود دارد. بنابراین بازار سرمایه و بالاخص برخی گروه‌ها می‌تواند تحت تاثیر روند نزولی نرخ دلار قرار گیرند.

این کارشناس در ادامه افزود: باید توجه کرد که برای شرکت‌های دلار محور افزایش قیمت دلار با افزایش سود خالص همراه است افزایش سودآوری به شرط ثابت ماندن مقدار تعادلی P/E باعث افزایش قیمت خواهد شد و از سوی دیگر با افزایش قیمت دلار ارزش جایگزینی صنایع نیز افزایش پیدا می‌کند که این امر نیز تاثیر چشمگیری بر افزایش تقاضا در بازار برای این گونه سهم‌ها ایجاد می‌کند.

در این میان گروه بانکداری به دلیل فروش ریالی و تاثیرپذیری منفی از تحریم‌های ناشی از عدم تصویب FATF می‌تواند با کاهش نرخ ارز روند صعودی به خود بگیرد. برداشته شدن تحریم‌های بانکی و ایجاد کانال‌های ارتباطی مالی، می‌تواند روند حرکتی نمادهای بانکی را با رشد مناسبی همراه کند.

این کارشناس در رابطه با آینده نمادهای بانکی در بازار سرمایه گفت: در خاتمه می‌توان بیان کرد که با توجه به شرایط اقتصاد سیاسی کشور و انتظار برای تصویب FATF و برداشتن تحریم‌های بانکی و کاهش نرخ دلار، نمادهای گروه بانکداری تحت تاثیر مجموعه عوامل ذکر شده، می‌تواند جزو پیشروهای حرکتی بازار سرمایه ایران قرار گیرد.

محدوده حمایتی نمادهای بانکی کجاست؟

همچنین باقر خادمی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر انتخابات آمریکا بر نمادهای بانکی گفت: تصور برد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و بازگشت این کشور به برجام و در نتیجه افزایش تاثیر مثبت این مساله در بهبود عملکرد بانک‌ها، سبب ایجاد خوشبینی‌هایی به این گروه شده بود. با این وجود گروه بانکی نیز همگام با افت قیمتی غالب سهام شرکت‌ها و همچنین خروج پول قابل توجه از بازار دچار اصلاح قیمتی شدند. در راس این گروه بانک ملت قرار داشت که با اخبار افزایش سرمایه از سود انباشته و تجدید ارزیابی و نیز سود تسعیر ارز قابل توجه به نظر می‌رسد بیشترین پتانسیل رشد را در گروهش داشته باشد.

با این حال این سهم نیز از افت مجموعه‌ بازار در امان نماند و با عنوان به اصطلاح لیدر گروه بر وضعیت دیگر سهام بانکی نیز اثرگذاری داشت. سهام بانک ملت افت بیش از یک سوم را از بالاترین قیمت تجربه کرده است. با شدتی کم و زیاد دیگر سهام گروه بانکی نیز با افت قیمتی مواجه بوده‌اند.

این کارشناس در رابطه با محدوده حمایتی و مقاومتی نمادهای بانکی گفت: به هر ترتیب با توجه به نمودار شاخص گروه بانکی و اغلب سهام این گروه، به نظر می‌رسد به محدوده‌ حمایتی مهم و قوی‌ نزدیک شده‌اند. شاخص بانک‌ها در محدوده ۷۴۰۰ واحد حمایت مهمی دارد که به نظر به این محدوده واکنش نشان دهد. هم‌زمان سه سهم اصلی گروه بانکی شامل «وبملت»، «وبصادر» و «وتجارت» نیز در همین محدوده‌های قیمتی دارای حمایت بسیار قوی و مهمی هستند که می‌توانند از این قیمت‌ها با افزایش تقاضا مواجه شوند. با این وجود باید در نظر داشت که این گروه نیز هم‌چون اغلب سهام بازار، حمایت‌های مهمی را از دست داده‌اند و برای برگشت به روند صعودی باید شاهد تحولات در ارزش معاملات و اتفاقات بنیادی بود. مقاومت تکنیکالی شاخص بانک‌ها و در واقع سیگنال ورود در محدوده‌ ۸۱۰۰ واحد است.

دارا یکم ارزنده است؟

صندوق دارا یکم در نیمه اول سال پذیره‌نویسی شد و در دوره رشد شارپی بازار سهام تا حدود هفت میلیون تومان هم رسید اما حدود چهار ماه است که ارزش این نماد بین ۳/۵ تا ۴ میلیون تومان نوسان می‌کند و رشد و نزول جدی ندارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود صندوق دارا یکم که متشکل از زیرمجموعه‌های گروه بانکی به دلیل رشد این نمادها رشد کنند.

همچنین محمد خبر‌ی‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ارزندگی دارا یکم گفت: دارا یکم یک صندوق است و ارزش صندوق‌ها باید بر اساس خالص ارزش دارایی‌ها محاسبه شود اما قیمت دارا یکم بر اساس ۷۵ درصد خالص ارزش دارایی‌ها محاسبه می‌شود. این اتفاق در شرکت‌های سرمایه‌گذاری عادی است اما تفاوت قیمت صندوق‌ها با خالص ارزش دارایی‌ها باید حدود ۵ درصد باشد که به دلیل اینکه صندوق دارا یکم بازارگردان ندارد نوسان قیمت آن با خالص ارزش دارایی‌ها بیش از ۲۰ درصد شده است.

به همین دلیل که این صندوق‌ها بازارگردان‌ ندارند به محل نوسان‌گیری برای سهامداران خرد تبدیل شدند و اگر بازارگردان با منابع کافی وارد عمل شود به مرور قیمت صندوق به خالص ارزش دارایی‌ها خواهد رسید.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مگه مردم فهم ارزندگی داشتن و نداشتن دارن؟؟؟

  • ناشناس

    ای کلک خودت سهام دارایکم خریدی و دارای سعی می کنی با پمپاژ خبر ارزندگی و سوددهی،ملت را به خرید این سهم ترغیب کنی؟ به جای این کار ها سهامت را بفروش و خروج بزن که هوا بس ناجوان مردانه سرد است:))))

  • ناشناس

    دارا یکم قیمت ابطال نزدیک بیست تومن ، تازه در این زمانه که تمام سهم ها از قیمت ذاتی کمتر هست، قیمت ابطال بیست تومن هست و قیمت خرید و فروش سیزده هزار تومن .
    عرضه اولیه زیر قیمت عرضه .

  • باران

    حرف شما درست و متین.
    دارا یکم شامل سه بانک و دو بیمه با این همه درآمد و سودآوری بازارگردان می خواد چکار؟
    و رشد ارزش آن ها در خود ایران هم اتفاق می افتد حتی بدون نگاه به خارج.
    خود بانک ها سهام خودشان را بازار گردانی کنند و از این طریق سود مضاعفی هم ببرند.
    بانک ها مملو از نقدینگی اند.

  • ناشناس

    دارایکم ارزش پیدا می کند

  • ناشناس

    طبق ماده ۴۱۶ قانون مدنی
    صندوق #پالایش باید ابطال شود
    و اصل پول مردم و بدن …اگر همه از طریق دادگاه شکایت کنند ،
    دولت دیگه نمیآد همچین بلایی سر مردم خودش بیاره … و موظف به پاسخگویی میشن …? همه جا منتشر کنیدشماره دادستانی کل کشور
    همه زنگ بزنید
    و شکایت و ثبت کنید

  • مجمع تحلیلگران

    خدایا یه پول درست حسابی به من بده یه عقل درست حسابی به حقوقیا . یه صحبت کوچولو با شرکتای متوسط و کوچیکتر بازار. راهتونو از شاخص سارا جدا کنین. اگه میخاین نقدینگی بیاد سمت شرکتاتون . حقوقی فکر میکنه هر کاری دلش بخواد میکنه. نه جناب اون خبرا نیست. دوران شاخص سازا بپایان رسید. . نه نقدینگی وجود داره و نه اعتمادی . اگه شرکتای کوچکتر حمایت کنه از حقیقی نقدینگی میاد سمتش و گرنه اونام به پای شاخص سازا خواهند سوخت .

  • ناشناس

    بیشتر افت بازار ناشی از نوسانگیری حقوقی ها وبازارگردانها بود که قبل از بحث فولاد اتفاق افتاد و باعث فراری دادن سهامدارهای ریز ودرشت شد