کد مطلب: ۸۱۴۳۱۳

مقایسه ارزش دلاری بورس تهران با کشورهای خاورمیانه (اینفوگرافیک)

مقایسه ارزش دلاری بورس تهران با کشورهای خاورمیانه (اینفوگرافیک)

بررسی ‌ها نشان می‌دهد بازار سهام ایران طی سال‌های اخیر بخشی از ارزش دلاری خود را از دست داده است. در حال حاضر بورس ایران در مقایسه با بورس‌های منطقه خاورمیانه، در رتبه پایینی قرار گرفته و با رقبای قدرتمندی روبروست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدتی است تحلیلگران برای محاسبه ارزش بازار سهام و تشخیص شکل‌گیری حباب در این بازار، از شاخصی با عنوان «ارزش دلاری» استفاده می‌کنند؛ فارغ از اینکه چنین محاسبه‌ای تا چه میزان گویای تمام واقعیت درباره بازار سهام است، اما می‌تواند معیاری برای مقایسه بورس ایران با بورس‌های جهان باشد.

ارزش دلاری بورس تهران

کدام کشور ارزشمندترین بورس خاورمیانه را دارد؟

روند نزولی بازار طی سال‌های اخیر در کنار نوسانات ارزی کشور، وضعیت بورس تهران را در میان بورس‌های خاورمیانه تا حدی تضعیف کرده است. یک بررسی تازه نشان می‌دهد بورس تهران از لحاظ ارزش دلاری، در میان بورس‌های خاورمیانه، در رتبه هفتم قرار گرفته است.

بر اساس این بررسی که اکوایران آن را منتشر کرده است، بورس عربستان توانسته با ارزش بیش از دو هزار و 670 میلیارد دلار، خود را در جایگاه نخست ارزشمندترین بورس خاورمیانه از لحاظ ارزش دلاری قرار دهد که البته این موفقیت را مدیون غول نفتی خود یعنی شرکت «آرامکو» است.

در این میان بورس ابوظبی (امارات) با ارزش 741 میلیارد دلار، در رتبه دوم قرار دارد که اگرچه جایگاه خوبی را کسب کرده است اما همچنان فاصله بسیار زیادی با بورس عربستان دارد.

پس از بورس ابوظبی، بورس تل‌آویو با ارزش 216 میلیارد دلار در رتبه سوم قرار گرفته که آن هم با جایگاه بورس‌های اول و دوم خاورمیانه فاصله فاحشی دارد. از همین رتبه به بعد، ارزش دلاری بازارهای سهام کشورها رو به نزول دارد و فاصله زیادی را با دو بورس بزرگ عربستان و ابوظبی ترسیم می‌کنند.

بورس‌های با ارزش کمتر از 200 میلیارد دلار

از رتبه چهارم به بعد، ارزش دلاری بازارهای سهام زیر 200 میلیارد دلار قرار گرفته‌اند. بر این اساس چهار بورس قطر، استانبول، کویت و تهران، به ترتیب 165 میلیارد دلار، 152 میلیارد دلار، 147 میلیارد دلار و و 145 میلیارد دلار ارزش دارند.

بورس تهران در واقع آخرین بورس این جدول با ارزش بالاتر از 100 میلیارد دلار است که در جایگاه هفتم بورس‌های خاورمیانه از لحاظ ارزش دلاری قرار دارد.

گفتنی است ارزش دلاری بورس تهران در سال 98، درست زمانی که بازار سهام استارت رشد خود را زده و شاخص کل در محدوده 400 هزار واحدی قرار گرفته بود، رقم 115 میلیارد دلار را نشان می‌داد.

از این زمان تا مردادماه سال 99 که شاخص کل در نقطه اوج قرار گرفت، تقویت جریان ورود پول حقیقی و ثبات نسبی قیمت دلار، ارزش دلاری بورس تهران را به 356 میلیارد دلار رساند.

با این حال اما پس از ریزش تاریخی بورس در این سال و قرار گرفتن شاخص کل بورس در محدوده کمتر از یک میلیون و 200 هزار واحد، ارزش دلاری بورس به زحمت در سطح 200 میلیارد دلار حفظ می‌شد. در حال حاضر نیز با وجود گذر شاخص کل از سقف تاریخی، ارزش دلاری بورس تهران 56.6 درصد کمتر از ارزش دلاری بورس در اواسط تابستان 99 است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این نشان دهنده ارزش پول مردم در بورسه یعنی نصبت به اون موقه حتی از نصف هم کمتر شده!!

  • خان دادا‌ش

    خب این کاملا طبیعیه
    و همه‌ی ما قبول داریم ک قیمت‌های سال99 احمقانه بود
    پس
    اون قیمت‌ها معیار درستی برای اندازه گیری نیستن

  • ناشناس

    ارزش واقعی بورس ایران 750 میلیارد دلاره

    • ناشناس

      رو چه حساب؟