کد مطلب: ۵۲۸۷۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پالت ارزی از عراق و کره در راه است؟/ جدیدترین اخبار از ارزهای بلوکه ایران

پالت ارزی از عراق و کره در راه است؟/ جدیدترین اخبار از ارزهای بلوکه ایران

اخبار تازه درباره ارزهای بلوکه ایران در کره جنوبی و عراق منتشر شده است. اخباری که البته نشانی از انتقال ارز به ایران ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز سفر دو روزه نخست وزیر کره جنوبی امروز به پایان می‌رسد. سفری که گفته می‌شد برای رایزنی درباره ارزهای بلوکه شده ایران انجام شده است اما از نتیجه این مذاکرات فقط یک خبر منتشر شده است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داده است که بخشی از ارزهای بلوکه شده ایران قرار است به کانال سوییس منتقل شود تا از طریق آن دارو و تجهیزات پزشکی خریداری شود.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که خبری از انتقال پول نقد به ایران نیست و البته مشخص نیست انتقال پول ایران برای خرید دارو هم عملی شود یا خیر؟ چرا که پیش از این کره جنوبی بارها وعده داده بود که پول ایران را برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی منتقل می کند.

به عنوان مثال در سال ۹۸ تسنیم به نقل از بلومبرگ نوشت که وزیر امور خارجه کره جنوبی وعده داده است که ۲ میلیون دلار از پول بلوکه ایران را برای خرید کیت تشخیص کرونا و داروی بیماریهای ژنتیکی اختصاص می‌دهد. البته هرگز مشخص نشد که این اتفاق محقق شد یا نه؟

علاوه بر این پارسال بارها خبر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی، عراق و عمان منتشر شد. اخباری که حالا عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی می‌گوید دروغ است!

سال گذشته حمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتاق ایران و عراق از آزادسازی سه میلیارد دلار ارزهای بلوکه شده در کره جنوبی، عراق و عمان خبر داد.

پیش از این هم اخباری از این دست منتشر شد و بدون نتیجه رها شد. حالا دوباره حمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتاق ایران و عراق به ایسنا گفته است: با وجود شرط دشواری که دولت عراق بر سر راه شرکت‌ها گذاشته اما پول‌های ایران در عراق امکان جابجایی پیدا کرده‌اند.

او در ادعایی عجیب توضیح داده است: در سال‌های گذشته یکی از بهانه‌هایی که دولت عراق در تسویه نکردن پول‌ حاصل از صادرات ایران داشت، تحریم‌های آمریکا بود اما در هفته‌های گذشته، گشایش‌هایی در این زمینه رخ داده و حتی صحبت از دادن یک مهلت ۱۲۰ روزه به عراق مطرح شده است و دیگر عراق بهانه تحریم امریکا را ندارد!

با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد که خبری از انتقال ارز به ایران نیست و در نهایت بحث فروش کالا به ایران در ازای پول بلوکه شده مطرح است. اتفاقی که به گفته فعالان بازار ارز تاثیری در این بازار نخواهد گذاشت.

برای اطلاعات بیشتر گزارش چرا روند قیمت دلار امروز افزایشی شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یکسال هست که میگین پالت ارزی.خبری نیست.دیگه روحانی جان حرفات برای مردم ارزشی نداره حتی اگر راست باشه.

  • حسین

    جالبه خبری که همتی خودش بیان کرده رو میگه دروغه! از قدیم گفتند که دروغگو کم حافظه میشه