کد مطلب: ۵۲۸۵۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا روند قیمت دلار امروز افزایشی شد؟

چرا روند قیمت دلار امروز افزایشی شد؟

دلار از صبح امروز شروع به افزایش کرده و در همان ساعات ابتدایی معاملات از ۲۵ هزار تومان گذشته است. اما مهم‌ترین علل ایجاد این روند افزایشی چه بوده؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، درحالی که تلاش برای حصول نتیجه در مذاکرات برجامی وین ادامه دارد، بازار ارز در داخل سیگنال‌های متفاوت و بعضا ضدونقیضی دریافت می‌کند.

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز، در گفتگو با تجارت‌نیوز، عنوان می‌کند که در دو روز اول هفته با اخبار مثبت برجام بازار کمی نزولی شده بود اما از صبح امروز اخباری رسیده که، با وجود تعطیلی کسب و کارها و کاهش حجم معاملات تجاری با حواله، توانسته مسیر بازار را تغییر دهد.

سه سیگنال مهم امروز

شاید مهم‌ترین سیگنال دریافتی بازار در روز دوشنبه وقوع انفجار و آتش‌سوزی در تاسیسات هسته‌ای نطنز باشد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره این انفجار گفته:« بامداد روز یکشنبه حادثه‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز (مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن) رخ داده است. بر اساس اطلاع ما خوشبختانه این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است. علت آن نیز در دست بررسی است که متعاقبا اعلام می کنیم».

نیویورک تایمز اما ماجرا را از زاویه دیگری روایت کرده است. این روزنامه نوشته: « رژیم صهیونیستی از تایید یا تکذیب علنی این موضوع خودداری کرده است. اما مقامات اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی گفتند که رژیم صهیونیستی در این سانحه نقش داشته است. دو مقام اطلاعاتی رژیم گفتند که این سانحه با انفجاری بزرگ رخ داده است و کاملا سیستم برق مستقل و شدیدا تحت حفاظت داخلی را که تامین کننده برق سانتریفیوژهای زیرزمینی است تخریب کرده. همچنین آنان مدعی شدند که این انفجار ضربه‌ای محکم به توان ایران برای غنی‌سازی اورانیوم وارد کرده است و دست کم نه ماه طول می کشد که تولید اورانیوم غنی شده نطنز بازیابی شود».

سیگنال دوم گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول بوده است. این نهاد بین‌المللی که در پایان سال ۲۰۱۸ کل ذخایر ارز و طلای ایران را بالغ بر ۱۲۱٫۶ میلیارد دلار اعلام کرده بود، معتقد است ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۹ افت قابل توجه داشته و به ۱۲٫۴ میلیارد دلار رسیده و این رقم در پایان سال ۲۰۲۰ نیز بالغ بر ۴ میلیارد دلار شده است.

سیگنال سوم با این که به نظر مثبت می‌رسد اما ظاهرا عملا بی‌تاثیر بوده است. یونهاپ، خبرگزاری رسمی کره جنوبی در تحلیلی با پرداختن به سفر «چانگ سای کِیون» نخست وزیر کره جنوبی به تهران نوشته:« تهران و سئول در حال رایزنی درباره چگونگی آزادسازی بخشی از وجوه بلوکه شده ایران در بانک‌های کره جنوبی از طریق کانال سوئیس هستند».

ادامه نوسانات کوچک تا انتخابات

افسری معتقد است خبر انفجار در نطنز توانسته بازار را بار دیگر خریدار کند و گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول هم موجب تاثیر روانی در بازار شده. چرا که وقتی مخاطب چنین آماری را می‌خواند و می‌داند درآمد ارزی تا این اندازه کم شده، از طرفی در حال حاضر گشایش خاصی هم حاصل نشده، گمان می‌کند که دلاری در کار نیست و شروع به خرید دلار نقدی می‌کند.

به باور این کارشناس با توجه به اخبار ضدونقیضی که هر روز به بازار می‌رسد و واکنش هیجانی بازار به آن‌ها، احتمالا صعود و نزول ارز در کانال‌های قیمتی فعلی تا زمان انتخابات ادامه پیدا کند و جهش یا ریزش چشمگیری ایجاد نشود.

او با اشاره به سفر نخست‌وزیر کره به ایران و احتمال آزادسازی ارزهای بلوکه نیز درباره علت بی‌تاثیری این خبر بر نرخ‌ها می‌گوید: هر معامله‌گر ساده‌ای هم این را می‌داند که وقتی پولمان کره است و آمریکا هم بالای سر کره، پولی دست ایران را نمی‌گیرد. نهایتا و در خوشبینانه‌ترین حالت با این سفر چند قرارداد برای واردات اجناس به ایران بسته می‌شود. بنابراین طبیعتا بازار هم واکنشی به آن نشان نمی‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • انلاین

    بازار کاهشی گول نععععخوووووریدهاااااااا

    • ناشناس

      اره دقیقاًهمینجوری که تواین چندسال کاهشی بوده.