کد مطلب: ۳۲۳۴۰۴

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

ارز ارزان شود، قیمت مسکن ۲۵ درصد کاهش می‌یابد

ارز ارزان شود، قیمت مسکن 25 درصد کاهش می‌یابد

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران می‌گوید: چنانچه وضعیت نرخ ارز و طلا در ماه‌های آتی روند نزولی یا تثبیت شده را به خود بگیرد در ماه‌های بهمن و اسفند قیمت مسکن 25 درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در آخرین کارنامه بازار مسکن مربوط به مهر ماه با وجود افزایش 83 درصدی قیمت مسکن، میزان معاملات روند نزولی داشته است. عده‌ای از فعالان بازار مسکن معتقدند که رشد 83 درصدی قیمت مسکن حبابی بیش نیست اما در مقابل برخی فعالان صنفی نیز می‌گویند چنانچه نرخ ارز روند با ثبات‌تری را به خود نگیرد مسکن وارد فاز تازه‌ای از بحران رکود - تورمی خواهد شد.

حال در این بازه زمانی این پرسش مطرح می‌شود آیا ممکن نیست به واسطه کاهش معاملات، قیمت مسکن در روزهای آینده کمی ارزان شود؟

در همین زمینه نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره این پرسش که آیا به واسطه کاهش معاملات قیمت مسکن در روزهای آینده ارزان خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد: در پنج ماه گذشته حجم معاملات روند نزولی بودن را طی کرده است. با برآوردهای انجام شده در ماه‌های تیر، مرداد، شهریور و مهر به ترتیب شاهد 25، 36، 45 و 40 درصدی کاهش حجم معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.

حسام عقبایی در ادامه می‌گوید: در مهر ماه نیز معدل رشد قیمتی مسکن بیش از 83 درصد بوده است. معمولا در بازارهای مختلف اقتصادی ایران زمانی که سخن از رکود می‌شود، شاهد ارزانی و در زمان رونق نیز شاهد گرانی قیمت اقلام کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای هستیم.

او بیان می‌کند: شرایط فعلی باعث شده تا بازار مسکن با رکود تورمی رو به رو باشد. یعنی علی‌رغم اینکه بازار مسکن با رکود مواجه است اما رشد قیمت مسکن متوقف نشده است. در حقیقت در شهریور ماه سال جاری علی رغم کاهش معاملات مسکن اما با رشد 74 درصدی و در مهر ماه نیز با رشد 83 درصدی قیمت‌ها رو به رو هستیم.

او با ارائه پیش‌بینی درباره وضعیت بازار مسکن تا پایان فصل پاییز تصریح می‌کند: وضعیت قیمتی بازار مسکن به نظر می‌رسد تا پایان فصل پاییز یعنی تا پایان آذر ماه با کاهش قیمت رو به رو نخواهد شد و حباب رکود تورمی در این بازار شکسته نمی‌شود.

عقبایی درباره شرایط قیمت بازار مسکن تا پایان سال هم این طور می‌گوید که چنانچه نرخ ارز در ماه‌های دی و بهمن تثبیت بیشتری پیدا کند و با برخی نوسان‌ها رو به رو نباشد، می‌شود این انتظار را داشت که نه در تمامی نقاط کشور اما در برخی بافت‌ها به خصوص در شهرهای بزرگ که رشد قیمت از حد حقیقی بالاتر بوده و سوداگرانه رشد کرده، حباب آن شکسته شود.

او خاطرنشان می‌کند: چنانچه وضعیت نرخ ارز و طلا در ماه‌های آتی روند نزولی یا تثبیت شده را به خود بگیرد در ماه‌های بهمن و اسفند قیمت مسکن 25 درصد کاهش می‌یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.