کد مطلب: ۴۰۶۴۵۲

وزیر جهاد کشاورزی در جمع فعالان بخش‌خصوصی مطرح کرد:

از سرگیری واردات گندم به کشور / کاهش شاخص رقابت پذیری ایران

از سرگیری واردات گندم به کشور / کاهش شاخص رقابت پذیری ایران

وزیر کشاورزی از تصمیم دولت برای واردات گندم خبر داد و گفت: علی‌رغم افزایش تولید گندم، نفروختن گندم‌های تولیدی به دولت از دلایل واردات گندم در سال جاری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمود حجتی، وزیر کشاورزی امروز میهمان اتاق بازرگانی تهران بود. او در جمع فعالان بخش‌خصوصی حاضر شد تا به دغدغه فعالان اقتصادی در زمینه واردات، تولید و وضعیت ذخایر کالاهای استراتژیک کشور پاسخ دهد.

در عین حال فعالان اقتصادی در این شرایط نگران تصویر آینده اقتصاد هستند. «افزایش رکود تورمی در صورت ادامه محدودیت صادرات نفت»،«استمرار کاهش ارزش پول ملی»، « افزایش هزینه‌های دولت»،«محدود شدن توان بانک‌ها در تسهیل فعالیت‌های اقتصادی»، « افزایش بیکاری» و «گسترش نرخ فقر» هفت مولفه‌ای است که بخش‌خصوصی از دولت تقاضای برنامه برای برون رفت از این وضعیت دارند.

کاهش ١٠ رتبه‌ای شاخص رقابت پذیری ایران

در همین رابطه رییس اتاق بازرگانی تهران از کاهش ١٠ رتبه‌ای شاخص رقابت پذیری ایران در سال جاری خبر داد. مسعود خوانساری گفت: بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول رشد ایران منفی ۹.۵ درصد می‌شود.

او با بیان اینکه طبق قانون برنامه ششم قرار بر این بود که وزارت امور اقتصادی و داراریی در پایان شهریور ماه گزارشی از شاخص رقابت‌پذیری در اقتصاد ایران را ارائه دهد اما هنوز این کار صورت نگرفته است، افزود: هنوز ما مطلع نیستیم که آیا این گزارش آماده شده یا خیر، اما هفته گذشته مجمع جهانی اقتصاد، گزارش رقابت‌پذیری را برای سال ۲۰۱۹ اعلام کرده که بر اساس آن از ۱۱۲ مضمون و ۱۰۳ شاخص، رتبه ایران با ۱۰ درجه کاهش به ۹۹ رسیده است.

خوانساری افزود: در سال ۹۰ رتبه ایران ۶۲ بوده اما اکنون ۳۷ کشور از ما جلوتر آمده اند ضمن اینکه ضعیف ترین رتبه ها در حوزه کارآیی بازار کار، وضعیت اقتصاد کلان، بازار محصولات و پویایی نهادها بوده است که رتبه ما در این شاخص ها ۱۳۰ تا ۱۴۰ به ثبت رسیده است.

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه صندوق بین المللی پول گزارش رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ را اعلام کرده، خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی دنیا با کاهش ۶ دهم درصد معادل ۳ درصد پیش بینی شده است اما ایران روند نزولی را در پی گرفته و منفی ۹۵ درصد را تجربه خواهد کرد در حالی که بانک جهانی همین شاخص را منفی ۸.۷ درصد پیش بینی کرده است.

او گفت: در ادامه تورم پیش‌بینی شده برای سال ۹۸ را معادل ۳۸ درصد، سال ۹۹ معادل ۲۹ درصد و سال ۱۴۰۰ معادل ۲۲.۷ درصد است.

دولت دست در جیب بانک مرکزی نکند

خوانساری در بخش دیگر سخنانش از تداوم محدودیت‌های ناشی از صادرات نفت و رکود تورمی خبر داد و تصریح کرد: محدود شدن توان بانک‌ها در تشکیل فعالیت‌های اقتصادی قطعا بیکاری را افزایش داده و نرخ فقر نیز بالاتر خواهد رفت. ضمن اینکه دولت امسال با کسری بودجه بالایی برخوردار بوده و برای تامین کسری‌ها باید یا از افزایش درآمدهای مالیاتی بهره گیرد یا توزیع اوراق مشارکت و قرضه را ادامه دهد.

123

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران می‌گوید: هفته گذشته مجمع جهانی اقتصاد، گزارش رقابت‌پذیری را برای سال ۲۰۱۹ اعلام کرده که بر اساس آن از ۱۱۲ مضمون و ۱۰۳ شاخص، رتبه ایران با ۱۰ درجه کاهش به ۹۹ رسیده است.

او گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی راهکار خوبی است اما عمدتا فشار بر روی بنگاه‌ها و شرکت‌های شناسنامه وارد خواهد آمد. همان طور که در نیمه اول امسال نیز چنین شرایطی حاکم شده است.

خوانساری افزود: در رابطه با انتشار اوراق مشارکت نیز بدهی‌های دولت را به سال بعد موکول می‌کنیم که اگر قرار باشد از بانک مرکزی این موضوع تامین شود به طور قطع در ۴ سال آینده با مشکلات جهش ارزی مواجه خواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در سال ۹۲ ارزش پول ملی کاهش یافته و با افزایش قیمت ارز مواجه بودیم که همین موضوع در سال ۹۷ نیز تکرار شد و اگر سیاست ها به درستی اعمال نشود در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ مجدد با افزایش قیمت ارز و افت ارزش ریال مواجه خواهیم بود.

خوانساری گفت: سازمان برنامه اعلام کرده ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان پرداخت می‌شود که سهم هر نفر سالانه ۱۶ میلیون تومان است. در حالی که این پول در چرخه اقتصاد کشور نیست و یارانه غیرعادلانه، غیر هدفمند و فسادانگیز را توزیع می‌کند.

او با بیان اینکه در صورت کاهش درآمدهای نفتی دو راهکار برای جبران کسری بودجه دولت وجود دارد، خاطرنشان کرد: افزایش صادرات غیرنفتی و بالا بردن سطح تقاضا در داخل می‌تواند راهکارهای موثر باشد. ضمن اینکه یارانه نقدی را به صورت مستقیم به اقشار نیازمند پرداخت نماییم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: هم اکنون فصل تدوین بودجه بوده و انتظار ما از دولت آن است که دست در جیب بانک مرکزی نکند بلکه از طریق کاهش هزینه دولت، اصلاح یارانه‌ها و اصلاح بودجه شرکت‌های دولتی این منابع را تامین کند.

گندم‌کاران به دولت گندم نفروختند

آنچه که از صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی پیداست ایران دوباره واردکننده گندم شده است. وزیر جهاد کشاورزی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از تصمیم دولت برای واردات گندم خبر داد؛ به گفته او علی‌رغم افزایش تولید گندم، نفروختن گندم‌های تولیدی به دولت از دلایل واردات گندم در سال جاری است.

12 8

محمود حجتی، وزیر کشاورزی می‌گوید: هیچ نگرانی از بابت موجودی ذخایر نداریم و وضعیت ما در حوزه کود، بذر و سم عالی است.

محمود حجتی در بخش دیگر سخنانش از افزایش موجودی ذخایر استراتژیک گفت و به فعالان بخش‌خصوصی نوید داد که در این زمینه نگرانی نداشته باشند. او گفت: هیچ نگرانی از بابت موجودی ذخایر نداریم و وضعیت ما در حوزه کود، بذر و سم عالی است.

او با اشاره به فعالیت‌های این وزارتخانه گفت: بیش از ۲.۲ میلیون هکتار اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری پیشرفته مجهز شده که ۱.۱ میلیون هکتار آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

حجتی ادامه داد: در خصوص آب‌های مرزی ۲۲۰ هزار هکتار از پروژهای آب‌های مرزی را تحویل دادیم در حوزه بهره‌وری آب در سال ۹۲ به ازای هر متر مکعب ۱.۰۲ بهره‌وری صورت می‌گرفت که در سال ۹۷ این میزان به ۱.۳۴ رسیده است. در نشا کاری نیز ۲۵ درصد صرفه‌جویی آب صورت گرفته و پروژه‌های گلخانه‌ای گسترش پیدا کرده است. تعاملات ما با فرانسه و چین علیرغم تحریم‌ها در حال توسعه است.

حجتی با اشاره به اثرگذاری تحریم‌ها گفت: با وجود آن که اعلام شده غذا و دارو تحریم نیست اما من همان زمان هم پیش‌بینی می‌کردیم که در این حوزه اختلالات مالی داشته باشیم. اکنون نیز عمده واردات ما در بخش کشاورزی از اروپا و آمریکا است.

او درباره ذخایر استراتژیک کشور گفت: هیچ نگرانی از بابت موجودی ذخایر نداریم و وضعیت ما در حوزه کود و بذر و سم عالی است فقط در ذرت کمی مشکل داریم که ذخایر دولتی ۲ میلیارد تن است که رقم مناسبی است.

گرفتاری‌های مشترک ما صادرات است

حجتی ادامه داد: یکی از گرفتاری‌های مشترک ما صادرات است که هیچ وقت وضعیت خوبی نداشتیم، عضو هیچ پیمان منطقه‌ای نبودیم و به تازگی عضو اوراسیا شدیم که کشورهای عضو این پیمان مزیت‌های خوبی دارند و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

وزیر جهاد کشاورزی به صادرات عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت: کشورهای عراق و افغانستان صادرات ما را مدیریت می‌کنند و با تفرق ارزی و قدرت مالی که دارند، به ما کمک کردند.

حجتی با انتقاد از روش کشت در برخی مناطق گفت: هنوز برخی نمی‌دانند که محصول را باید با توجه به عرضه تولید کرد. چون پارسال فلان قیمت گوجه فرنگی خریدند پس حتما امسال هم همین قیمت می‌خرند در حال حاضر من برای دو سه محصول نگران هستم هر چند تمهیدات لازم اندیشیده شده در چند محصول مانند سیب و زعفران و مرکبات شمال رشد جهشی داشته‌ایم.

او تولید زعفران از ٣٥٠ هزار تن در سال گذشته، به ٥٠٠ هزار تن رسیده است، گفت: تولید سیب ایران به ٤ میلیون تن و مرکبات به ٤.٥ میلیون تن رسیده است که نگرانی برای آنها وجود دارد و باید صادرات را رونق داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر وقت اینا میگن وضعیت مساعدی داریم یعنی قراره یه چیزی بشه بدبخت بشیم