کد مطلب: ۲۱۶۱۵۷

استراحت پایان سالی

استراحت پایان سالی

اعضای چشم‌انداز بورس «تجارت‌نیوز» هفته جاری را هفته‌ای منفی برای شاخص کل بورس پیش‌بینی کرده‌اند.

پانیذ نوربخش: بازار سرمایه از مهم‌ترین ارکان یک اقتصاد است و افراد بسیاری به طور مداوم در حال رصد این بازار هستند. بدیهی است دسترسی به نظر خبرگان در قالب تحلیل یا پیش‌بینی بورس، از مطلوبیت ویژه‌ای برای فعالان و کنشگران این بازار برخوردار است.

در همین راستا، تجارت‌نیوز خدمت تازه‌ای را به علاقه‌مندان این حوزه ارائه می‌دهد. هر هفته دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس را در مورد وضعیت بازار سهام در هفته جاری جویا می‌شویم و در اولین ساعات شنبه هر هفته آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

19 esfand 96 1

نظرسنجی این هفته « تجارت‌نیوز » از چهره‌های شناخته شده، فعالان و تحلیل‌گران بازار سرمایه نشان از بازاری منفی دارد.

تک صنعتی که در هفته جاری مورد توجه اکثر اعضای نظرسنجی بازار سرمایه قرار گرفته است، گروه خودرویی است. البته کماکان تک‌سهم‌ها در میان نظرات این تحلیل‌گران و فعالان بازار سرمایه به چشم می‌خورند.

به گزارش « تجارت‌نیوز » در آستانه سال جدید تحلیل‌گران و فعالان بازار سرمایه چشم‌انداز مثبتی برای آخرین هفته سال متصور نیستند. تسویه اعتباری‌ها و نیاز به نقدینگی شب عید دو عامل اساسی در این نگاه منفی هستند. بنابراین اگرچه پیش‌بینی این هفته منفی است اما کماکان وضعیت بنیادی بسیاری از صنایع و گروه‌های بورسی مثبت است. بر این اساس سال جدید می‌تواند پایانی برای اصلاح شاخص کل بورس که مدتی است رخ داده باشد.

سهام شرکت‌های صادرات‌محور که اکثرا تحت تاثیر نرخ‌های جهانی هستند همچنان ارزنده هستند. اکثر شرکت‌های این دسته، نرخ دلار و نرخ جهانی کالاهای صادراتی را به گونه‌ای پیش‌بینی کرده بودند که کمتر از نرخ واقعی سه‌ماهه پایانی سال است.

در گروه پالایشی نیز نرخ بنزین و گازوئیل که دو فرآورده اصلی هستند، طی سه‌ماهه چهارم سال جاری رشد نسبتا مناسبی داشته است. لذا به نظر می‌رسد سهام گروه‌های نام‌برده پتانسیل رشد و بهره‌مندی از تعدیل مثبت در دوازده‌ماهه داشته باشد.

از سوی دیگر داده‌های تاریخی نشان می‌دهد، صنایعی که فروش دلاری ندارند اما مواد اولیه‌شان دلاری است با یک وقفه زمانی پس از جهش نرخ دلار، افزایش پیدا می‌کنند. همین عاملی است که احتمال رشد سهام غیردلاری را در سال جدید تقویت می‌کند.

از طرفی اخبار حاکی از رشد 20 درصدی نرخ حداقل دستمزد در سال 97 است. این اتفاق به همراه رشد نرخ دلار می‌تواند به چانه‌زنی شرکت‌ها برای رشد نرخ فروش محصولات‌شان در سال جدید کمک کند. به هر روی اگر اتفاق سیاسی منفی مهمی در سال جدید رخ ندهد از هر جهتی به وضعیت بازار سرمایه نگریسته شود، چشم‌انداز روشنی مشاهده می‌شود.

چشم‌انداز هفته آتی

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/دسته‌های پیش‌رو
1 حمید اعرابی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم‌ها
2 ولید هلالات فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم‌ها
3 فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی منفی -
4 رحیم کریمی معاون گروه سرمایه‌گذاری سایپا متعادل تک‌سهم‌ها، خودرویی‌ها
5 محمد نوربخش مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری سرمایه و دانش منفی تک‌سهم‌ها
6 مهدی طحانی مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری آوای آگاه منفی تک‌سهم‌ها
7 مهدی میرزایی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی تک‌سهم‌ها، خودرویی‌ها
8 مهدی ساسانی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی تک‌سهم‌ها
9 میثم صمدی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی تک‌سهم‌ها
10 کوروش شمس مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه متعادل تک‌سهم‌ها
11 امیرمهدی صبایی مدیریت پرتفوی و تامین مالی هلدینگ تاپیکو منفی -
12 نیما آزادی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی -
13 پشوتن مشهوری‌نژاد فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل -
14 امیر مقدم فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت خودرویی‌ها

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.