کد مطلب: ۷۵۱۸۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مانع جدید بر سر راه صادرات نفت/ پرچم‌های پاناما آرامش خیابان فردوسی را بر هم می‌زند؟

مانع جدید بر سر راه صادرات نفت/ پرچم‌های پاناما آرامش خیابان فردوسی را بر هم می‌زند؟

رویترز در گزارشی از پس گرفتن پرچم‌های مصلحتی پاناما از نفتکش‌های ایرانی خبر داد. اقدامی که چالش‌های متعددی به‌ویژه در مسیر دور زدن تحریم‌های نفتی ایران ایجاد می‌کند. چنین شرایطی بر ارزآوری کشور نیز تاثیر گذاشته و به گفته فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی، محدودیت در صادرات نفت روند نوسانی بازار را تشدید می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رویترز در گزارشی نوشت که کشور پاناما پرچم‌های خود را از 136 کشتی مرتبط با ایران پس گرفته است. اقدامی که صادرات نفت کشور را با چالش‌ مواجه می‌کند. چراکه نفتکش‌های ایرانی با استفاده از پرچم‌های مصلحتی تحریم‌ها را دور می‌زنند.

استفاده از «پرچم‌های مصلحتی» هزینه‌ اداری ثبت کشتی را کاهش می‌دهد و قوانین سخت‌گیرانه اداره کشتی‌ها، از نظر ملیت خدمه و قوانین کاری و بازرگانی تسهیل‌ می‌کند. حال باید دید چنین اقدامی از سوی پاناما چه تاثیری می‌تواند در صادرات نفت ایران داشته باشد؟

صادرات نفت ایران دچار مشکل می‌شود؟

مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس انرژی، درباره پس گرفتن پرچم‌های پاناما از نفتکش‌های ایرانی به تجارت‌نیوز گفت: تنها بازار صادراتی نفت ایران، مینی‌رفاینری‌ها (پتروشیمی‌های کوچک) در چین هستند. پتروشیمی‌هایی که وابسته به بازار رسمی نیستند و ارتباط تجاری‌‌‌شان با ایران خطرآفرین نیست.

او ادامه داد: حال با این تصمیم از سوی پاناما به‌ نظر می‌رسد اندک بازار ایران در چین هم از بین برود. چراکه نفتکش‌های ایرانی با استفاده از پرچم‌های پاناما نسبت به صادرات نفت پکن اقدام می‌کردند.

بهروزی‌فر افزود: مقامات ایرانی باید نسبت به وضع موجود چاره‌اندیشی کنند. ادامه چنین شرایطی بخش زیادی از صادرات نفتی ایران را از بازار خارج می‌کند و به‌تبع ارز وارداتی (هر چند محدود) با مشکل مواجه می‌شود. از طرفی آمریکا در تلاش برای بستن مسیر تبادل دلار بین ایران و عراق است.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: مجموع این عوامل شرایط مناسبی را برای داخل کشور رقم نمی‌زند و اقتصاد را با مشکلات اساسی مواجه می‌کند. ایران سهم چندانی در بازار نفت جهانی ندارد، بنابراین حذف نفت تاثیری بر بازارهای جهانی ندارد و به‌‌راحتی با سهمیه کشورهای دیگر قابل جبران است. بنابراین برای بهبود شرایط داخلی باید به فکر چاره‌ای بود.

نوسانات ارزی در راه است؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی، نیز درباره تاثیر تصمیم پاناما مبنی بر پس گرفتن پرچم‌های خود از نفتکش‌های ایرانی به تجارت‌نیوز گفت: یکی از متغیرهای اثرگذار بر بازار سرمایه صادرات نفت است. پیش از آنکه ماجرای برجام به صورت کامل کنار گذاشته شود ملاحظاتی درباره صادرات این محصول در نظر گرفته می‌شد که گویا امروز دیگر چنین ملاحظه‌ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: تصمیم پاناما، بستن مسیر تبادل دلار بین ایران و عراق و روند رو به افول تعامل تجاری آلمان، ایران و … هزینه مبادلات تجاری ایران را افزایش می‌دهد. به این معنا که کشور برای فراهم کردن کالاهای مورد نیاز خود مجبور به تهیه کالا با قیمت‌های چند برابر گران‌تر می‌شود.

آقابزرگی عنوان کرد: با موضع‌گیری‌های اخیری که نسبت به ایران شکل گرفته است، نه‌تنها کشورهای اروپایی بلکه کشورهای همسایه و آن‌ دسته از کشورهایی که ذخایر ارزی ایران در آن‌‌ها موجود است مانند چین، هند و کره جنوبی به ایران پشت می‌کنند. بنابراین بر خلاف ادعای دولت منابع ارزی در دسترس نیست و راه ورود به آن سخت‌تر دنبال می‌شود.

با توجه به شرایطی که به آن اشاره شد به‌نظر می‌رسد پس گرفتن پرچم‌های پاناما از نفتکش‌های ایرانی و محدودیت صادرات نفت تاتیر چندانی بر بازارهای جهانی نداشته باشد. چراکه اولاً میزان نفت صادرات کشور آنقدری نیست که با حذف آن بازار نفت جهانی دچار چالش شود، در ثانی کشورهایی همچون لیبی و ونزوئلا به‌راحتی می‌توانند سهمیه نفت ایران را جایگزین کنند.

بنابراین طبق معمول این مردم هستند که متحمل ضرر می‌شوند چراکه با محدودیت راه‌های دور زدن تحریم‌های نفتی ارزآوری به کشور دچار مشکل می‌شود. هرچند ایران در ازای صادرات محموله‌های نفتی ارزآوری چندانی نداشت، اما چنین تصمیمی از سوی پاناما در کنار محدودیت مبادلات ارزی میان عراق و ایران، تحریم سپاه از سوی اروپا و … می‌تواند بر فضای روانی بازار ارز اثر گذاشته و نوسانات را تشدیدکند.

از سوی دیگر تنها راه خروج از وضعیت فعلی تعامل با عرصه بین‌الملل است که متاسفانه این موضوع نیز مورد غفلت دولتمردان واقع شده است. همانند غفلتی که از زمستان سخت داخلی کردند و درعوض تمام توجه خود را به یخبندان اروپا معطوف کردند!

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر هدیه ایران برای لبنان در بحران انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • تقی

    در باتلاق بی سیاستی قرار داریم که تهش دره است

    • فرنود

      متاسفانهذخبرهای منفی بیشتر متقاضی دارند.. کشتی های نفت کش ایرانی تحت پرچم ایران هستند نه پاناما.. این خبر مبتنی بر اسناد نبوده و صرفا نظر یک نویسنده کاملا بی اطلاع و بر مبنای شنیده هاست.

  • احمد

    سلام طبیعی هست وقتی آقایان نمی خواهند یکبار هم که شده باتوجه به اهمیت تنگه هرمز دهن کل اروپا و آمریکا را سرویس کنند تا مردم ببینند همه شان به شکر خوردن و خرید رسمی بین المللی ایران تن می دهند یا نه ؛ آش و کاسه بدتر خواهدشد که بهتر نخواهد شد!!!

    • ناشناس

      اخه زیادی تنگه میزنند بازش میکنند فکر کردی مغازست بنظر من شما ساقیت رو عوض کن

  • ایرانی

    راه های زیادی برای پول درآوردن برای کشور هست فقط امیر کبیرش نیست همه بفکره جمع کردنه پولو فرستادن به اونور دنیان بجای سختی کشیدن برای ماهی چندصدملیون مطمئن باشید اوضاع حتی با برجامم بهتر نمیشه چون نقدینگیه بالا و تورمو نبود شفافیت اجازشو نمیدن حالام که بورسو دارن میکنن حراجی واسه دولت تا رانتو پوله بیشتری دربیارن از بغلش سال جدید خواهیم دید انواع اختلاسهارو

  • ناشناس

    صلح باجهان

    • ناشناس

      کاملا درست احسنت

  • نادر ولیان

    ایران باید از تردد در تنگه هرمز عوارض هنگفت دریافت کند

  • ناشناس

    اگر به تحلیل شما بود که الان باید دلار ۵۰۰ هزار میشد با طرز تفکر شما صادرات نفت در زمان روحانی به زیر ۱۰۰ هزار بشکه رسید حالا پاناما مشکل درست کرده ولی لزوما معنایش بی راه حلی نیست منتها تنظمیات کارخانه ای شما هماهنگ با جبهه ی زر و زور است
    بخشی از التهاب دلار هم بخاطر اغتشاشات که طائفه شما محرکش بودند هست و بازی پارلمان اروپا هم بی ربط با آن نیست و بخشی هم بخاطر خبرهای منفی که هر روز القائ میکنید هست و بخشی هم بخاطر تورم که سومی شاید یک سوم هم نقش نداشته باشد

    • ناشناس

      دقیقا

    • امیر

      نترس دوست گرامی با تفکر شما انقریب به پانصد هزار تومن هم میرسه ، با این دست فرمونی که شما دارید همه ته دره ایم

    • رها

      بله دقیقا شما درست میگید واقعا خدارو شکر اینا کارشناس نیستن کارشناسان خوب ما با تدبیر نزاشتن هر دلار یک میلیون بشه فعلا خیلی عالیه

  • ناشناس

    با پرچم لبنان نفت صادر کنیم .

  • ناشناس

    تنگه را ببندید کسی جرعت نداره باز کنه امتحان ضرر نداره

    • ناشناس

      همان چیزی که دشمنان مخوان فکر کردی قدرت باز کردنش ندارن امتحان کنید

  • ناشناس

    مهم نیست ایرا کارشو بلد یه راهی دیگه پیدا میکنه تا بوده همین بوده

  • سید علی

    تنگه بستن کاری نداره ، فقط خدا جماعت ترسو را هدایت کنه ، آخه از چی می ترسید ، این امریکا ۴۴ سال پیش با شروع انقلاب قصد نابودی ایران را داشت تا الان که این همه ضعیف تر هم شده هیچ غلطی نتونسته بکنه و بعد از این هم نخواهد کرد