کد مطلب: ۴۲۴۸۵۱

استیضاح ترامپ چه تاثیری بر بازارهای جهانی دارد؟

استیضاح ترامپ چه تاثیری بر بازارهای جهانی دارد؟

ترامپ سومین رئیس‌جمهور آمریکاست که استیضاح می‌شود. طی این مدت، بازارهای جهانی به تصویب استیضاح ترامپ از سوی مجلس نمایندگان در 19 دسامبر و عکس‌العمل رسمی تیم وکلای حقوقی ترامپ به این اتهامات در هفته گذشته واکنش چندانی نشان نداده‌اند. اما واکنش بازارهای جهانی به محاکمه و برکناری رئیس‌جمهور آمریکا چه خواهد بود؟

در 19 دسامبر (28 آذرماه) مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا به استیضاح دونالد ترامپ رای داد. حالا ترامپ قرار است به اتهام سواستفاده از قدرت و ممانعت از تحقیقات کنگره محاکمه شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، او سومین رئیس‌جمهور آمریکاست که استیضاح می‌شود. پیش از او بیل کلینتون و در سال 1868 هم اندرو جانسون استیضاح شدند. پس از محاکمه اما آرای حدنصاب برای برکناری آنها به‌دست نیامد.

ریچارد نیکسون دیگر رئیس‌جمهور آمریکاست که در سال 1974 در پی رسوایی واترگیت، پیش از آنکه استیضاح شود، استعفا داد و معاونش جانشین او شد.

حالا تیم وکلای حقوقی دونالد ترامپ اولین واکنش رسمی خود به اتهامات طرح استیضاح علیه رئیس‌جمهوری آمریکا را منتشر و استیضاح را حمله‌ای خطرناک به دموکراسی توصیف کرده است.

روز 20 ژانویه مجلس نمایندگان فرصت دارد، پاسخ خود را به رئیس مجلس سنا ارسال کند. این فرصت در اختیار دونالد ترامپ هم قرار داده می‌شود تا بتواند جزئیات فراهم‌شده از سوی تیم حقوقی‌اش را ارائه کند.

در نهایت تا ظهر 21 ژانویه مجلس فرصت دارد تا درخواست کاخ سفید مبنی بر تشکیل جلسه به حمایت از ترامپ را رد یا تایید کند.

پرسشی که مطرح می‌شود این است که روند استیضاح و نتیجه آن چه تاثیری بر بازارهای جهانی خواهد گذاشت؟

در مرحله اول یعنی در 19 اکتبر، بازارهای جهانی واکنش چندانی به رای مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ نشان ندادند.

شاخص دلار در معاملات آن روز ثابت ماند و طلا نیز با رشد 0.1 درصدی مواجه شد. قیمت نفت هم در همان محدوده 65 دلار معامله شد.

همچنین عکس‌العمل تیم وکلای حقوقی دونالد ترامپ به اتهامات طرح استیضاح در هفته گذشته هم واکنش بازارهای جهانی را به‌دنبال نداشت.

به‌گفته بسیاری از تحلیلگران، به‌نظر می‌رسد آنها اتفاقات اخیر کنگره را نادیده گرفته‌اند. برای آنها اقتصاد مهم است. سرمایه‌گذاران به سود و تجارتشان اهمیت می‌دهند و تنها زمانی‌که از برکنار شدن رئیس‌جمهور آمریکا اطمینان حاصل کنند، نگران خواهند شد.

به‌نظر می‌رسد، سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده‌اند که ترامپ برکنار نخواهد شد. در عین حال تمرکز سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بیشتر به دستاوردهای اقتصادی دوران ریاست‌جمهوری ترامپ معطوف شده است. به‌عنوان مثال امضای توافق‌های تجاری در ماه‌های اخیر موجب شده دلار در ثبات نسبی به‌سر ببرد.

امضای فاز اول توافق تجاری با چین از یک‌سو و توافق جدید نفتا موسوم به USMCA با کانادا و مکزیک از سوی دیگر، منجر به کاهش تقاضا برای دارایی‌های امن به‌دلیل کاهش عدم قطعیت شده است.
در عین حال، این توافق‌ها نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصادی جهان را کاهش و قیمت نفت را تا حدی افزایش داده است.

عدم تاثیر این اتفاق بر بازارهای جهانی را این‌گونه می‌توان تحلیل کرد که در حال حاضر عوامل متعدد دیگری بازارها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

علاوه بر توافق‌های تجاری کاهش نرخ بهره در سه نوبت از سوی‌ فدرال‌رزرو خود موجب رشد حدودی دلار و افت طلا شده است.

این در حالی است که در دوران جنگ 18 ماهه تجاری، طلا به دلیل عدم قطعیت‌های موجود با رشد قابل توجهی مواجه شد. تنها در سال 2019 فلز زرد بیش از 18 درصد رشد کرد. تشدید تنش‌ها در خاورمیانه از دیگر دلایل رشد قیمت طلا در ماه‌های گذشته بود.

همچنین داده‌های مثبت اقتصادی که به‌تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که فعالیت بخش مسکن در این کشور به بالاترین سطح 13 سال گذشته رسیده است. بخش خرده‌فروشی و فعالیت بخش تولیدی نیز با رشد قابل توجهی مواجه شده است.

به این ترتیب، تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که احتمالا روند کاهش نرخ بهره در آمریکا متوقف شود.

با برکناری دونالد ترامپ چه بر سر دلار خواهد آمد؟

اگرچه به یقین سیاست نقش مهمی در آینده دلار آمریکا ایفا می‌کند، اما نتایج طولانی‌مدت استیضاح دونالد ترامپ هنوز در هاله‌ای‌ از ابهام قرار دارد. برخی از اقتصاددانان استدلال می‌کنند که برکناری رئیس‌جمهوری که از حمایت مدیران شرکت‌های بزرگ برخوردار است، احتمالا سهامداران را دچار آسیب می‌کند. این روند در نهایت تضعیف قدرت بلندمدت دلار را به‌دنبال دارد.

برخی دیگر اما معتقدند که چنین تحولی در دولت ممکن است تنها بازارها را دچار شوک کوتاه‌مدت کند.

اما احتمال برکناری ترامپ چقدر است؟

نشریه انگلیسی اکونومیست پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود که تلاش دموکرات‌های کنگره برای برکناری دونالد ترامپ با قدرت اکثریت جمهوری‌خواه سنا نافرجام خواهد ماند.

بر اساس این پیش‌بینی اما دونالد تراپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 پیروز نخواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.