کد مطلب: ۵۸۹۴۵۰

آغاز اصلاح قیمت خوردو

آغاز اصلاح قیمت خوردو

با گذشت دو هفته از گمانه‌زنی‌ها درباره طرح جامع خودرویی وزیر صمت، بالاخره روز گذشته یکی از معاونین وی از طرح مذکور رونمایی کرد. به گفته وی، اصلاح قیمت‌گذاری در زنجیره خودرو، در اولویت برنامه‌های رضا فاطمی‌‌امین (وزیر صمت) قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهدی صادقی نیارکی، یکی از معاونان وزارت صمت اعلام کرده پروژه اول این وزارتخانه در حوزه خودرو، اصلاح قیمت‌گذاری در زنجیره خودروسازی است.

وی همچنین تاکید کرده است که مکانیزم زنجیره ارزش در خودروسازی نیز اصلاح خواهد شد.

صادقی البته توضیح بیشتری درباره اینکه اصلاحات موردنظر وزارت صمت، شامل قیمت نهایی خودرو نیز می‌شود یا دامنه اصلی آن به قطعات مربوط است، نداده است.

به گفته صادقی نیارکی، دیگر پروژه وزارت صمت در خودروسازی، اصلاح ساختار مدیریتی، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل تجاری و بهبود صادرات است. با قرار دادن اظهارات معاون فاطمی‌امین در کنار صحبت‌های خود وزیر، این نتیجه به دست می‌آید که اولویت‌های صمت در برنامه اصلاح صنعت خودرو، قیمت است و پشت سر آن، تولید، کیفیت، صادرات، ساختار مدیریتی، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و… قرار دارند.

هرچند اولویت قرار گرفتن قیمت برای بهبود تولید و کیفیت، منطقی به نظر می‌رسد، با این حال اظهارات معاون وزیر صمت مبنی بر اصلاح قیمت‌گذاری در زنجیره خودروسازی، خالی از ابهام نیست.

فعالان خودروسازی می‌گویند دو چالش بزرگ این صنعت که اجازه جهش تولید و کیفیت را نمی‌دهد، تحریم و کمبود نقدینگی است. اولی با مسائل سیاسی ارتباط دارد و حل آن منوط به تصمیم‌گیری در سطوح عالی است. با این حال چالش دوم را می‌توان با تغییر سیاست‌های داخلی تا حدی کمرنگ کرد. از دید فعالان خودروسازی، قیمت‌گذاری دستوری سبب زیان‌دهی تولید شده و از طرفی، اجازه نمی‌دهد تیراژ جهش کند و حتی گاهی زمینه افت را هم فراهم می‌آورد.

این موضوع (کمبود نقدینگی حاصل از قیمت‌گذاری دستوری) روی کیفیت هم اثر منفی داشته و اگر نگوییم آن را کاهشی نکرده (که البته بعید است) اجازه بهبود را نیز نداده است. با توجه به این مسائل، به نظر می‌رسد تا مساله قیمت خودرو مورد حل‌وفصل قرار نگرفته و چالش نقدینگی خودروسازان حل نشود، نه تولید جهش می‌یابد و نه کیفیت رشد می‌کند. این در حالی است که وزارت صمت به دنبال ثبت تیراژ یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاهی خودرو در سال آینده و سه میلیون دستگاه در ۱۴۰۴ است.

بنابراین اگر پروژه وزارت صمت مبنی بر اصلاح قیمت‌گذاری در زنجیره خودروسازی، قیمت نهایی خودرو را نیز در بر بگیرد، خودروسازان می‌توانند امیدوار به حل نسبی چالش نقدینگی خود باشند و در این صورت، می‌توان به اهداف تولیدی وزارت صمت نیز خوش‌بینانه‌تر نگاه کرد. این در حالی است که وزارت صمت توضیحی درباره جزئیات پروژه خود نداده و مشخص نیست آیا به دنبال اصلاح قیمت قطعات (بدون اعتنا به قیمت نهایی خودرو) است یا برای هر دو حوزه برنامه دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • نننط

    تا زمانی که قیمت همه چیز واقعی نشه وضعیت همینه، حقوق کارمند و کارگر واقعی و قیمت اجناس مثلا ماشید هم واقعی بشه، چون الان با حقوق زیر خط فقر و قیمتها فضایی همخوانی ندارند، نمیدونم چرا از خبرگان این امر مشورت نمیگیرند،

  • کوروش

    این ماشینها بنزینی منسوخ شده هستند ، قیمت ندارند ,مثل اینکه تو ایران خودرو رو یه کشاورز تولید کنه ، ما در جهان دقیقا رتبه خودرو سازیمون همین ، چون در این صنعت حرفی برای گفتن نداریم ، به نظر من نخریم بریم از اسنپ استفاده کنیم کمتر هزینه داره، تازه ترافیک کمتره

  • کوروش

    قیمت این خودرو در جهان ثبت نشده چون جنس نامرغوب و بازاری

  • ناشناس

    همین قیمت‌ها ی فعلی کارخانه هم سه برابر قیمت واقعیه. اصلاح قیمت باید صورت بگیره البته به معنای کاهش شدید قیمت و متناسب سازی آن با حقوق کارگر و کارمند مثل همه جای دنیا که یه خودرو معمولی برابر با دستمزد 3 الی 5 ماه یه کارگره

    • ناشناس

      مخاف
      فرانسه دستمزد عموم ماهی ۷۰۰یورویه
      کجا میشه ماشین خرید

  • ناشناس

    خب هزینه های سرسام آور ایرانخودرو و سایپا برای تولید ماشین دودی های منقرض شده باید از جیب مردم تامین شود.

  • حسن

    من ازمدیریت مدیران ایران خودرو وسایپا به سهم خودم راضی نیستم

  • ناشناس

    اینا هر یار که افزایش دادن قرار بود کیفیت بهتر بشه اما متاسفانه قیمت میره بالا و خودرو بی کیفیت تر میشه

  • مهران

    وااااااااااااای خدا جون هرکی ک دوستشان دارید کاری با قیمت ها نداشته باشید چون شما هر موقع اومدین قیمت هارو درست کنید چندین برابر گرون شده‌??

  • ناشناس

    قیمت این خودروها واقعا از قیمت خودرو جهانی خیلی بالاتره بی انصافیه

  • ناشناس

    بخداقسم ماشین ارزان بشه یا وارد بشه ۰ دیگه خیابان دیگه جای برای راه رفتن نمیمانه چون ماشین ۱۳۵۷ هنوز داره کار میکنه