کد مطلب: ۳۸۹۸۹۵

اضطراب رابطه چیست؟

اضطراب رابطه چیست؟

اضطراب رابطه ممکن است چیزی باشد که با آن درگیر باشید، اما چیز زیادی درباره آن ندانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این مشکل، نوعی اضطراب است که مانع از برقراری یک رابطه سالم و رضایت‌بخش با شخص دیگری می‌شود.

اگر از اضطراب رابطه رنج می‌برید، باید از آن آگاهی پیدا کنید. بدون خودآگاهی، نمی‌توانید به کسی متعهد شوید و روابط شما کوتاه‌مدت خواهند بود.

پزشک خوب در این مقاله، دلایل بروز اضطراب رابطه را بررسی کرده و به نحوه رسیدگی به این مشکل می‌پردازد.

نکته بسیار مهم این است که به اضطراب خود رسیدگی کنید تا مطمئن شوید که با عواطف منفی مانند ترس، تشکیل خانواده نمی‌دهید.

اگر والدین کودک، عشق و مراقبت مورد نیاز او را فراهم نکنند، کودک با سردرگمی و احساس ناامنی بزرگ خواهد شد.

به علاوه، اگر پدر و مادر مشکلات روانی خاصی داشته باشند و نتوانند پاسخگوی نیازهای فرزند خود باشند، کودک ممکن است به غلط تصور کند که لایق عشق، حمایت و مراقبت آنها نبوده است.

این کودکان در بزرگسالی ممکن است علاوه بر احساس بی لیاقتی و ناامنی، در اعتماد کردن به افراد نیز دچار مشکل شوند. آنها با این انتظار رشد می‌کنند که دیگران به آنها آسیب می رسانند و حد و مرز خود را مانند والدینشان نادیده می‌گیرند.

اگر این افراد از تعارض اجتناب کنند و از کسانی که باید به آنها نزدیک باشند فاصله بگیرند، احتمالا دچار اضطراب رابطه هستند.

نحوه غلبه بر اضطراب رابطه (و ایجاد روابط رضایت‌بخش)

حتی اگر از فردی که دوستش دارید و به او اعتماد دارید ناامید شوید، می‌توانید بر این مشکل غلبه کنید. اگر شریک زندگی‌تان شما را ناراحت کند، دنیا به آخر نمی‌رسد. زندگی ادامه خواهد داشت!

شما می‌توانید از نکات زیر برای به حاشیه راندن اضطراب رابطه استفاده کنید و حتی شادی و رضایت را به روابط خود برگردانید.

1. از وجود مشکل آگاه باشید.

شما اضطراب رابطه دارید و با تایید این واقعیت، دیگر از خود نخواهید پرسید چرا در روابط‌تان اینقدر بد هستید؟

2. خود را به چالش بکشید.

اگر به اندازه کافی شجاع هستید، شیوه دلبستگی خود را با جستجوی همسر و دوستان سالم به چالش بکشید. به جاهایی بروید که افراد با سبک های دلبستگی سالم آنجا وقت می‌گذرانند و سعی کنید با آنها ارتباط برقرار کنید. می‌توانید این کار را انجام دهید؟ چرا؟ چرا نه؟ در طول این چالش چه احساسی داشتید؟

3. مایندفولنس یا توجه‌آگاهی را تمرین کنید.

وقتی اضطراب رابطه دارید، توجه خود را از بدن، نیازها و عواطف خود به نیازها، افکار و احساسات شریک زندگی خود معطوف می‌کنید. نگران این هستید که درباره شما چه فکری می‌کند و سعی می‌کنید که ناراحتش نکنید، تا شما را به خاطر شخص دیگری ترک نکند.

به جای وابستگی متقابل به شریک زندگی خود، زمان بیشتری را تنها و برای خودتان سپری کنید تا مستقل شوید. از گروه‌های حمایتگر کمک بگیرید تا از شر رفتارهای ناسالم مانند وابستگی متقابل رها شوید (اگر اضطراب رابطه داشته باشید، احتمالا درگیر روابط سمی مبتنی بر وابستگی متقابل و خودشیفتگی خواهید شد)

4. هر روز از خود بپرسید (امروز حالم چطور است؟)

آیا از اتفاقی عصبانی، هیجان‌زده یا غمگین هستید؟ اگر در یک رابطه سمی هستید، از خود بپرسید که بدن شما به شریک زندگی‌تان چه واکنشی نشان می‌دهد؟ افکار درونی‌تان درباره او چه می‌گویند؟ آیا با او خوشحال هستید؟ اگر تنها بودید، احساس بهتری داشتید؟

از یک دفتر یادداشت برای ثبت احساسات و ایجاد یک ارتباط مثبت با افکارتان استفاده کنید. همچنین می‌توانید مدیتیشن را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا از شر احساسات بد رها شوید.

5. شجاعت خود را بسنجید تا با اضطراب رابطه مقابله کنید

مقابله با اضطراب رابطه، زمانی که با یک شخص جدید قرار می‌گذارید، کار آسانی نیست. اما آگاهی از اینکه این اضطراب را از روابط خود با پدر و مادر یا سرپرست‌تان شناخته‌اید، بار سنگینی را از روی دوش‌تان برخواهد داشت. شما می‌توانید زندگی خود را با ایجاد یک رابطه سالم با خویشتن عوض کنید تا بتوانید روابط سالم‌تر و شادتری با دیگران داشته باشید.

از کمک گرفتن از متخصصان برای نگرانی‌هایی که دارید، نترسید. وقتی پای رابطه به میان می‌آید، هرکسی با مشکلات خاص خود دست و پنجه نرم می‌کند. کمک گرفتن نشانه این است که شما مشکل خود را جدی گرفته‌اید و می‌خواهید کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

223 1

6. بهتر است از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید

از یک تراپیست (مشاور یا درمانگر) کمک بگیرید که در زمینه روابط خانوادگی و تروما تخصص دارد. تراپیست بهترین راه را برای عبور از وضعیتی که در آن هستید پیش پای‌تان می‌گذارد.

در صورتی که می خواهید از این روش استفاده کنید، می توانید از وب‌سایت پزشک خوب کمک بگیرید. سایت پزشک خوب که به عنوان مرجع روانشناسان و پزشکان فعالیت می‌کند، امکان جستجو از میان متخصصان در سراسر کشور و سپس رزرو اینترنتی یا تلفنی از آنها را فراهم می‌کند.

به طور مثال در صورتی که نیازمند مراجعه به روانشناس در شیراز یا سایر شهرهای ایران هستید، می‌توانید از میان مشاوران و روانشناس آن شهر خاص به جستجو پرداخته و در صورت نیاز رزرو اینترنتی یا تلفنی انجام دهید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.