کد مطلب: ۲۱۳۹۵۶

اعضای اکو، همکاری تجاری مناسبی باهم ندارند

اعضای اکو، همکاری تجاری مناسبی باهم ندارند

شافعی گفت: کشورهای عضو اکو با وجود برخورداری از ذخایر طبیعی و معدنی، همکاری تجاری خوبی ندارند.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در َشانزدهمین مجمع اتاق بازرگانی و صنعت اکو با انتقاد از نحوه تعامل کشورهای اکو اظهار کرد: کشورهای عضو اکو با وجود برخورداری از ذخایر طبیعی و معدنی، همکاری تجاری خوبی ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ بر مبنای آمار موجود میزان تجارت کشورهای عضو اکو با جهان حدود ۶۲۸ میلیارد دلار بود که این رقم تجارت میان اعضا کمتر از ۱۰ درصد بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کاهش میزان مبادلات تجاری میان اعضا سازمان اکو در امسال بیان کرد: در سال ۲۰۱۷ کشورهای عضو اکو فقط ۴۹۰ میلیارد دلار تجارت با دنیا داشتند که سهم تجارت درون منطقه‌ای اکو ۳.۹ درصد، معادل ۱۹ میلیارد دلار بوده است.

این رقم نشان می‌دهد حجم تجارت جهانی و درون منطقه‌ای اکو حدود ۲۲ درصد کاهش یافته است.

شافعی ادامه داد: نداشتن موافقت‌نامه تجارت ترجیحی دو جانبه میان کشورهای عضو و عدم اجرایی شدن موافقت نامه تجاری اکو (اکوتا) علت اصلی کاهش حجم تجارت درون‌منطقه‌ای اکو بوده است.

وی با اشاره به کمبود میزان تجارت میان اعضا اکو تصریح کرد: با توجه به سابقه این نهاد و ریشه‌های مشترک فرهنگی، میزان تجارت آمار قابل قبولی را ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران نقش ایران، ترکیه و پاکستان را محوری خواند و تاکید کرد: رویکردهای جدید و همکاری سازمان‌ها با بخش خصوصی می‌تواند میزان تعاملات تجاری را افزایش دهد.

شافعی در پایان با اشاره به همکاری بخش خصوصی کشورهای عضو که منجر به ساخت خودرو و موتورسیکلت برقی در ترکیه شد، گفت: نمونه همکاری موفق بخش خصوصی تولید موتورسیکلت برقی در ترکیه است که نشان می‌دهد در صورت همکاری بخش خصوصی با اعضای اکو، اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.