کد مطلب: ۳۵۳۱۲۷

افتتاح بزرگ‌ترین مرکز ترک اعتیاد کشور

افتتاح بزرگ‌ترین مرکز ترک اعتیاد کشور

ورود به هر کار بر زمین مانده؛ این رویکردی است که بسیج و سپاه از ابتدای انقلاب طی کرده‌اند و حالا در دهه چهارم انقلاب این عرصه اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی است که روی زمین مانده و می‌تواند تهدیدی برای آینده کشور و انقلاب به شمار آید.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته بزرگترین مرکز ترک اعتیاد به نام «مرکز بازپروری صیانت و اشتغال‌زایی شهید زیادیان» با حضور سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ و سردار اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و به همت قرارگاه جوادالائمه سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ افتتاح شد. همچنین طی مراسمی، کلنگ‌زنی فاز دوم این مرکز انجام شد و قرار است تا پایان هفته پذیرش معتادان متجاهر در این مرکز صورت گیرد.

آمار و ارقام افراد معتاد و خانواده‌هایی که به طور مستقیم و غیر‌مستقیم درگیر این آسیب اجتماعی هستند به یکی از نگرانی‌های امروز جامعه تبدیل شده است. اعتیاد از آن دست آسیب‌های اجتماعی است که می‌تواند چرخه‌ای از آسیب‌های دیگر را ایجاد کند به گونه‌ای که مطابق آمار‌ها ۵۵‌درصد جدایی‌ها به دلیل اعتیاد همسر رخ می‌دهد و گرفتار شدن در دام اعتیاد می‌تواند زیر بنای برخی دیگر از آسیب‌های اجتماعی نیز به شمار بیاید.

درمان‌های ترک اعتیاد نیز هنوز جایگاه مناسبی ندارند و در روش‌های کنونی ترک اعتیاد احتمال بازگشت معتادان به چرخه اعتیاد درصد بالایی را به خود اختصاص داده است و یکی از زیربنایی‌ترین دلایل بازگشت معتادان به چرخه اعتیاد فقدان دوره‌های بازپروری و اشتغال افرادی است که اعتیادشان را ترک می‌کنند. همه این‌ها به معنای آن است که در این زمینه خلأیی وجود دارد، خلأیی که ورود نهاد مردمی همچون بسیج و سپاه را می‌طلبد.

هرجا که لازم باشد بسیجیان خدمتگزار مردمند

فرمانده سپاه محمدرسول الله (ص) در مراسم افتتاح «مرکز بازپروری صیانت و اشتغال‌زایی شهید زیادیان» با بیان اینکه هدف سپاه حضور در محله‌های محروم و آسیب‌دیده و کمک به ترک معتادان متجاهر است درباره این مرکز ترک اعتیاد گفت: «این مرکز به وسعت ۲۵۰‌هکتار و با ظرفیت ۵۰۰ نفر در شش پارک راه اندازی شده است و آمادگی افزایش ظرفیت آن تا ۵‌هزار نفر را دارد.»

به گفته وی پارک‌های این مرکز شامل بخش‌های سم‌زدایی اولیه، سم‌زدایی ثانویه، روان‌درمانی، حرفه‌آموزی، اشتغال و جامعه‌پذیری است و امروز پارک سم‌زدایی اولیه افتتاح می‌شود.

فرمانده سپاه محمدرسول‌الله (ص) تهران بزرگ با بیان این‌که تمام تلاش ما در این مرکز بازگشت معتادان به جامعه بر اساس مراحل و استاندارد‌های لازم است، ابراز امیدواری کرد در این مسیر اقدامات سپاه پروتکل جدیدی را ایجاد کند که قابل ارائه در دنیا باشد.

وی تأکید کرد: «وظیفه ما در دوره‌ای از زمان دفاع از انقلاب اسلامی و ایجاد امنیت در جنگ بود، در دوره دیگر تأمین و تزریق واکسن فلج‌اطفال و در دوره‌ای دفاع از مردم در خارج از کشور و هرجا که لازم باشد بسیجیان خدمت به مردم خود را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند.»

۹۵ درصد مردم سالمند هستند

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در افتتاحیه مرکز بازپروری صیانت و اشتغال‌زایی شهید زیادیان مخرب‌ترین آسیب انقلاب را موضوع اعتیاد دانست و افزود: «هرچند امروز اعداد اعتیاد در کشور به وضعیت بحرانی نرسیده است، اما روند فزونی آن را نباید نادیده گرفت. خوشبختانه ۹۵‌درصد جمعیت کشور سالم هستند و تنها پنج‌درصد جمعیت به اعتیاد مبتلا هستند، لذا باید برنامه‌های خود را در دو بخش اساسی شامل پیشگیری و صیانت انجام دهیم.»

وی با اشاره به ورود این سازمان در حوزه پیشگیری افزود: «در بخش مقابله هم با دو حوزه مواجه هستیم. یک معتاد متجاهر یا ماده‌۱۶ که در ملأ‌عام اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کنند و دیگری معتادان ماده‌۱۵ هستند که توسط مراکز ترک اعتیاد کنترل می‌شوند، لذا برای مقابله با معضل اعتیاد با همکاری ستاد مبارزه با مواد مقرر شد تا در هر استان مشابه چنین مرکزی را تأسیس کنیم.»

بنا به تأکید رئیس سازمان بسیج مستضعفین مدیریت درمان اعتیاد در این مراکز متفاوت از سایر مراکز ترک اعتیاد است. غیب‌پرور تصریح کرد: «ما در این مرکز و مراکز مشابه تنها به دنبال ترک اعتیاد افراد نیستیم، بلکه به دنبال صیانت و آموزش آن‌ها تا مرحله اشتغال هستیم و اگر معتادان موفق به ترک اعتیاد شوند، من قول می‌دهم که در اشتغال به آن‌ها کمک کنیم و معتقدیم این افراد باید نان بازوی خود را بخورند.»

به گفته وی قرار است در این مرکز ضمن ترک اعتیاد و سم‌زدایی اولیه مهارت، آموزش و شغل معتادان هم مورد حمایت قرار گیرد. غیب‌پرور با تأکید بر لزوم ورود سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی ازجمله دستگاه قضا برای مقابله با توزیع‌کنندگان مواد مخدر، آمادگی نیرو‌های بسیج برای همکاری با دستگاه قضا برای رفع معضل اعتیاد در جامعه را اعلام کرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه با اشاره به وضعیت معتادان ماده ۱۵ در مراکز وابسته به سازمان بهزیستی از وضعیت این مراکز انتقاد و برای کمک به آن‌ها اعلام آمادگی کرد.

غیب‌پرور، خاطر نشان کرد: «جامعه امروز مطالبه‌گر شده است و مسئولان و متولیان مراکز ماده‌۱۵ باید پاسخگوی عملکرد خود باشند. در این موضوع باید به صورت جدی وارد شویم و اگر اقدامی نکنیم کشور لطمه می‌خورد.»

طرحی برای جذب معتادان در اجتماع

سردار اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این مراسم با تأکید بر اراده ملی برای مبارزه با مواد مخدر گفت: «تولید ناخالص ملی کشور ما در حوزه مواد مخدر ۷/ ۱۱ درصد است. ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که در آن دشمنان سعی در ترویج و گسترش اعتیاد و موادمخدر دارند. در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ تولید مواد مخدر ۲۰۰‌تن بود، اما هم اکنون شاهد افزایش ۵۰‌درصدی این میزان به ۱۰‌هزار تن هستیم. همچنین در حال حاضر سرانه تولید مواد مخدر در کشور افغانستان نسبت به گذشته به ۵۰ برابر رسیده است.»

وی با بیان اینکه منشأ بسیاری از جرائم در کشور اعتیاد است، گفت: «از میان معتادان کل کشور، حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار معتاد متجاهر هستند که این تعداد معتاد موجب نا‌آرامی و سلب امنیت در جامعه و افزایش جرائم خواهند شد.»

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه بامواد مخدر بیش از ۵۰‌درصد معتادان کشور شاغل هستند. وی تصریح کرد: «طرحی که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج برای ساماندهی معتادان متجاهر و مهارت آموزی آن‌ها در حال انجام است، می‌تواند حمایتگرانه باشد تا بعد از ترک این افراد بتوانند جذب اجتماع شوند.»

منبع: روزنامه جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.