کد مطلب: ۴۴۹۸۲۲

افت قیمت ۲۰ تا ۱۲۰ میلیون‌تومانی خودرو

افت قیمت ۲۰ تا ۱۲۰ میلیون‌تومانی خودرو

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو می‌گوید: در بازار از ۲۰ میلیون تا ۱۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشتیم. ماشین‌های مونتاژی ۱۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دوشنبه گذشته روز سرنوشت‌سازی برای صنعت خودرو بود. از یک‌سو در جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو تصمیم‌گیری شد و بر اساس این تصمیم، قیمت بازار ۱۰ درصد بیشتر از نرخ کارخانه خواهد بود و از سوی دیگر وزیر صمت در آخرین ساعات کاری روز دوشنبه از سمت خود برکنار و حسین مدرس‌خیابانی سرپرست این وزارتخانه شد تا بار دیگر وزارتخانه اصلی متولی صنعت خودرو دستخوش تغییر و تحولات آتی شود.
بازار خودرو هم به این تحولات بی‌تفاوت باقی نماند. البته بازار کمی پیش از انجام این تغییرات و در همان روزهایی که بحث قیمت‌گذاری مطرح شده بود، واکنش‌هایی از خود نشان داده بود.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو از ریزش ۲۰ تا ۱۲۰ میلیون‌تومانی قیمت‌ها در بازار خودرو خبر می‌دهد. وی می‌گوید: این تغییرات از روز شنبه آغاز شده است و با توجه به مصوبه دولت دیگر صحبت‌کردن از قیمت خودرو معنی ندارد.
به اعتقاد مؤتمنی قیمت خودروها در بازار ۱۰ درصد بیشتر از قیمت کارخانه خواهد بود و همه باید به این تصمیم احترام بگذارند.
حسن کریمی‌سنجری، کارشناس خودرو هم ریزش قیمت‌ها را ناشی از حذف حباب بازار می‌داند اما او بر این باور است که دیگر به روزهای پراید ۴۰ میلیون‌تومانی باز نخواهیم گشت.
روز دوشنبه عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بعد از پایان جلسه ستاد تنظیم بازار که با حضور رضا رحمانی، وزیر سابق صمت، با محوریت قیمت‌گذاری خودرو برگزار شده بود، از تعیین نحوه محاسبه قیمت خودرو خبر می‌‌دهد.
بر اساس گزارش ایسنا وی می‌گوید: خودروسازان متعهد به تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری شده‌اند که بر مبنای آن، در هر ماه برنامه‌های تولیدی آنها گرفته می‌شود تا به تناسب آن از بین خودروهای تولیدی ۶۰ درصد به تعهدات و معوقات باقی‌مانده و ۴۰ درصد به فروش فوق‌العاده اختصاص یابد.
به گفته تابش در قیمت‌های اعلامی جدید، نسبت به قیمت‌های ۱۷ دی سال ۱۳۹۷ ستاد تنظیم بازار، ۲۳ درصد به بهای درِ کارخانه خودروهای سایپا و ۱۰ درصد به نرخ درِ کارخانه خودروهای ایران‌خودرو اضافه خواهد شد. به هر کد ملی یک دستگاه خودرو اختصاص می‌یابد و فرد متقاضی باید علاوه بر اینکه به سن قانونی رسیده باشد، در سه سال گذشته ثبت نامی برای خرید خودروهای این دو شرکت خودروسازی انجام نداده باشد.
معاون وزیر صمت می‌گوید: موضوع افزایش ۱۰درصدی قیمت محصولات ایران‌خودرو و افزایش ۲۳درصدی قیمت محصولات سایپا، شامل خودروهای معوق‌شده نیست و این خودروها با همان قیمت‌های قبلی در اختیار مشتریان و ثبت‌نام‌کنندگان قرار می‌گیرد.

بر اساس اعلام تابش، قیمت خودرو در کف بازار شامل قیمت کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود خواهد بود و هر کجا قیمتی بالاتر از این ارقام داده شود، به منزله گران‌فروشی بوده و بازرسان این سازمان با آن مقابله خواهند کرد.

کاهش ۱۲۰ میلیون‌تومانی خودروهای مونتاژی

به دنبال این تصمیمات، سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو از کاهش قیمت‌ها در بازار خبر می‌دهد. وی می‌گوید: در بازار از ۲۰ میلیون تا ۱۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشتیم. ماشین‌های مونتاژی ۱۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشتند.
مؤتمنی ادامه می‌دهد: مزدا حدود ۱۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است همین‌طور پژو ۲۰۶ تیپ دو حدود ۳۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشت. این ریزش قیمت‌ها از روز شنبه تاکنون رخ داده است.
وی یادآور می‌شود: اکنون صحبت از قیمت خودرو معنی نمی‌دهد زیرا سقف قیمت تمام‌شده کارخانه به همراه ۱۰ درصد سود تعیین‌کننده نرخ ماشین در بازار است. این فرمول به قانون تبدیل شده و دیگر باید همه به آن احترام بگذارند. روز دوشنبه تصویب شد که قیمت شرکت هرچه هست ۱۰ درصد بالاتر، ماشین‌ها در بازار به فروش برسند. این کاهش قیمت‌ها هم تا دوشنبه بود و بعد از مصوبه دولت کسی دیگر خرید و فروش نمی‌کند و همه منتظرند قیمت‌ها به صف مردم برسد تا افراد بتوانند خریدشان را انجام دهند.

حذف عوامل حباب‌زا از بازار

آیا ریزش‌ قیمت‌ها منجر به ایجاد ثبات در بازار می‌شود و ما از این پس شاهد یک بازار متعادل خواهیم بود؟ حسن کریمی‌سنجری کارشناس خودرو بیان می‌کند: افزایش قیمت در اثر دو دسته از عوامل بود. یک دسته عوامل اصیل و واقعی و یک دسته عواملی که بیشتر حباب‌زا هستند.
وی ادامه می‌دهد: این حباب بیشتر در اثر تعلل، بی‌برنامگی و بی‌تصمیمی ایجاد شد. داستان افزایش قیمت با موضوع حذف بی‌موقع پراید از خط تولید سایپا و از این قبیل اتفاقات رخ داد اما دسته اصلی که باعث افزایش قیمت هستند، عواملی مثل تورم، افت توان شرکت‌های خودروساز برای تولید و پاسخ‌گویی به همه نیاز بازار است. این دسته از علت‌ها کماکان در این حوزه باقی مانده است.
کریمی‌سنجری می‌گوید: قیمت خودرو به علت تورم و شکاف بین عرضه و تقاضا افزایش داشته و این خود به نوعی منبعث از یک‌سری دلایل ثانویه مثل تحریم است زیرا تحریم بر توان شرکت‌های خودروساز تأثیر می‌گذارد، همچنین در تورم مواد و قطعات اثرگذار است. این دلایل به‌عنوان دلایل ثانویه مطرح هستند اما به دلیل اینکه مشکل بی‌تصمیمی تا حدودی در حوزه خودرو حل شده و به نوعی تکلیف قیمت خودرو مشخص شده است، شاهد تغییر در بازار هستیم و به نظر می‌رسد تب و تاب بازار فروکش کرده و حباب بازار از بین رفته است.
وی یادآور می‌شود: البته هنوز تصمیم درباره قیمت خودرو نهایی نشده است زیرا فرمول قیمت را باید شرکت‌های خودروساز بدهند. قیمت خودرو در بازار ۱۰ درصد بیشتر از قیمت تمام‌شده خودرو تعیین شده است اما قیمت تمام‌شده اعلامی از سوی خودروساز با چیزی که شورای رقابت قبول دارد، مقداری تفاوت دارد. پایه سود فروشندگان بر اساس قیمت تمام‌شده‌ای است که هنوز نقطه مبهم داستان است.
به گفته این کارشناس خودرو اکنون حبابی که ایجاد شده یعنی قیمت کاغذی، سایتی یا دلالی برای مدتی فروکش کرده و ثباتی در بازار برقرار شده است. ضمن اینکه باید به این نکته توجه کنیم بعضی وقت‌ها ممکن است در قیمت‌های حبابی هیچ خرید و فروشی اتفاق نیفتد.او اضافه می‌کند: اگر به صحبت‌های آقای مؤتمنی استناد کنیم، بالاترین قیمتی که پراید خرید و فروش شده است، ۷۳ میلیون تومان بود. ولی در سایت ممکن است قیمت ۹۰ میلیون تومان هم مطرح شود. این فاصله همان حبابی است که فروکش می‌کند و به قیمت متناسب با شرایط اقتصادی جامعه می‌رسد. اما با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، تورم کماکان وجود دارد و شکاف بین عرضه و تقاضا هم وجود دارد.

کاهش قیمت تمام‌شده به جای فشار برای افزایش قیمت

کریمی‌سنجری به این پرسش که آیا ما به قیمت ۴۰ میلیون تومانی برای پراید باز می‌گردیم این‌گونه پاسخ می‌دهد: وقتی کارخانه می‌گوید که قیمت تمام‌شده پراید ۴۲ میلیون تومان است، شاید بتوان به این حدود قیمت بازگشت. اگر کارخانه بتواند این‌قدر پراید تولید کند که نیاز بازار را تأمین کند، مشکلی نخواهیم داشت اما باید در نظر بگیریم که مشکل تحریم را همچنان داریم و این توان در شرکت‌های خودروسازی وجود ندارد.
وی ادامه می‌دهد: بعید می‌دانم به قیمت‌های قبل برگردیم مگر اینکه تلاش شود که قیمت تمام‌شده در کارخانه را پایین بیاورند. در قیمت تمام‌شده خودرو آب زیاد هست. به نظر من می‌شود روش‌های خرید را اصلاح کرد. هدررفت منابع در شرکت‌های خودروسازی زیاد است. می‌توانند روی آن کار کنند. مسئولیت خودروسازان از این به بعد سنگین‌تر است. به جای اینکه فشار بیاورند قیمت فروش را بالا ببرند؛ باید تلاش کنند قیمت تمام‌شده تولید خودرو را پایین بیاورند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    خداروشکر. خدا کنه قیمت ها ارزون بشه و مردم راحت تر زندگی کنن چون واقعا ماشین بی رویه نسبت به همه چی رفته بود بالا

  • امید تدبیری

    رفتن جلسه گرفتن ک قیمت بازار بیارن پایین نتیجه این شد قیمت کارخانه بردن بالا
    چرا یکسره دارین به کارخانه باج میدید
    شرکت میگه تا قیمت نبرید بالا منم تولید نمیکنم
    هیچ ابزار اهرمی برای اینها تعریف نشده
    حالا
    قیمت کارخانه نرفته بود بالا این بود
    شاید در کوتاه مدت جو روانی قیمت بازار کنترل کنه
    اما در طولانی مدت دوباره به حالت قبل بر میگرده
    دوباره چن وقت دیگه شرکت ها میگن
    برای ما صرف نمیکنه پس تولید کم = گرانی و…

  • امید تدبیری

    اقا میگه کسی نباید خودرو صفر بیش از ۱۰ درصد سود در بازار بفروشه
    چه کسی گوش میکنه
    چه کسی میخواد کنترل کنه
    ی ظرف ماست میخری هر مغازه ایی ی قیمت هست به ۱۲۴ زنگ میزنی میگه بررسی میکنیم درنهایت میگه در نظر سنجی ما شرکت کنید
    آیا اینها خودشون توی این جامعه زندگی نمیکنند آیا نمی بینند
    خسته نباشی دلاور خداقوت پهلوان
    شیر مادر و نان پدر حلالت

  • ناشناس

    قیمت ها پایین میاد

    • ناشناس

      قیمت خودرو پایین میاد.میدونید کی؟ زمان ظهور!

  • ناشناس

    حیف صنعتی که یک عده ای احمق آنرا را پایمال میکنن.وحیف یک ایرانی که سوار بر ماشین های آشغالی که این افراد تولید میکنند میشه واقعا کسی نداریم جلو این دو شرکت را بگیره پلمپ کنه ….وای برما ..وای

  • رضا

    هدف جا انداختن پراید70میلیونیه که هیچکس این قیمت نمیخریده الان بردن روی 90دوباره برگرودندن روی68که بازاروراه بندازن وهمینطورقیمت روبقیه خودروهاهم همینطوره

  • ناشناس

    البته که دلالان و اونای که خودرو به امید گرون شدن خریدن ناراحتن الان قیمتها واقعی و فقط مسولین محترم باید نظارتاشونو بیشتر کنن هر بنگاهی بیشتر از ۱۰ درصد قیمت کارخونه فروخت فوری پلمپ کنن

  • خ

    هی میگن واردات آزاد بشه بنده خدا با دلار 17 تومنی مگه میتونی اونجام ماشین بخری تازشم خودت نمیتونی بری اون ور آب بخری که ، اونجام دلال محترم نیره هچ میاره دو برابر می‌کنه تو پاچه مون….

  • مهدی مقدم

    هموطن عزیز نخرید تا پدرشون دراد چند وقت دیگه بی ماشین باشیم چیزی مون نمیشه این دلالها عامل گرونیند نخریدتا بیچارشن پول اجارح بنگاه شون نداشته باشن بدن

  • ناشناس

    سلام. امروز ۲۸ خرداد هست و قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۳۵ تا ۱۳۸ تومن هست. در این مطلب گفته ۲۰۶ حدود ۳۰ تومن ارزون شده!
    اکثر نظرات دوستان رو خوندم اینکه خودرو نخرید تا پدرشون دراد یا تو دلالی و ناراحتی ماشین بیاد پایین و …
    اقتصاد دستوری نیست. بگیم خودرو ده درصد بالاتر فقط بفروشن و بقیه بگن چشم. تبعات این چنین حرفهایی مثل حرف جهانگیری هست که گفت دلار ۴۲۰۰ تومن. (الان دلار ۱۸۷۰۰ هست). متهم کردن همدیگه به دلال بودن و … هم چیزی رو عوض نمی کنه. الان بیشتر مملکت حتی تولید کنندگان هم به نوعی دلال هستن. چیزی که ما باید بهش فکر کنیم اینه که چرا مثلا در فرانسه کسی دلال ماشین یا … به گونه ای که در ایران وجود داره نیست. خوب واضحه خودرو مصرفی هست و خودرو سازان با وام و … و حتی کاهش قیمت مردم رو تشویق می کنن که خودرو بخرن. پس مشکل فقط خودرو ساز و در نگاه کلان تر دولت هست. والا مردمی که محتاج نان شب شدند و خانوادگی پای سیستم می نشینند که شاید خودرویی ثبت نام کنند و بفروشند و سودی برای گذران زندگی بدست بیاورند چاره ای ندارند و مقصر نیستند.