خبر مهم:

کد مطلب: ۵۸۱۶۹۷

یک کارشناس در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۱/ افزایش حقوق سال بعد منتفی است؟

حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۱/ افزایش حقوق سال بعد منتفی است؟

هزینه‌های دولت به طور مستمر در حال افزایش است اما در مقابل درآمدهای محدودی دارد، یکی از این هزینه‌ها پرداخت حقوق کارمندان است که با توجه به وضعیت بودجه‌‎ای دولت امکان افزایش ندادن حقوق کارکنان وجود دارد. آیا افزایش حقوق برای سال آینده منتفی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت در سال گذشته حقوق کارمندان خود را ۲۵ درصد افزایش داد که شامل بازنشستگان نیز می‌شود، این میزان افزایش حقوق نیز در مجلس تصویب شد. پس از آن شورای عالی کار میزان افزایش حقوق کارگران را مطابق با نرخ تورم سالانه ۳۹ درصد اعلام کرد.

حالا ذخایر دولت نسبت به پارسال کاهش یافته و تاکنون گشایش اقتصادی صورت نگرفته که به درآمدها اضافه شود. یعنی در حالی که دولت درآمد جدیدی نداشته و هر روز تورم رشد بیشتری کرده باید برای هزینه‌های خود در سال آینده تصمیم‌گیری کند. از سازمان برنامه‌وبودجه نیز زمزمه‌هایی از شروع جلسات تنظیم بودجه سال ۱۴۰۱ شنیده می‌شود.

با توجه به این که از یک سو حقوق کارکنان دولت هر ساله سهم بزرگی در هزینه‌های بودجه دارد و از سوی دیگر دولت درآمدی ندارد، آیا دولت می‌تواند حقوق کارمندان خود را افزایش ندهد؟

آیا افزایش حقوق سال بعد منتفی است؟

یک کارشناس مسائل بودجه‌ای معتقد است که افزایش ندادن حقوق کارکنان می‌تواند هزینه‌های دولت را در بودجه پایین بیاورد، ولی طبق قانون باید متناسب با نرخ تورم حقوق‌ها نیز افزایش یابد اما این قانون تاکنون به طور کامل اجرا نشده است.

حسن خوشپور به تجارت‌نیوز می‌گوید: از آنجایی که هزینه‌های دولت بالاست اما در مقابل درآمدهای محدودی دارد، راهی جز این ندارد که هزینه‌ها را مدیریت کند. راحت‌ترین کار برای کاهش هزینه‌ها افزایش ندادن حقوق کارمندان است که به هیچ اقدام فنی و تکنیکی نیاز ندارد.

به گفته او، از سوی دیگر این افزایش ندادن حقوق کارکنان که مخاطب بسیاری دارد باعث می‌شود که بتوان هزینه‌های دیگری را نیز کنترل کرد، در واقع دولت با این کار می‌تواند هزینه‌های دیگر را کاهش دهد یا جلوی رشد آنها را بگیرد. این اقدام سهل‌ترین کاری است که دولت می‌تواند برای کاهش هزینه‌ها انجام دهد.

دولت رئیسی حقوق کارمندان را افزایش نمی‌دهد؟

آیا دولت رئیسی برای سال اول دست به چنین کاری می‌زند؟

این کارشناس عنوان می‌کند: بعید نیست که دولت این کار را انجام دهد، ولی به لحاظ ظاهری هم که شده باید یک گزینه جایگزین داشته باشد که بتواند کارمندان و جامعه را قانع کند. اگر قرار باشد دولت حقوق‌ها را اصلا افزایش ندهد در واقع دست به اقدامی رادیکال زده که به اعتقاد خوشپور دولت رئیسی این کار را نمی‌کند.

براساس تحلیل او سه سناریو پیش روی دولت است:

  • محتمل‌ترین سناریو این است که حقوق‌ها به میزان کمتری افزایش یابد. مثلا پارسال که حقوق‌ها ۲۵ درصد افزایش یافت امسال ۱۰ درصد زیاد می‌شود.
  • سناریو بعدی این است که دولت در لایحه بودجه افزایش حقوق ندهد اما مجلسی‌ها افزایش دهند.
  • سناریو سوم هم می‌تواند این باشد که در بودجه افزایش ندهد اما در طول سال باتوجه به واکنش مردم درباره افزایش حقوق‌ها تصمیم بگیرد.

حقوق کارگران در سال آینده چه تغییری می‌کند؟

هر ساله تناسب بین افزایش حقوق کارگران و کامندان مورد بحث و اعتراض هر دو گروه است. اگر دولت حقوق کارکنان خودش را افزایش ندهد، حقوق کارگران نیز افزایش نمی‌یابد؟

خوش‌پور در پاسخ به این سوال می‌گوید: حقوق کارگران از منابع بخش خصوصی پرداخت می‌شود اما ما بخش خصوصی نداریم، بخش شبه دولتی داریم که در آنجا هم دولت حاکم است. یعنی اگر دولت در بدنه خودش افزایش حقوق ندهد در بخش کارگری نیز افزایش حقوقی صورت نمی‌گیرد. چرا که نماینده کارفرما در بخش خصوصی نیز دولت است.

به اعتقاد او اگر بخش خصوصی واقعی وجود داشت، به دولت کاری نداشت و کارفرما با توجه به منابع خودش حقوق کارگرانش را افزایش می‌داد و در مقابل از او کار می‌خواست.

این کارشناس در پایان می‌گوید: من در هیچ دولتی این توان را نمی‌بینم که بتواند هزینه‌های بودجه عمومی را کاهش دهد. مگر این که اصلاح ساختاری انجام شود و همه‌ی مناسبات بودجه‌ای تغییر کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بی نام

    در مورد اضافه نکردن حقوق کارمندان و کارگران در سال آینده باید گفت که خط فقر ۱۰ میلیون و حداقل حقوق کمتر از ۴ میلیون است یعنی همین امسال حقوق از خط فقر عقبتر است ومردم در فشار شدید اقتصادی قراردارند.امسال حداقل ۴۰درصد تورم داریم که سال آینده خط فقر بالاتر هم خواهد رفت.دولت بجای فشار بر اقشار حقوق بگیر باید بودجه مراکز بی خاصیت که بودجه های نجومی دارند را اصلاح کند و از بنگاه ها و فعالیتهای اقتصادی که مالیات نمی دهند مالیات بگیرد.تا کسری بودجه را کاهش دهد نه اینکه شعار بدهد که اینکار را می کنیم .بازی با حقوق مردم تبعات اجتماعی سنگینی خواهد داشت

  • حسین

    بستگی به تحریم ها دارد.اگر تحریم ها لغو نشود دولت برای جبران مقداری از کسری بودجه حتما 25درصد به بالا حقوق را افزایش می دهد که بتواند با افزایش 50درصد به بالا خدماتش را گران کند.واگر تحریم ها لغو شود احتیاجی به افزایش حقوق نیست

  • ناشناس

    هر نماینده معادل ۶۶ماه کارگر حق مسکن یک ماهه میگیره .خوب کمتر بگیره چه اشکال داره حقوق کارگر و بازنشسته ۲۲سال اضافه نشد .یادتون رفت روحانی رفت کابینه مرد کابینه رییسی از همه جا بیخبر اومده امسال حقوق بازنشستگی وکارگر که معادل یک شصتم دریافتی یک ماه نمایندگی است را ندهد .واقعا آقای مخبر خیری از شما برنمیاد

  • ناشناس

    در دیزی وازه حیای گربه کجاست خجالت بکشید تاثیر پذیر ترین قشر از تورم کارمنده جای اینکه حمایتش کنید میخواهید توسری هم بزنید کم کارمندا براتون پول تو خزانه واریز میکنن حیا کنین

  • ناشناس

    بجای اینکه دست تو جیب کارمندا کنین و کسریهاتون را از جیب و حق زن و بچه کارمندا تامین کنین سیاست‌های از سرتا پا اشتباهشان را اصلاح کنین و دست از دشمنی با دنیا و دارین

  • ناشناس

    همین حالا کارمندای بیچاره حقوقشون صد درصد از تورم لجام گسیخته عقبه و همه شون غرق وام و قسط هزار بدبختیه دیگن آنوقت با بیشرمی از کم کردن حقوقشون حرف می‌زنید ..حیا کنید

  • ناشناس

    هویج سه تومانی بشه ۲۰ تومان بعدش حقوق کارمند ثابت بمونه!!

  • ناشناس

    چندتا کارمند می‌شناسید که چندر غاز حقوقشون پوشش تورم دست‌پخت دولت‌ها را بده کارمندا طبقه متوسط جامعه‌اند بجای نابودی بیشتر این طبقه که منجر به نابودی و از خم گسیختگی جامعه و فرهنگ اجتماعی میشه اگه غیرت دارید نجومی بگیری گردن کلفت را که دم به تله نمیدن ادب کنید

  • ناشناس

    به تجارت نیوز چه ربطی داره که افزایش پیدا می کنه یانه آخه این سایت مروج و حامی گرانفروشی است ولی حالا که نوبت از حمایت از قشر زحمت کش کارمندان شد با وقاحت تمام در مقابل کارمندان قرار گرفت و حرف مفت را در جامعه ترویج می کنه.

  • ناشناس

    حقوق یک عده به اسم همسان سازی افزایش های فوق العاده زیادی داشته من یکی از اقوام نزدیکم تا پارسال 6 تومن میگرفت یهو کردند 22 تومن وخیلی های دیگه که افزایش های نجومی توحقوق داشتند. برای پرداخت حقوق این افراد پول چاپ شد و نتیجه شد تورم افسار گسیخته. با افتخار هم میگن حقوق ها رو افزایش دادیم. مگه چند درصد از مردم همچین حقوق هایی میگیرند؟ منی که خودم و همسرم بیکاریم باید زیر فشار تورم چند صد درصدی له بشیم و یک عده حقوق های نجومی بگیرند و نتیجه این نوع از مدیریت این میشه که پول دار هر روز پولدار تر و فقیر هر روز فقیر تر میشه

    • محمد

      من تا الان چنین رقم افزایشی نشنیدم و ندیدم ولی حقوق ما در فروردین ما ۴۴۰ تومن اضافه شد…