کد مطلب: ۵۹۰۹۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی افزایش حقوق کارمندان در سال آینده/ حداقل حقوق چقدر می‌شود؟

پیش‌بینی افزایش حقوق کارمندان در سال آینده/ حداقل حقوق چقدر می‌شود؟

به گفته رئیس کمیسیون عمران حقوق کارمندان دولت باید متناسب با تورم افزایش یابد، با کاهش نرخ تورم و پیش‌بینی تورم ۴۰ درصدی در پایان امسال، احتمالا حداقل حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۱ به پنج میلیون تومان برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، میزان تورمی که مردم تحمل می‌کنند یکی از اصلی‌ترین معیارها برای تعیین میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران برای سال آینده است.

ملاک افزایش حقوق چیست؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این موضوع عنوان کرده که باید حقوق کارمندان براساس نرخ تورم تعیین شود.

محمدرضا پورابراهیمی در این خصوص گفته است: تمامی تلاش دولت و مجلس بر آن است که در بودجه سال آینده رابطه منطقی بین حقوق و تورم تعریف و پیاده‌سازی شود.

این نماینده مجلس به ایسنا گفته که طبق قانون باید رابطه منطقی بین حقوق با تورم وجود داشته باشد.

تورم تا پایان سال چقدر می‌شود؟

مرکز آمار ایران در گزارش مهر خود از کاهش نرخ تورم خبر داده اما این کاهش بسیار ناچیز است. تورم سالانه در پایان شهریور ۴۵٫۸ درصد بوده اما در مهر به ۴۵٫۴ درصد رسیده است.

صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده که نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی (دی ۱۴۰۰ تا دی ۱۴۰۱) با ۱۱/۸ درصد کاهش به ۲۷/۵ درصد می‌رسد. با این حال نباید تا پایان سال ۱۴۰۰ انتظار داشت که تورم کاهش محسوسی داشته باشد.

با فرض این که روند نزولی تورم ادامه داشته باشد و ماهانه یک پله کاهش یابد، احتمالا نرخ تورم سالانه به ۴۰ درصد برسد.

کارمندان در سال آینده حداقل چقدر حقوق می‌گیرند؟

دولت برای سال ۹۹ اعلام کرد که حقوق هیچ یک از کارمندانش نباید کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد. برای امسال نیز حقوق کارمندان دولت ۲۵ درصد افزایش یافت. بنابراین در حال حاضر حداقل حقوق یک کارمند دولت سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

اگر قرار باشد حقوق کارمندان دولت هم‌پای تورم افزایش یابد، با فرض تورم ۴۰ درصدی برای پایان سال احتمالا حداقل حقوق یک کارمند حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

یعنی یک کارمند با حداقل حقوق سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با افزایش ۴۰ درصدی ( معادل سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) برای سال ۱۴۰۱ حدود پنج میلیون تومان حقوق می‌گیرد.

البته در سال‌های گذشته معمولا میزان افزایش حقوق کمتر از نرخ تورم بوده است.

همچنین اگر این میزان افزایش حقوق برای کارگران نیز درنظر گرفته شود، حداقل حقوق کارگران نیز به میزان حقوق کارمندان باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مبرزا

    باید کارمندان بخاطر افزایش حقوقی که سال های اخیر دادید و هیچ تناسبی با تورم نداشته شاکی باشند شما دست پیش روگرفتیددکه پس نیافتید!
    منتم سر کارمندان میذارید که 10% افزایش میدید!
    شما که امسال خالص 12% افزایش حقوق دادین پس چطور افزایش کالاهای اساسی 50-60% بوده!چطور برای افزایش نگران تورم هستید اما وقتی تورم ایجاد شده بیش از میزان افزایش حقوق بوده نگران وضعیت معیشت کارمندان نیستید!
    مظلوم ترین قشر کارمندان هستند.مالیات را سر ماه می پردازند برعکس خیلی از مشاغل.
    کالا یا سرمایه ای هم ندارن که با تورم بالاتر بره و سود کنند.
    اول شعار دولتتون که یکسان سازی حقوق ها بود رو انجام بدید که فامیلاتون فقط دست و پا نزن برای وزارت نفت بعد به فکر افزایش 10% حقوق ها باشید.
    چون 10% بعضی ادارات با بعضی دیگه زمین تا آسمون فرق داره

  • بازنشسته

    تو رو خدا ی کاری برای ما بازنشسته ها با 10 سال سابقه بکنید بخدا قسم با حقوق 1میلیون 200 هزارتومن در بدبختی کامل بسر میبریم

  • همصدایی ملت با ملت ایران

    ما ملت افزایش حقوق نمیخواهیم ما خواهان تثبیت قیمتها هستیم چون وقتی قیمتها تثبیت نیست هیچکس قدرت برنامه ریزی برای زندگی خود را ندارد حتی کسبه هم نگرانند که کالای فروخته شده خود را فردا باید گرانتر بخرد یعنی سود که نبرده هبچ متضرر هم شده است کارمند و کارگر هم وقتی ثبات قیمت نباشد هنوز حقوق افزایش یافته را نگرفته کالاها گران شده است پس مسئولین با عدم ثبات بازار عملآ غیر مستقیم مشِغول غارت مردم و کشور هستند

  • سما

    برا کار اموزان بهورزم ۶۰۰ میدن برا اینم یه کاری کنین لطفا

  • ناشناس

    حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر قراره زیاد بشه

  • ناشناس

    میدانید زندگی قسطی چه طور درست کردند قبلاً گرانترین وسیله یک خودرو بود حالا قیمت وسایل خانه از یخچال گرفته تا ریز ودرشت دیگر مارا به زندگی قسطی کشانده‌اند
    کار برای چی،برای کی برای سیر شدن شکم برای فردا وفرداهای بعد به خودتان وعده بدید تا نیفتادید از پا

  • کسری

    یه فکری هم برای رشته علوم سیاسی بکنید، با این قانون های مزخرف بومی گزینی، رانت و رابطه بازیتون ،توی شهرستان فقط مجاز هستیم توی یکی دوتا پست فرمانداری شاغل باشیم.که اون هم با رابطه و مدرک زیر دیپلم یا غیر مرتبط اشغال شده.
    دوازده سال هست مدرک ارشد دانشگاه تهران گرفتم.مجبورم توی شرکت خصوصی و غیر مرتبط با حداقل حقوق کار کنم.
    وجدان هم خوب چیز هست ، پس من اینهمه رفتم درس خوندم چکار،
    چرا علوم سیاسی را از رشته های دانشگاه حذف نمی کنید‍؟؟

  • ناشناس

    توررا بخدا بس کنید مر

  • ناشناس

    این تورم کارمندان رو بیچاره کرد واقعا میشه الان با ۳۵۰۰ زندگی کرد در نهایت باز اونی که حقوقش کمه کمتر از همه میگیره اونی که حقوقش بیشتره باز بیشتر میگیره اگه واقعا میخواین عدالت بشه حقوق پایین ببرین بالای ۷ تومن وحقوق بالا رو اصلا زیاد نکین چون همه این سالها در حق ماها ظلم کردین و شکم اونا رو گنده تر

  • ناشناس

    نا عدالتی در پرداخت داره بیشتر میشه حقوق کارمندان ثبت احوال بسیار ناچیز می باشد که میانگین دریافتی۵ملیون هم نمیشه