کد مطلب: ۵۸۵۰۶۶

افزایش دوباره قیمت بلیت هواپیما

افزایش دوباره قیمت بلیت هواپیما

قیمت بلیت هواپیما در شرایطی که طی هفته‌های گذشته قدری کاهش یافت و به نرخ مصوب نزدیک شده بود، دوباره و در آستانه روزهای پایانی و تعطیل ماه صفر افزایش یافت و در این میان هم خبری از تعیین تکلیف نرخ‌ مصوب نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت بلیت هواپیما از روزهای ابتدایی تیر ماه با افزایش قیمت عجیب و غریبی مواجه شد و در برخی از مسیرها تا بیش از ۳۰ درصد نیز افزایش یافته بود، بدون آن که ایرلاین‌ها بابت آن مجوزی دریافت کرده یا توضیحی داده باشند. به عنوان مثال در حالی که بر اساس نرخ مصوب اعلام شده، حداکثر قیمت بلیت برای پرواز تهران-مشهد ۷۷۱ هزار و ۲۰۰ تومان است، شرکت‌های هواپیمایی آن را تا یک میلیون ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروختند! یا آنکه سقف نرخ مصوب برای پرواز تهران-شیراز ۶۷۳ هزار و ۷۰۰ تومان است اما قیمت بلیت این پرواز تا ۸۷۰ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش یافته و همین رویه در مسیرهای دیگر پروازهای داخلی نیز اتفاق افتاده است.

البته در این میان کشمکش‌های فراوانی بین مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی با شرکت‌های هواپیمایی صورت گرفت و ایرلاین‌ها بابت گرانفروشی و افزایش قیمت غیر قانونی بلیت هواپیما مورد عتاب و خطاب قرار گرفتند اما در سکوتی عجیب همچنان به رویه خودشان ادامه دادند و با وجود اینکه حتی به برخورد قضایی تهدید شدند کسی نتوانست جلوی این تخلف محرز آن‌ها را بگیرد.

به عنوان مثال محمد اسلامی، وزیر وقت راه و شهرسازی در همان روزهای نخست تیر ماه دستور داد که شرکت‌های هواپیمایی هر چه سریعتر باید قیمت بلیت هواپیما را به نرخ‌های سابق (نرخنامه مصوب آبان ماه سال گذشته) برگردانند.

تورج دهقان زنگنه -رییس سابق سازمان هواپیمایی کشوری- در همان ایام در پاسخ به این سوال که چرا برخی از ایرلاین‌ها هیچ توجهی به نرخ‌های مصوب و هشدارهای داده شده ندارند و همچنان به این رفتار غیرقانونی‌شان ادامه می‌دهند اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی از شرکت‌های هواپیمایی با وجود هشدارهای داده شده همچنان قیمت بلیت هواپیما را به نرخ مصوب برنگردانده‌اند، باید منتظر برخورد از طریق دستگاه‌های نظارتی و قضایی باشند.

وی افزود: اگر ایرلاین‌های داخلی قیمت‌ها را به نرخ مصوب آبان ماه سال گذشته برنگردانند هفته آینده در جلسه‌ای که با مدیران عامل آن‌ها خواهیم داشت و برخی از مسیرهای خارجی آن‌ها را لغو خواهیم کرد.

دهقان زنگنه ادامه داد: بازگرداندن قیمت بلیت هواپیما به نرخ مصوب دستور شخص وزیر راه و شهرسازی است و شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت باید مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشوری و وزیر راه و شهرسازی را داشته باشند.

اما با وجود این اظهارات، خبری از برخورد با ایرلاین‌ها نبود و جلسات متعدد برگزار شده هیچ نتیجه‌ای نداشت چرا که نه تنها قیمت مصوبی اعلام نشد بلکه شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیز به گرانفروشی خود ادامه دادند.

البته در ایام تاسوعا و عاشورا به دلیل مصادف شدن با این ایام و البته شیوع ویروس کرونا در بالاترین سطح سال گذشته و امسال، سبب شد تا قیمت بلیت هواپیما به گفته مسئولان تا حدود ۷۰ درصد کاهش پیدا کند.

حسن خوشخو - مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری- در این باره به ایسنا گفت: درپی اعمال محدودیت پذیرش مسافر هوایی از سوی ستاد ملی مقابله کرونا، پروازهای داخلی در هفته گذشته ۷۰ درصد کاهش پیدا کرد و با وجود این میزان کاهش، تقاضای مردم هم برای سفرهای هوایی به حداقل رسید به گونه‌ای که حتی هواپیماها در این پروازهای محدود هم پر نمی‌شد.

وی افزود: وضعیت پروازهای داخلی در روزها و هفته گذشته نشان می‌دهد که تقاضا برای سفر بسیار کاهش پیدا کرده و این افت تقاضا بیانگر این است که مردم خودشان پروتکل‌ها را رعایت کرده و نگران شرایط کرونایی به وجود آمده هستند، بنابراین به سفر نمی‌روند.

اما به نظر می‌رسد با وجود کاهش قیمت بلیت هواپیما در این ایام دوباره با گذشتن از ایام اربعین و بهبود نسبی وضعیت ویروس کرونا از نظر آمار ابتلاء و فوتی‌ها، دوباره قیمت بلیت هواپیما از سوی ایرلاین‌ها افزایش پیدا کند.

به عنوان مثال قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران-مشهد که در هفته گذشته تا حدود ۵۰۰ هزار تومان هم کاهش پیدا کرده بود و به حداقل نرخ خود رسیده بود دوباره به بیش از یک میلیون تومان هم افزایش پیدا کرد و حتی در برخی روزها و ساعات قیمت‌های عجیب و غریب دو میلیون‌ تومانی پروازهای چارتر شده این مسیر هم به چشم می‌خورد.

یا قیمت بلیت پرواز تهران شیراز که آن هم به بالای یک میلیون تومان رسیده است و اینجا سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان دستگاه حاکمیتی به صورت جدی به این مسئله ورود پیدا نمی‌کند و خبری از اصلاح قیمت‌ها و برخورد با متخلفان در این زمینه نیست.

البته با وجود پیگیری‌های متعدد خبرنگار ایسنا کسی در سازمان هواپیمایی کشوری پاسخگو نبود و این سوال و ابهام در ذهن مردم باقی مانده است که چرا کسی نمی‌تواند جلوی این تخلف آشکار ایرلاین‌ها را بگیرد؟

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بلیط ?